معاون فنی مهندسی شرکت فاضلاب تهران با اشاره تکمیل هفتاد درصدی شبکه فاضلاب تهران گفت: تأمین منابع مالی و همکاری نکردن بانک‌های داخلی و همچنین امنیت تجهیزات فاضلاب دو مشکل اساسی ما است.
کد خبر: ۱۰۱۲۳۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲ 28 November 2021

به گزارش تابناک تهران، مسعود رضا ثامنی معاون مهندسی و توسعه شرکت فاضلاب تهران در نشست خبری گفت: طرح شبکه فاضلاب تهران از سال ۷۵ شروع شده و با نزدیک به ۹ هزار کیلومتر خطوط انتقال فاضلاب به ۲۲ منطقه تهران و ۲۲ تصفیه خانه یکی از بزرگترین پروژه‌های کشور است.

وی افزود: در حال حاضر تقریباً ۴۱ درصد مناطق تحت پوشش هستند و نزدیک به ۷۰ درصد طرح معادل هفت هزار کیلومتر کامل شده است. همچنین نزدیک به ۸۸ درصد عملیات لوله گذاری و ۹۰ درصد عملیات حفر تونل معادل ۱۹۰ کیلومتر اجرایی شده است.

معاون فنی مهندسی شرکت فاضلاب تهران تصریح کرد: بنای اجرای این طرح در دهه ۷۰ با اخذ وام از بانک جهانی انجام شد. به این منظور شرکت فاضلاب تهران هم به نمایندگی از جمهوری اسلامی به عنوان یک شرکت خصوصی به آنجا معرفی شد اما بعد از تحریم‌ها نتوانست از آن منابع استفاده کنیم و مجدداً از منابع داخلی بهره بردیم و با مجموع این شرایط یکی از موفق ترین طرح‌های بین المللی بوده که در این سال‌ها پیشرفت خوبی داشته است.

ثامنی تأکید کرد: در چند سال اخیر مشکلات فزاینده ای ایجاد شده که منابعی را که برای انجام این طرح اختصاص داده شده، محدود کرده است. در حال حاضر بخش عمده منابع این طرح از آبونمان شهروندان تأمین می‌شود و با توجه به اینکه در کشور اجازه افزایش این مبلغ را نداریم، در سالهای اخیر تنها ۱۰ درصد افزایش درآمد داشتیم. در حالی که هزینه‌های ما به دلیل تورم فزاینده ۸۰ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه مشکلات متعددی از جمله افزایش قیمت آهن آلات سیمان، پیشرفت پروژه‌ها را با سختی مواجه کرده است، ادامه داد: در حال حاضر ۷۵ پیمانکار فعال در پروژه‌های اجرایی، ۱۵ شرکت مهندسی مشاور، ۱۰ شرکت تأمین کننده مصالح با ما همکاری می‌کنند و در مجموع ۱۰۰ قرارداد فعال به ارزش هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان وجود دارد. همچنین دو قرارداد تأمین منابع مالی قبلی به مجموع ۱۵۰ میلیون یورو بسته شده است.

معاون فنی مهندسی شرکت فاضلاب تهران اظهار داشت: تصفیه خانه و تونل غرب تهران وارد فاز بهره برداری شده است و این نوید را می‌دهیم که به زودی بخش‌های عمده‌ای از مناطق غربی تهران یعنی مناطق ۲، ۵، ۹ و ۱۰ و بخش‌هایی از مناطق ۱۸ به این طرح اضافه خواهند شد.

ثامنی ضمن تقاضا از مردم برای صبر و حوصله برای اتمام این پروژه، خاطرنشان کرد: این پروژه از دو جنبه قابل بررسی است. اولاً اینکه جنبه زیست محیطی آن که با توجه به سطح گسترده فاضلاب در شهر بزرگ تهران و جنبه دوم بحث مدیریت منابع آبی با توجه به کاهش نزولات آسمانی.

وی افزود: در حال حاضر نزدیک به یک میلیارد مترمکعب مصرف آب در تهران وجود دارد و امیدواریم با اتمام طرح‌ها ۸۴۰ میلیون مترمکعب آب تصفیه شود و در اختیار بخش‌های کشاورزی و آبیاری فضای سبز تهران قرار دهیم.

معاون فنی مهندسی شرکت فاضلاب تهران تصریح کرد: دو مشکل عمده‌ای که اجرای این طرح با آن مواجه است عبارتند از تأمین منابع مالی با توجه به مشکلات اقتصادی که در کشور حاکم است. در حال حاضر برای تأمین مصالح مخصوصاً لوله‌های پلی اتیلن با مشکل مواجه هستیم و تولید کنندگان این ظرفیت را ندارند.

ثامنی گفت: امیدواریم با هم افزایی وزارت صمت و سایر ارگان‌ها این مشکل حل شود. همچنین در گذشته ما از بانک جهانی نزدیک به ۱۵۰ میلیون دلار وام گرفتیم و در چند سال اخیر هم با موافقت بانک توسعه اسلامی وام ۱۵۰ میلیون یورویی اخذ کردیم و یکی از مشتریان خوب این بانک بودیم اما سیستم بانکی داخلی متأسفانه با ما مثل یک شرکت خصوصی رفتار می‌کند و تسهیلات خاصی را ارائه نمی‌دهد. در صورتی که اگر بانک‌ها پای کار بیایند کمک شایانی به اتمام این پروژه می‌کنند.

وی ادامه داد: مشکل دیگر این طرح به لحاظ امنیتی است و حجم قابل توجهی از تجهیزات پیمانکاران با بحث سرقت مواجه است و پیمانکاران مجبور شدند تعدادی نگهبان را برای جلوگیری از سرقت قرار دهند. حتی فکر می‌کنیم این بحث گسترده سازماندهی شده است زیرا به طور مثال اکثر ورق‌های موج داری که از ما سرقت می‌شود، در بازار آهن خلازیر پیدا می‌شود.

معاون فنی مهندسی شرکت فاضلاب تهران تصریح کرد: تصور ما این است که برخورد قضائی و انتظامی مناسب با این افراد صورت نمی‌گیرد. فقط در حوزه ورق‌های موج دار نزدیک به ۸۰ درصد سرقت صورت می‌گیرد و در بعضی از مناطق سالانه هزار دریچه فاضلاب سرقت می‌شود که با توجه به هزینه دو میلیونی این دریچه‌ها و تعداد نزدیک به ۱۴۰ هزار دریچه، هزینه بالایی را به شرکت ما و پیمانکاران تحمیل می‌کند.

وی افزود: هرچند با تماس شهروندان فوراً دریچه‌های فاضلاب تعویض می‌شود ولی باید گفت که ما برای رعایت امنیت دریچه‌ها گاهی از استانداردهای فنی خودمان کوتاه می‌آییم و به طور مثال از دریچه‌های بتنی به جای چدنی استفاده می‌شود.

ثامنی تصریح کرد: طبق محاسبات برای هر هزار مترمکعب آب تصفیه‌شده ۶ هزار تومان هزینه می‌شود که نشان از اقتصادی بودن طرح‌ها دارد. در مجموع با توجه به این‌که طرح فاضلاب تهران آخرین طرح زیربنایی است طی سال‌های اخیر با مشکلات زیادی مواجه بوده‌ایم اما امیدواریم بتوانیم تأمین منابع مالی این پروژه را تأمین کنیم و پروژه‌ای را که می‌بایست تا سال ۱۴۱۰ به اتمام برسد زودتر از موعد به نقطه پایان برسانیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار