شهرستان ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت و ۸ کتابخانه عمومی، برای رسیدن به حد استاندارد سرانه فضای مطالعه، به ۳ باب کتابخانه جدید نیاز دارد.
کد خبر: ۱۰۱۰۳۰۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳ 20 November 2021

به گزارش تابناک تهران، محمدرضا کریمی روز شنبه به مناسبت هفته کتاب در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: شهرستان ورامین از ۸ باب کتابخانه عمومی برخوردار است که از این تعداد،۲ کتابخانه در مناطق محروم و کم برخوردار شهرستان مستقر است.

وی افزود: همزمان با هفته کتابخوانی، یک باب کتابخانه در روستای عبدل‌آباد از توابع بخش مرکزی ورامین با پنج هزار جلد کتاب به بهره‌برداری رسید.

وی تصریح کرد: هم اکنون کتابخانه‌های عمومی شهرستان ورامین از ۹۵ هزار جلد کتاب برخوردار است و ۹ هزار و ۵۰۰ عضو فعال که دوسوم آن را بانوان و یک سوم آن را آقایان تشکیل می‌دهند، از این کتب استفاده می‌کنند.

کریمی افزود: همه ساله، کتاب‌های فرسوده موجود در کتابخانه‌ها حذف و کتاب‌های جدید، جایگزین آن می‌شود که در سال گذشته، ۱۰ هزا جلد کتاب فرسوده و غیرقابل استفاده از مجموع کتب موجود در شهرستان حذف و ۱۷ هزار جلد جدید جایگزین آن شد.

وی تصریح کرد: به منظور برخورداری ساکنان مناطق روستایی و کم‌برخودار از امکانات کتابخانه‌های عمومی و دسترسی آنان به کتب روز، کتابخانه سیار شهرستان با بیش از ۶ هزار جلد کتاب به صورت روزانه با هماهنگی مسوولان روستایی، در این مناطق دایر و خدمات رایگان خود را در اختیار علاقه مندان به کتاب قرار می‌دهد.

کریمی گفت: بر اساس استانداردهای کشور ، به ازاء هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، به هشت متر مربع فضای مطالعه نیاز است که  که با توجه به تعداد کتابخانه موجود، سرانه فضای مطالعه ورامین پایین تر از استاندارد و برای رسیدن به حد مطلوب حداقل به سه باب کتابخانه جدید نیاز دارد.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان ورامین کتاب افزود: در حال حاضر کتابخانه‌های شهرستان ورامین با رعایت دستوالعمل‌های بهداشتی باز بوده و پذیرای علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی است.

وی تصریح کرد: در ایام اوج شیوع ویروس کرونا، کتابخانه تعطیل بود ولی خدمات کتابداری تعطیل نشد و تمامی فعالیت‌ها از جمله نقد کتاب، نقد داستان و حتی تحویل کتاب به صورت مستمر در بستر فضای مجازی انجام شد.

وی اظهارداشت: در ایام شیوع کرونا، علاقه مندان به کتاب می‌توانستند ضمن تماس با کتابخانه مرکزی، کتاب مورد نظر خود را سفارش دهند و با استفاده از پیک رایگان که با استفاده از امکانات اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان ورامین راه‌اندازی شده بود، کتاب مورد نظر را تحویل گرفته و کتاب قدیمی را عودت دهند.

وی گفت:  ورامین با بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده و تاکنون بیش از ۳۵۰ نفر از خدمات پیک رایگان تحویل کتاب ورامین استفاده کردند.

از ۲۴ تا ۳۰ آبان هفته کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار