نمایشگاه آثار هنرمندان صنایع دستی شهرستان ورامین به مناسبت بیستم خرداد روز جهانی صنایع دستی، امروز یکشنبه گشایش یافت.
کد خبر: ۱۰۵۰۱۳۵
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۵ 12 June 2022

به گزارش تابناک تهران، در این نمایشگاه که در محوطه برج آرامگاهی تاریخی علاءالدوله ورامین برپا شده، هنرمندان صنایع دستی این شهرستان، آثار فاخر تولید شده خود را در حوزه‌های مختلف صنایع دستی در معرض دید و فروش مستقیم به علاقه مندان قرار دادند.

رئیس دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ورامین در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: این نمایشگاه شامل ۱۸ غرفه است و هنرمندان ورامینی آثاری در قالب خاتم کاری، معرق، منبت، شیشه‌گری، قلم‌زنی، قالی‌بافی، گلیم‌بافی، سفالگری، میناکاری، خراطی، کاشی هفت‌رنگ، معرق کاشی، سوزن‌دوزی و سبدبافی را ارائه کرده‌اند.

ژیلا خدادادی اظهار داشت: شهرستان ورامین در حوزه‌های مختلف از جمله سفالگری و شیشه گری از ظرفیت های بالقوه‌ای برخوردار است و به گونه ای که در روستای احمدآباد وسط، کارگاه‌های متعدد سفالگری مستقر بوده و هنرمندان، آثار منحصر به فردی تولید و روانه بازار می‌کنند.

وی تصریح کرد: شهرستان ورامین به دلیل استقرار صدها واحد تولید شیشه و آبگینه و تولید بیش از ۷۰ درصد از شیشه کشور، سال ۹۹ به عنوان شهر ملی شیشه و آبگینه کشور از سوی وزارت میراث فرهنگی معرفی شد، واحدهایی که آثار فاخر قابل صادراتی تولید و عرضه می‌کنند.

خدادادی تکنیک‌های استفاده شده در کارگاه‌های شیشه‌گری ورامین را شامل شیشه فوتی دست‌ساز، استین گلاس، قالبی، شیشه موزائیکی و هزارگل، تراش شیشه، نقاشی روی شیشه، مات کاری، خانه‌بندی، هم‌جوشی شیشه و میناکاری اعلام کرد.

وی گفت: در حال حاضر ۳۰۰ هنرمند شناسایی شده با کارت شناسایی معتبر میراث فرهنگی، ۵۰ کارگاه به صورت انفرادی و ۳۰ کارگاه سنتی به صورت گروهی در حوزه شیشه، سفالگری، میناکاری و منبت در مناطق مختلف ورامین مشغول به کار می‌باشند.

رئیس دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ورامین از فرش تولید شده توسط قالی‌بافان این شهرستان به عنوان دیگر هنر مهم این منطقه یاد کرد و افزود: نقشه میناخانی فرش ورامین در سال ۱۳۹۷ در قالب ثبت نشانه‌های جغرافیایی با معاهدات بین المللی در سازمان جهانی مالکیت فکری WIPO ثبت جهانی شد، طرحی که پیش از این نیز از شهرتی جهانی برخوردار بود و با ثبت آن، زمینه برای توسعه صادرات این محصول مهم فراهم شده است.

وی تصریح کرد: برپایی نمایشگاه‌های تخصصی صنایع دستی، علاوه بر ایجاد انگیزه برای هنرمندان و فراهم شدن شرایط برای عرضه مستقیم تولیدات، موجب جذب علاقمندان به تولید صنایع دستی شده و زمینه را برای ایجاد فرصت‌های شغلی فراهم می‌کند.

نمایشگاه صنایع دستی ورامین به مدت سه روز در ضلع جنوبی میدان امام خمینی(ره) در دو نوبت صبح و عصر پذیرای علاقمندان است.
بیستم خرداد، روز جهانی صنایع دستی نامگذاری شده است.

ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار