در بیست و دومین روز از فصل پاییز؛ معاون عمرانی شهردار تهران برای ارزیابی آمادگی پایتخت برای روزهای بارانی از طرح‌های مدیریت سیلاب شهر بازدید کرد.
کد خبر: ۱۰۰۱۵۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۲ 14 October 2021

 

به گزارش «تابناک تهران»، عباس شعبانی معاون فنی و عمران شهردار تهران روز پنجشنبه بازدیدش را از طرح های شرکت خاکریزآب و مدیریت سیلاب را از اصفهانک و نزدیکی تونل امیرکبیر آغاز کرد.
تونل امیرکبیر جایی بود که در جریان بارش های سیل آسای نوروز سال ۹۸, از نقاط بحرانی و نگران کننده شهر محسوب می شد و اکنون برای مدیریت آبهای سطحی در محدوده آن طرح پنج کیلومتری تعریف شده است که در فاز نخست آن محدوده انتهایی روزهای پایانی عملیات اجرایی را طی می کند، محدوده ای که نخستین نقطه مورد بازدید معاون شهردار بود.
طرح اصفهانک ساماندهی سرشاخه تونل شهریور است که از سال ۹۵ شروع و تمدید قرارداد آن در سال ۱۴۰۰ انجام شده و امروز پس از بازدید شعبانی بنا شد بخش اول این طرح طی روزهای آتی به پایان برسد و تحویل شهرداری شود.
طرح دومی که شعبانی معاون شهردار به بازدید از آن پرداخت طرح آریانفر یکی از نقاط گلوگاهی سیلاب پر خطر در تهران بود، نقطه ای که نقش مهمی در پخش سیلاب و آبهای سطحی وارد شده از شمال به مرکز و جنوب شهر را بر عهده دارد.
با اجرای طرح انتقال آبهای سطحی به زیر سطح و هدایت و پخش آنها، مشکل آبگرفتگی منازل شهروندان محدوده آریاشهر (صادقیه) نیز مرتفع می شود.
بازدید سوم شعبانی، هیجان متفاوتی داشت، طرح قلقلی که برای اصلاح کف شستگی و از بین رفتن دیوارهای کانال فاضلاب در دست اجرا قرار دارد، به طور کامل زیر کف خیابان بود از همین رو معاون شهردار برای بازدید از وضعیت موجود وارد زیر زمین و داخل کانال شد.
این طرح از ۱۹ خرداد امسال شروع شده و ۱۳ درصد پیشرفت دارد و معاون فنی و عمران شهردار تهران با چکمه وارد کانال شد از شرایط کف و دیواره های آن بازدید کرد.

طرح هدایت آبهای سطحی بزرگراه علی جناح و جلوگیری از ورود آن به محدوده میدان آزادی میزبان بعدی شعبانی بود؛ اقدامی که برای جلوگیری از تبدیل هر باره میدان آزادی به استخر پس از بارندگی اجرا می شود ک مدیریت سیلاب این محدوده را بر عهده دارد.
بر اساس این طرح رینگ زیر زمینی در پیرامون میدان آزادی برای هدایت آبهای سطحی ایجاد شده است و ادامه این طرح لاین انتقال سیلاب اکباتان نیز پیش بینی و در دست اجرا قرار گرفته است، طرحی که محل بعدی مرد بازدید شعبانی بود.
شعبانی در ادامه این بازدیدهای ۱۰گانه خود که طرح شن چاله از آن حذف شد، به کارخانه سیگمنت سری زد و در روند نحوه فعالیت کارخانه تولید بلوک های بتنی تونل هدایت سیلاب فتح بازدید کرد.
شعبانی در ادامه بازدیدی از رودخانه اتوبان آزادگان در جندب تهران داشت، رودخانه که گل آلود بود، بوی نامطبوع داشت ک اطراف و حاشیه آن نخاله های ساختمانی و زباله ریخته شده بود.
آنگونه که ساختمان های اطراف رودخانه نشان می داد گویا علاوه بر فاضلاب انسانی به سبب فعالیت تعدادی سرویس بهداشتی خانگی، فاضلاب شهری و صنعتی تعدادی از کارخانه های واقع در طول مسیر نیز وارد جریان آب سطحی آن می شد و این رودخانه تا پایین دست و دشت ورامین پیش می رود و در مسیر مزارع و باغات را نیز آبیاری می کند.
مقصد نهایی معاون عمرانی شهردار تهران طرح تونل فتح و بازدید از پروژه تی بی ام یا حفر تونل با دستگاه پیشرفته و بلوک گذاری آن است، طرحی که در مرداد ۹۸ کلنگ آن بر زمین خورد و امروز ۲ هزار و ۸۰۰ متر از آن حفر شده و تا پایان مرحله اول آن چهار هزار و ۲۰۰ متر؛ زمان زیادی باقی نمانده است.
در جریان بازدید از این پروژه خبرنگاران به همراه شعبانی بر واگن های ویژه جابجایی داخل تونل، مسیر ۲ هزار و ۸۰۰ متری را طی کردند و از نزدیک در جریان فعالیت دستگاه موش کور یا تی بی ام قرار گرفتند، دستگاهی که به تخصص خود مسیر تعریف شده را از سویی با تیغه های مخصوص به نوع سنگ ها و خاک پیش رو حفر می گند و از سوی دیگر سیگمنت ها را یکی پس از دیگری بر روی دیوارهای تونل می چیند تا علاوه بر جلوگیری از ریزش دیواره، کارهای لازم برای استحکام ان را انجام دهد.
این بازدید یک روزه در ۲۲ مهر ماه در حالی به پایان رسید که شعبانی در جمع خبرنگاران حاضر شد و این سرکشی را فرصتی برای مطلع شدن از وضعیت مسیرهای هدایت سیلاب و بارندگی برای فصل پیش رو اعلام کرد.
شعبانی این را نیز گفت که تهران به ۷۰۰ کیلومتر کانال نیاز دارد که تاکنون ۵۴۰ کیلومتر آن ایجاد شده و احداث مابقی آن یک برنامه ۲۰ ساله نیاز دارد.
وی در ادامه از عزم دوره جدید مدیریت شهر برای سرعت بخشی به اجرای طرح های عمرانی از جمله توسعه کانال هدایت آب های سطحی و سیلاب خبر داد و افزود: با برنامه ریزی انجام شده بناست برنامه ۲۰ ساله احداث کانال ها به ۱۰ سال کاهش یابد اقدامی که تحقق آن مستلزم افزایش پشتیبانی شهرداری از پیمانکاران و تلاش مضاعف آنان در اجرای طرح ها است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار