نماینده مجلس:
نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به کاهش ورودی سد ماملو و اولویت داشتن تامین آب آشامیدنی تهران از محل ذخیره این سد، از سال گذشته به پنج هزار هکتار از زمین های شمالی پاکدشت آب نرسیده و غیرقابل کشت شده است.
کد خبر: ۱۰۵۰۳۳۰
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۴ 13 June 2022

به گزارش تابناک تهران، فرهاد بشیری روز دوشنبه در جریان بازدید از محل اجرای طرح انتقال پساب جنوب تهران به دشت ورامین که با حضور مسئولان استانی آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی استان تهران انجام شد، اظهار داشت: از سال گذشته و به دلیل کاهش میزان بارش نزولات جوی، ورودی مخزن سد ماملو به شدت کاهش یافته و این امر موجب شده تا از پارسال هیچ آبی به روستاهای شمالی پاکدشت آب نرسیده و بیش از ۵ هزار هکتار از اراضی مرغوب، لم‌یزرع باقی بماند.
وی افزود: در طراحی صورت گرفته برای جبران حقابه کشاورزان از محل سد ماملو و رودخانه جاجرود، قرار بر این شد تا پساب تصفیه شده جنوب تهران به دشت ورامین و شهرستان پاکدشت اختصاص یافته و بین کشاورزان توزیع شود و برای جبران کمبود آب در اراضی شمالی پاکدشت، پساب تصفیه شده شرق استان تهران، به این بخش انتقال پیدا کند.
بشیری اضافه کرد: فاز نخست پساب تصفیه شده جنوب تهران بر اساس برنامه پیش‌بینی شده به دشت ورامین منتقل شد ولی اجرای تصفیه خانه شرق برای اراضی شمالی پاکدشت، تا کنون عملیاتی نشده و با توجه به عدم اختصاص حقابه کشاورزان از سد ماملو، ده‌ها روستای شمال پاکدشت با برخورداری از ۵ هزار هکتار زمین مرغوب، از داشتن آب محروم شده‌اند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرای فاز دوم انتقال پساب جنوب تهران به دشت ورامین گفت: با اجرای این طرح، ۹ مترمکعب در ثانیه آب به شهرستان پاکدشت اختصاص پیدا می‌کند ولی با این وجود، باز هم نمی‌توان این آب را به اراضی شمالی منتقل کرد و باید کانال انتقال فرعی به این بخش از پاکدشت اجرایی شود.
بشیری ادامه داد: ماه گذشته نیز جلسه‌ای تخصصی برای اجرای این طرح در فرمانداری پاکدشت برگزار و مقرر شد تا جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای کار مطالعات و برآورده هزینه اجرای این طرح را انجام دهند تا نتیجه این امر، به استانداری تهران و سازمان برنامه و بودجه ارسال شود.
نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس اعلام مسئولان جهاد کشاورزی مطالعه اجرای این طرح ۳۰ میلیارد ریال و اجرای آن ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه در بر دارد.
وی خاطرنشان کرد: مسئولان شهرستان پاکدشت همواره مورد سوال کشاورزان قرار دارند و از مسئولان درخواست داریم تا در موازات اجرای طرح انتقال پساب جنوب تهران، مطالعات کانال انحرافی به اراضی شمالی پاکدشت نیز صورت گیرد.
بشیری اظهار داشت: در حال حاضر ۶ روستای پاکدشت از شرایط بحرانی برخوردارند که لازم است تا در اقدامی جهادی، مشکلات این روستاها بررسی و در کوتاهترین زمان رفع شود.
به گزارش ایرنا، طرح احداث خط دوم انتقال پساب تصفیه خانه جنوب تهران به دشت های ورامین، پاکدشت و شهر ری، با هدف انتقال سالانه ۲۷۸ میلیون مترمکعب از پساب تصفیه خانه جنوب تهران به دشت های ورامین، پاکدشت و شهرری اجرا می‌شود.
فاز نخست این طرح شامل یک کانال بتنی ذوزنقه ای به طول ۳۶ کیلومتر است که حدود ۳۵ قبل احداث شده و در حال حاضر این خط ظرفیت انتقال ۴ متر مکعب بر ثانیه از پساب های تصفیه خانه جنوب تهران به دشت ورامین را داراست.
از آنجایی که ظرفیت خروجی تصفیه خانه جنوب تهران دارای نوسان بوده و قادر خواهد بود تا میزان ۱۳ مترمکعب بر ثانیه پساب را در شرایط حداکثری تولید کند، بنابراین برای انتقال بقیه ظرفیت خروجی تصفیه خانه به دشت ورامین لازم بود تا سامانه خط دوم طرح نیز اجرا شود.
خط دوم انتقال تصفیه خانه جنوب تهران با ظرفیتی بالغ بر ۹ متر مکعب بر ثانیه احداث می شود و شامل یک خط لوله به طول ۳۶ کیلومتر با قطر سه متر و از نوع GRP است که در مجاورت خط اول (کانال موجود تهران) اجرا می‌شود
که با تکمیل آن سالانه ۲۰۳ میلیون متر مکعب نیاز آب کشاورزی دشت ورامین، ۲۵ میلیون متر مکعب نیاز آب کشاورزی شهر ری و همچنین ۵۰ میلیون متر مکعب تغذیه مصنوعی دشت ورامین تامین خواهد شد.

پاکدشت با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در ۲۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار