رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: از مجموع یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار تملک دارایی های سرمایه ای (اعتبار بخش عمرانی) برای این استان در سال ۱۴۰۰، ۹۶۰ میلیارد تومان تخصیص یافت.
کد خبر: ۱۰۵۰۷۵۳
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱ 15 June 2022

به گزارش تابناک تهران، علاءالدین ازوجی به مناسبت نخستین سال فعالیت دولت سیزدهم، اقدامات صورت گرفته توسط این سازمان در حوزه های اقتصادی، عمرانی، فرهنگی و اجتماعی استان تهران را تشریح کرد.

وی در این زمینه اعلام کرد: در بخش اعتبارات هزینه ای دستگاه های اجرایی استان تهران در سال ۱۴۰۰، بالغ بر یک هزا رو ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در بودجه پیش بینی شده بود که از این مبلغ، یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تخصیص یافت و در جایگاه خود بر اساس چارچوبی که به دستگاه های اجرایی استان اعلام شده بود صرف شد.

ازوجی افزود: با توجه به مفاد بخش نامه بودجه سال ۱۴۰۱ و هدفگذاری رشد اقتصادی با تمرکز بر سهم ۵.۳ درصدی ارتقاء بهره‌وری، همچنین جایگاه منحصر بفرد استان تهران در ظرفیت ها، قابلیت ها و امکان تحقق اهداف تعیین شده، همه موضوعات مرتبط از جمله الزامات رویکردی و محیطی ناظر بر تحقق اهداف معین شده رشد اقتصادی، الزامات مالی و بودجه ای، اهداف کلی، سیاست ها و برنامه ها، موانع و چالش ها، طرح ها و پروژه ها در قالب چهار بخش اصلی شامل کشاورزی، معدن، صنعت و خدمات تدوین و ارائه شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: این استان به عنوان مرکز سیاسی، اداری و اقتصادی کشور و با عنایت به ریشه های تاریخی و کارکردهای فراملی، ملی و استانی، شرایط منحصر بفردی را در عرصه سرزمینی به خود اختصاص داده است.

وی یادآورشد: این شرایط ویژه، با تأمل بر رهیافت های سند آمایش استان و اسناد توسعه ‌ای استان و شهرستان های ۱۶ گانه آن دارای هویت های متفاوت و مزیت های اقتصادی مختلف، بعنوان یک الگو به اهمیت حیاتی این استان دامن زده است.  

ازوجی اظهارداشت: وجود حدود ۱۷ درصد جمعیت ایران در این پهنه و تمرکز همه مبادلات اقتصادی و داشتن رتبه اول در بسیاری از شاخص های اقتصادی مانند تولید ناخالص داخلی کشور، سهم اقتصاد بخش خصوصی، میزان ثبت شرکت های حقوقی و تعاملات بین المللی موجود این استان از طریق بزرگترین فرودگاه بین‌المللی ایران و مهم ترین شبکه ارتباطی در حوزه حمل و نقل ریلی در این استان، شرایط تاریخی و بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی این استان فراهم کرده است.  

رویکردهای اجرایی برای  بهبود وضعیت استان تهران

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: این سازمان در راستای تحقق منویات دولت سیزدهم، سند تحولی دولت و با توجه به نقش راهبری و نظارتی این سازمان، رویکردهای ۴۷ گانه ای تدوین کرده است.

وی خاطر نشان کرد: از جمله این رویکرد ها می توان به «آسیب شناسی پنج حوزه مهم و کلیدی استان تهران در حوزه آلودگی هوا و محیط زیست، منابع آب و فاضلاب، بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی، فرونشست زمین، آسیب‌های اجتماعی با نگاه علمی و کاربردی»، «توجه به ظرفیت‌های درآمد مالیاتی استان تهران و برقراری ارتباط بین ظرفیت های مالیاتی استان با خدمات به شهروندان شهری و روستایی با رویکرد کاهش محرومیت ها و عدالت منطقه‌ای»، «توجه به برنامه محوری و نتیجه محوری کلیه اقدامات سازمان تا حصول به نتایج مشخص برای گروه‌های هدف و مردم در چارچوب توسعه استان» و «تلاش مضاعف برای تحقق رشد ۷.۱ دهم درصدی استان تهران در چارچوب لایحه بودجه با توجه به نقش و جایگاه استان تهران برای رسیدن به این هدف» اشاره کرد.

تلاش برای بهبود سکونتگاه های رسمی و غیر رسمی استان تهران

ازوجی ادامه داد: گستردگی بافت های فرسوده شهری و روستایی و سکونتگاه غیررسمی حریم و خارج حریم در استان تهران به حدی است که حدود ۳۱ درصد از جمعیت آن را شامل می شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران اضافه کرد: بر اساس پیگیری های انجام شده این سازمان، در اواخر سال گذشته بالغ بر ۶۷۱ میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی و بهسازی محیط های بافت فرسود حریم و خارج از حریم شهر و بافت موجود مناطق روستایی در ۱۶ شهرستان استان تهران اختصاص یافته و این منابع صرف ۷۱ پروژه عمرانی و زیرساختی خدمات عمومی شده است.

وی اعلام کرد: کارهای اجرایی این پروژه ها از سوی ۲۵ دستگاه اجرایی مربوطه در استان در ۲ ماه اخیر شروع شده است و حداکثر تلاش را خواهیم داشت که مطابق قانون، طی سال جاری این این پروژه ها به ثمر بنشیند و مردم استان تهران از دستاوردهای آن بهره لازم را ببرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار