سد تنظیمی خاکی شهدای درده فیروزکوه با ذخیره حجم قابل توجهی از آب‌های سطحی منطقه؛ موجب احیای دوباره ۱۰۰ هکتار از باغات گردو در روستا‌های پایین دست شده است.
کد خبر: ۱۰۱۳۹۸۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۷ 06 December 2021

به گزارش تابناک تهران، مدیر جهادکشاورزی فیروزکوه گفت:منطقه پشتکوه این شهرستان منطقه کم بارشی است که سالیان دراز از کمبود آب در بخش کشاورزی رنج می‌برد.

سد خاکی شهدای دَردِه زمینه ساز احیای دوباره کشاورزی

رضا فرازی افزود:آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با هدف جمع آوری آب‌های سطحی از سرچشمه‌های بالادست؛ ساخت سد خاکی تنظیمی شهدای درده این شهرستان را به اجرا درآورد.

وی گفت:طرح احداث این سد از سال ۹۰ آغاز شده و هم اکنون مراحلی مانند فنس کشی و سریز هم در حال اتمام است.
مدیر جهاد کشاورزی فیروزکوه افزود: برای اجرای این طرح ۱۱۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

سرپرست نظارت شرکت پیمانکار سد افزود: حجم مخزن این سد یک میلیون ۳۵۱ متر معکب است که برای این کار ۴۲۰ هزار متر معکب عملیات خاکریزی انجام شده است.

امید آقایی گفت: طول تاج سد ۲۹۱ متر؛ عرض آن در بالاترین نقطه ۶ متر و ارتفاع سد از برم ما ۱۳.۵ متر است.

سد خاکی شهدای دَردِه زمینه ساز احیای دوباره کشاورزی


وی افزود: سد شهدای درده بطور متوسط سالانه ۲ میلیون ۵۸۶ هزار متر معکب آب دهی دارد.

میانگین بارندگی سالانه کشور حدود ۲۵۰ میلیمتره که کمتر از میانگین بارندگی آسیا و حدود یک سوم میانگین جهانی است که از این رو حفظ و نگهداری منابع آبی از اهمیت بالایی برخوردار است.

سد‌ها و بند‌های خاکی احداث شده در بالادست اراضی کشاورزی کم‌آب علاوه بر مهار سیلاب و روان‌آب‌ها، در جلوگیری از فرسایش خاک؛ تغذیه آب سفره‌های زیرزمینی و ذخیره کردن آب مورد نیاز در ماه‌های گرم سال هم موثر است.

با توجه به خشکسالی چند ساله اخیر و بحران کمبود اب در کشور؛ برنامه ریزی برای احداث تاسیسات آبی کوچک برای بهینه ساری مصرف آب کشاورزی ضروری به نظر می‌رسد.

 
منبع: خبرگزاری صداوسیما
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار