اربعین سرور و سالار شهیدان در حالی فرا می رسد، که سراسر استان تهران هم نوا با کربلا فریاد دلدادگی سر خواهند داد.
کد خبر: ۱۰۶۷۹۲۴
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۳:۲۳ 17 September 2022

به گزارش تابناک تهران، هرسال و هم‌زمان با روز اربعین حسینی تهران نیز کربلایی دیگر می‌شود و خیل عظیم جاماندگان اربعین می‌آیند، تا اگر فرصت زیارت حرم امام حسین (ع) را در اربعین حسینی از دست داده‌اند، با پیاده‌روی به‌سوی حرم یکی از نوادگان اهل‌بیت (ع) هم به ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) نائل شوند و هم ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان به نمایش بگذارند.

مؤمنین و عاشقان اهل بیت علیهم السلام در استان تهران با نوای عاشقانه در روز اربعین حسینی از پنج مسیر به سوی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) گام برمی دارند، تا نسبت به ساحت سید و سالار شهیدان ابراز ارادت کنند و دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی، تبلیغاتی و فرهنگی نیز همراه و همگام با تشکل‌های مردمی اقدام به برپایی ایستگاه‌های صلواتی، موکب‌ها و خدمت‌رسانی به‌جاماندگان اربعین می‌کنند.

استاندار تهران در گفتگو با خبرنگار مهر از تمهیدات اندیشیده شده برای برگزاری هرچه با شکوه تر راهپیمایی جاماندگان اربعین در کلان شهر تهران سخن گفت و افزود: آخرین هماهنگی‌ها برای برگزاری هر چه بهتر مراسم اربعین در سطح استان تهران در جلسه‌ای که چند روز پیش در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار شد، انجام شد.

۹۰۰ موکب به دلدادگان حسینی خدمات ارائه می‌کنند

محسن منصوری با بیان اینکه این راهپیمایی سال‌های گذشته تحت عنوان «جاماندگان اربعین» برگزار می‌شد، گفت: در سال جاری این راهپیمایی با عنوان «دلدادگان اربعین» برگزار می‌شود.

وی گفت: این راهپیمایی از سال ۹۱ اجرایی شد که خوشبختانه هر سال پرشورتر برگزار شده و در سال ۹۸ شاهد برگزاری آخرین برنامه این راهپیمایی بودیم، که در آن مراسم پیش بینی جمعیت سه میلیون نفری در استان تهران شده بود، مبدا راهپیمایی «دلدادگان حسینی» میدان امام حسین تهران و مقصد حرم عبدالعظیم حسنی (ع) است.

نماینده عالی دولت در استان تهران با بیان اینکه تا امروز ۹۰۰ موکب برای پذیرایی در این مراسم ثبت نام کرده‌اند، گفت: دستگاه‌های اجرایی، شهرداری‌ها و نیروی انتظامی و راهور و و مدیریت‌های کلان در فرمانداری‌ها آماده برگزاری این مراسم هستند، این مراسم ملی است و از لحاظ فرهنگی و اجتماعی و معنوی اهمیت دارد.

شکوه عاشقی در مراسم «جاماندگان اربعین»/تهران سراسر دلدادگی می شود

وی گفت: امسال و پس از پشت سر گذاشتن کرونا پیش بینی حضور گسترده مردم در این مراسم ملی مذهبی شده است و هماهنگی‌های مضاعف صورت گرفته و پیش بینی شده در مراسم دلدادگان حسینی بیش از چهار میلیون نفر شرکت کنند.

منصوری گفت: پیاده‌روی «دلدادگان اربعین» از ساعت ۷ صبح از میدان امام حسین (ع) به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) آغاز می‌شود و تا ساعت ۱۸ ادامه دارد و همه نهادهای دخیل در این برنامه با تمام توان خود برای خدمت‌رسانی به زائران اعلام آمادگی کرده‌اند.

نماز ظهر روز اربعین در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) اقامه می‌شود

از سوی دیگر، سپاه حضرت سیدالشهدا (ع) استان تهران نیز هماهنگی‌های لازم برای برگزاری این مراسم پرشور را انجام داده و تجهیزات موردنیاز برای این همایش عظیم جاماندگان از دیار عاشقی فراهم‌شده است، تا در اربعین حسینی، حماسه‌ای دیگر در ری، به‌عنوان قبله تهران رقم بخورد.

هم‌زمان با اربعین و برگزاری همایش عظیم «دلدادگان اربعین» در جنوب تهران موکب‌های بزرگ مردمی در این مسیر برپا می‌شود، تا امکاناتی مانند، سرویس بهداشتی سیار، تجهیزات آشپزخانه و آبدارخانه و اماکنی برای استراحت موقت و چندساعته زائرانی که ممکن است خسته باشند، در نظر گرفته شود.

بنا بر گفته فرماندار ری خدماتی ازجمله ماساژ، کفاشی و آرایشگاه نیز توسط تشکل‌های مردمی عاشق اباعبدالله الحسین (ع) به شرکت‌کنندگان در این همایش ارائه می‌شود. همچنین خدمات بهداشتی درمانی، آمبولانس، آتش‌نشانی و پلیس ۱۱۰ نیز در نظر گرفته‌شده است.

حمید زمانی مهر گفت: نماز ظهر روز اربعین در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) اقامه می‌شود و آستان حضرت عبدالعظیم (ع)، شهرداری منطقه ٢٠، استانداری تهران و نهادهای انتظامی و امنیتی ری و تهران در برگزاری این مراسم همکاری می‌کنند.

شکوه عاشقی در مراسم «جاماندگان اربعین»/تهران سراسر دلدادگی می شود

وی افزود: مراسم پیاده‌روی «دلدادگان اربعین» رسمی است که از ١٠ سال پیش هرساله در روز اربعین برگزار می‌شود و زائران مسیر تهران تا شهر ری را برای زیارت حرم حضرت عبدالعظیم (ع) پیاده‌روی می‌کنند.

سرویس ۴ الی ۵ دقیقه‌ای خط یک مترو به شرکت کنندگان در مراسم دلدادگان حسینی

مدیریت شهری منطقه ۲۰ تهران نیز از فضاسازی تبلیغی در مسیر راهپیمایی «دلدادگان حسینی» خبر داد و به خبرنگار مهر گفت: با هماهنگی سازمان زیباسازی شهر تهران ۱۷۰ تیغه علم، کُتل و نمادهای عاشورایی نقاشی‌خط (کالیگرافی) با طراحی و نقاشی ویژه این ایام در ضلع شرقی حرم حضرت عبدالعظیم (ع) جانمایی شده است.

سید محمدناظم رضوی همچنین از پیش بینی تمهیدات ترافیکی با هماهنگی پلیس راهور خبر داد و افزود: توقف خودرو در مسیر خیابان فداییان اسلام از ساعت ۲۳ روز قبل از مراسم ممنوع است و لذا به منظور رفاه حال شهروندان، اطلاع رسانی در خصوص مسیرهای اتوبوسرانی، ایستگاه‌های مترو شهرری، مسیر راهپیمایی و پارکینگ‌های تعیین شده با استفاده از بنرهای تبلیغاتی و تلویزیون‌های شهری انجام می‌شود.

رضوی ادامه داد: به منظور تسهیل در تردد راهپیمایان، سرویس رسانی اتوبوسرانی از پارکینگ فرمانداری به مقاصد سیزده آبان، نازی آباد، صالح آباد، راه آهن و خانی آباد؛ از میدان بسیج مستضعفین ابتدای خیابان ورامین به مقاصد دولت آباد، شوش، خراسان و خاوران و از ضلع جنوب حرم حضرت عبدالعظیم (ع) به مقاصد باقرشهر و کهریزک انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: سرویس رسانی خط یک مترو به صورت فوق العاده با سرفاصله زمانی ۴ تا ۵ دقیقه و سرویس رایگان تاکسی‌های ون از میدان حرم حضرت عبدالعظیم (ع) به سمت متروی شهرری انجام می‌شود و به منظور تسهیل تردد شهروندان مسیر اطراف حرم حضرت عبدالعظیم (ع) در ۱۰ مقطع با هماهنگی پلیس راهور مسدود می‌شود.

خدمات شهری در سرتاسر مسیرهای راهپیمایی دلدادگان حسینی در تهران ارائه می‌شود

شهردار منطقه ۲۰ تهران زیباسازی و آراستگی محورهای راهپیمایی با نصب پرچم‌های سیاه و طرح‌های فرهنگی را مورد تاکید قرار داد و گفت: بازپیرایی فضاهای سبز، رفع موانع فیزیکی، مرمت و لایروبی انهار، بهسازی روکش آسفالت، اجرای مواد پوشاننده، شستشو و لایروبی انهار، شستشوی مخازن زباله و المان‌های شهری، پاکسازی برچسب‌های تبلیغاتی، شستشو و نظافت معابر و کرکره تجاری، پل‌های عابر پیاده و طعمه گذاری و لکه گیری آسفالت در مسیرهای منتهی به حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در حال انجام است.

شکوه عاشقی در مراسم «جاماندگان اربعین»/تهران سراسر دلدادگی می شود

ناظم رضوی از استقرار اکیپ‌های شهربان و معبربان، ماشین آلات خدمات شهری، جایگاه استراحت زائران، سرویس‌های بهداشتی سیار و دستگاه‌های مه پاش در مسیر راهپیمایی خبر داد و گفت: غرفه‌های پذیرایی و خدمات رسانی از جمله امداد و گمشدگان، پایگاه سلامت و خدمات بهداشتی، اداره ورزش، آموزش شهروندی و مدیریت پسماند، عفاف و حجاب، تشکل‌های مردم نهاد، مادر و کودک و … برای ارائه خدمات به شهروندان در مسیر راهپیمایی مستقر می‌شوند.

اما راهپیمایی «جاماندگان اربعین» تنها به مراسم «دلدادگان حسینی» در تهران ختم نمی‌شود، بلکه به گفته مدیرکل اداره تبلیغات اسلامی استان تهران تمام شهرستان‌های استان تهران نیز شاهد برپایی مراسم باشکوه جاماندگان اربعین خواهند بود.

مسیرهای راهپیمایی جاماندگان اربعین در سراسر استان تهران

حجت الاسلام محمدجواد زهرایی که با خبرنگار مهر در این خصوص گفتگو می‌کرد، اظهار داشت: علاوه بر شهر تهران در ورامین از مسیر شماره یک میدان امام حسین به سوی امامزاده یحیی از ساعت ۹ صبح و مسیر شماره ۲ میدان ولیعصر – شهر ری حرم حضرت عبدالعظیم؛ از ساعت ۸ صبح این مراسم برگزار می‌شود.

وی گفت: در رباط کریم نیز از حرم مطهر شهدای گمنام بوستان معلم – آستان مقدس امامزاده عمادالدین؛ از ساعت ۹:۳۰ صبح و مسجد امام علی علیه السلام پرند – حرم مطهر شهدای گمنام شهرک آفتاب؛ از ساعت ۸:۳۰ صبح و شهر قدس از مسیر یادمان شهدای گمنام – مصلی بزرگ شهرقدس؛ از ساعت ۱۰ صبح شاهد برگزاری مراسم جاماندگان اربعین هستیم.

این مسئول تبلیغی استان تهران با بیان اینکه در اسلامشهر نیز از مسیرهای امامزاده عباس علیه السلام چهاردانگه – حرم عبدالعظیم حسنی؛ از ساعت ۶:۳۰، حرم شهدای گمنام واوان – حرم امامزاده عیسی؛ از ساعت ۹ صبح، گلزار شهدای احمدآباد مستوفی – گلزار شهدای حسن آباد؛ از ساعت ۹ صبح، حوزه بسیج مقداد پشت خط – امامزاده اسماعیل چیچکلو؛ از ساعت ۹ صبح و تجمع مردم و موکبداران – امامزاده عقیل؛ از ساعت ۱۰ صبح مراسم باشکوه اربعین حسینی برگزار می‌شود، از همه مردم درخواست کرد، تا با حضور پرشور در این مراسم نسبت به سرور و سالار شهیدان ابراز ارادت کنند.

وی اضافه کرد: در پیشوا نیز علاقمندان به امامت و ولایت از مسیرهای میدان شهید اردستانی، آستان مقدس جعفر بن موسی الکاظم (ع) از ساعت ۹ صبح و مسیر پلیس راه قرچک – شهری ری حرم حضرت عبدالعظیم؛ از ساعت ۷ صبح و ری در مسیر شماره ۱ – میدان امام حسین (ع) و میدان شوش خیابان فداییان اسلام؛ از ساعت ۹ صبح، مسیر شماره ۲ - نواب آزادگان و شهید رجایی میدان نماز – شهر ری حرم عبدالعظیم؛ از ساعت ۹ صبح، مسیر شماره ۳ – کهریزک باقرشهر - شهر ری حرم عبدالعظیم؛ از ساعت ۹ صبح، و مسیر شماره ۴ – جاده ورامین قرچک و بخش قلعه نو - شهر ری حرم عبدالعظیم؛ از ساعت ۹ صبح در این مراسم شرکت می‌کنند.

شکوه عاشقی در مراسم «جاماندگان اربعین»/تهران سراسر دلدادگی می شود

حجت الاسلام زهرایی گفت: در بهارستان نیز مسیر شماره ۱، شهرک قلعه میر خیابان مالک اشتر – میدان پهلوان رحیمی؛ از ساعت ۹:۳۰ صبح و مسیر شماره ۲ خیابان ۱۴ متری شهید چمران – ۲۴ متری توحید؛ از ساعت ۱۴ و در شهریار مسیر شماره ۱ – امامزاده هادی (ع) – عباس آباد – میدان حافظ – کرشنه – خیابان ولیعصر (عج) – میدان امام خمینی (ره) – خیابان انقلاب – امامزاده اسماعیل؛ از ساعت ۹ صبح، مسیر شماره ۲ – صباشهر مصلی نماز جمعه – امامزاده فرخنده خاتون (س)؛ از ساعت ۹ صبح، مسیر شماره ۳ – اندیشه مسجد جامع امام علی (ع) – مسیر گلزار شهدای گمنام؛ از ساعت ۹ صبح، مسیر شماره ۴ –مسجد جامع محدیه – امامزاده حضرت قاسم (ع)؛ از ساعت ۹ صبح، مسیر شماره ۵ – مزار شهدای گمنام نصیرآباد – حرم امامزاده منصور (ع) دهشاد – حرم امامزاده عبدالله (ع) اسکمان – امامزاده ابراهیم (ع)؛ از ساعت ۹ صبح و مسیر شماره ۶ – فردوسیه مزار شهدای گمنام – امامزاده عبدالله (ع) یوسف آباد؛ از ساعت ۹ صبح راهپیمایی جاماندگان اربعین برگزار می‌شود.

مسیرهای راهپیمایی جاماندگان اربعین در پردیس، ملارد، دماوند، فیروزکوه، قرچک و پاکدشت

وی افزود: در پردیس مسیر شماره ۱ – جاجرود و سعیدآباد و خسروآباد – میدان امام پردیس؛ از ساعت ۸:۳۰ صبح، مسیر شماره ۲ – فاز ۸، ۱۱، ۵، ۹ – میدان امام پردیس؛ از ساعت ۸:۳۰ صبح، مسیر شماره ۳ – خیابان طلایی – به سمت سلطان شهر؛ از ساعت ۹:۳۰ صبح و مسیر شماره ۴ – خیابان بهار – به سمت سلطان شهر؛ از ساعت ۱۰:۳۰ صبح و در ملارد مسیر شماره ۱ – حرم شهدای گمنام – گلزا شهدای ملارد؛ از ساعت ۹ صبح برای تجمع جاماندگان اربعین خواهد بود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران گفت: دماوند مسیر شماره ۱ – امامزاده زین العابدین – امامزاده عیسی زیارت؛ از ساعت ۹ صبح و مسیر شماره ۲ – خیابان مطهری – گلزار شهدای – مسجد جامع دماوند؛ از ساعت ۸ صبح، فیروزکوه مسیر شماره ۱ – حرم امامزاده اسماعیل – گلزار شهدا؛ از ساعت ۹ صبح، قرچک مسیر شماره ۱ – مسجد جامع قرچک – حرم عبدالعظیم حسنی؛ از ساعت ۹ صبح و پاکدشت مسیر شماره ۱ – میدان آزادگان – امامزاده اولیا؛ از ساعت ۹ صبح، مسیر شماره ۲ – مسجد جوادالائمه (ع) محله یبر – گلزار شهدا ده امام؛ از ساعت ۹ صبح، مسیر شماره ۳ – شهرک نامجو – مسکن مهر امام رضا (ع) گلزار شهدای گمنام مسجد فاطمه الزهرا (س)؛ از ساعت ۹ صبح، مسیر شماره ۴ – شریف آباد – مسجد حضرت عبدالله روستای خلیف آباد – گلزار شهدای عبدآباد؛ از ساعت ۹ صبح و مسیر شماره ۵ – فرون آباد – تجمع جاماندگان اربعین؛ از ساعت ۹ صبح برگزار می‌شود.

سیدالشهدا (ع) موسم مهر و رحمت است و از قدیم الایام افرادی که در مراسم اربعین دل بی قرار در فراق یار دارند، در مراسم جاماندگان اربعین و دلدادگان حسینی پا در میدان گذاشته و با راهپیمایی پیاده عشق و ارادت خود را به سرور عاشقان جهان نشان می‌دهند.

امسال نیز پیش بینی می‌شود، حضور پرشور این عاشقان در سراسر استان تهران و کشور سبب شود، تا حماسه دیگری را شاهد باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار