ورود استارتاپ‌ها حال و هوای تازه‌ای هم به بورس خواهد داد؛ چرا که با ورود استارتاپ‌ها به بورس، سرمایه‌گذاری جسورانه نیز در این بخش افزایش پیدا می‌کند و در صورت سرمایه‌گذاری در این حوزه آینده روشنی در انتظارشان این شرکت‌ها خواهد بود.
کد خبر: ۱۰۱۲۸۷۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴ 27 November 2021

حبیبه رحیمیان

طی سال‌های اخیر با شکل‌گیری شتابدهنده و استارتاپ‌ها چرخه صنعت و اقتصاد شتاب بیشتری به خود گرفته است به طوری این استارتاپ‌ها با ارائه ایده‌ها نوین و خدمات متنوع توانسته‌اند مشکلات کلیدی را برطرف سازند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند با بزرگ شدن استارتاپ ورود آن‌ها به حوزه بازار سرمایه تحول عظیم در اقتصاد کشور ایجاد خواهد شد. در همین راستا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر از ورود تپسی به بازار فرابورس خبر داد و گفت: نخستین گام مؤثر دولت برای شکوفایی اقتصاد دیجیتال، هموار کردن مسیر ورود استارت‌آپ‌ها به بازار سرمایه است که امروز با آغاز مراحل ورود نخستین استارت‌آپ ایرانی به بورس به ثمر نشست.

بر اساس این گزارش با پیگیری‌های وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات، اقتصاد و دارایی، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و ریاست سازمان بورس، سرانجام استارت‌آپ تپسی مجوز ورود به بازار سرمایه را دریافت کرد.
در همین راستا امیر هامونی از ورود نخستین استارتاپ در فرابورس خبر داد و افزود: سایر استارتاپ‌ها نیز درخواست پذیرش در فرابورس را داده‌اند که در حال بررسی است.

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های استارتاپی به دلیل دارایی‌های نامشهود زیادی که دارند نسبت به سایر شرکت‌های بازار سرمایه با ریسک بالاتری مواجهند، اظهار کرد: به همین دلیل در قدم نخست برای عرضه اولیه این شرکت‌ها، سهام آن‌ها به مردم عرضه نمی‌شود بلکه به طور غیر مستقیم و از طریق مشارکت صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سایر نهاد‌های مالی عرضه اولیه انجام خواهد شد.

مدیرعامل فرابورس ایران ادامه داد: همچنین علاوه بر شرایط فوق، شروط ۱۷ گانه‌ای نیز توسط کارگروه استارتاپ‌ها تعیین شده که باید آن‌ها را پیش از ورود به بازار سرمایه فراهم کنند.

وی درخصوص این شروط ۱۷ گانه به چند مورد مهم آن اشاره کرد و گفت: مثلا باید درصدی از سهام خود را نزد هیأت پذیرش فرابورس به وثیقه بگذارند تا زمانی که ریسک‌های شرکت به حداقل رسید این سهام به مرور در بازار سرمایه عرضه خواهد شد.

هامونی گفت: همچنین از دیگر شرط‌های مهم صیانت از داده‌های محرمانه کاربران مردمی هست که باید تاییدیه‌هایی پیرامون این موضوع به فرابورس ارائه کنند.

براساس این گزارش ورود استارتاپ‌ها حال و هوای تازه‌ای هم به بورس خواهد داد؛ چرا که با ورود استارتاپ‌ها به بورس، سرمایه‌گذاری جسورانه نیز در این بخش افزایش پیدا می‌کند و در صورت سرمایه‌گذاری در این حوزه آینده روشنی در انتظارشان این شرکت‌ها خواهد بود، ولی دولت مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌تواند در این بخش بیشتر ورود کرده و زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری جسورانه را تقویت کند و ضمن ریل گذاری، تعیین قوانین و آموزش، آن‌ها را برای ورود به بورس در آینده آماده کند.

یکی از کارشناسان معتقد است که ورود استارتاپ‌ها به بورس و فرابورس اتفاق خوبی است که می‌تواند این سیگنال را به کارآفرینان کشورمان بدهد که مجموعه‌های استارتاپی دیگر به رسمیت شناخته شده‌اند و بازار سرمایه آن‌ها را می‌پذیرد. اسلامی گفت: حضور استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاری جدی مردم در بورس، نشان دهنده تغییرات در کل اکوسیستم کارآفرینی و بازار سرمایه هستند و این نشان از آینده‌ای روشن در این حوزه می‌دهد.

وی دلیل اصلی تمایل زیاد استارتاپ‌ها برای ورود به بورس را تأمین مالی عنوان کرد و گفت: متأسفانه به‌دلیل ساختار غلط ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها و در کنار آن ریسک بالای سرمایه‌گذاری در این حوزه، سرمایه‌گذاران کمی تمایل به سرمایه‌گذاری در این حوزه دارند و از این‌رو برخی سعی دارند با توجیه ارزش‌گذاری‌های صورت گرفته و ورود آن‌ها به بورس، از طریق بازار سرمایه جذب سرمایه کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار