دوربین مداربسته یا همان سی سی تی وی یک سیستم امنیتی و نظارتی می باشد که به دستگاه ضبط DVR یا NVR و در نهایت به مانیتورها متصل می گردد و ارسال اطلاعات به حافظه ذخیره ‌سازی را انجام می‌ دهد .
کد خبر: ۱۰۷۳۳۰۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۶ 22 October 2022

معرفی انواع دوربین مداربسته

امروزه و با پایین آمدن امنیت در جامعه و بالا رفتن آمار دزدی و... برای خانه ها و مکان های عمومی نظیر پاساژ ها، مغازه ها، موزه ها و ... داشتن دوربین مداربسته تا حدود زیادی الزامی شده است.

اما دوربین مداربسته در مدل ها و قیمت های متفاوتی وجود دارد که هر کدام بسته به نوع استفاده شان در مکان های مختلفی نصب شده و مورد استفاده قرار می گیرند. اما انواع دوربین مداربسته کدام است؟ برای خرید دوربین مداربسته به چه فاکتور هایی احتیاج است؟ در ادامه به پاسخ این سوال ها خواهیم پرداخت.

دوربین مداربسته چیست؟

پیش از هرچیز خوب است بدانیم که دوربین مداربسته دقیقا چیست! دوربین مداربسته  یا همان سی سی تی وی یک سیستم امنیتی و نظارتی می باشد که به دستگاه ضبط DVR یا NVR و در نهایت به مانیتورها متصل می گردد و ارسال اطلاعات به حافظه ذخیره ‌سازی را انجام می‌ دهد.

با ذخیره سازی اطلاعات امکان بازنگری فیلم های ضبط شده در صورت لزوم وجود دارد.

انواع دوربین مداربسته

همان طور که در بالا گفته شد، دوربین مداربسته در انواع مختلفی وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

* دوربین مداربسته ی بالت

دوربین مداربسته ی بالت، یکی از انواع دوربین های مدار بسته می باشد. دوربین بالت یک بدنه ی استوانه ای شکل و عموما فلزی دارد. با توجه به ضد آب بودن بدنه ی دوربین بالت ،این دوربین برای محیط‏ بیرون و شرایط سخت آب و هوایی یک گزینه ی مناسب می باشد.

اما ضد آب بودن این دوربین به معنای غوطه ور کردن ان در آب نیست و در این صورت دوربین مداربسته بالت از بین خواهد رفت.

این دوبین به صورت آنالوگ است و کیفیت تصویر خوبی دارد.

* دوربین مداربسته دام

دام به معنای گنبد می باشد. شکل این دوربین مداربسته نیز به شکل یک گنبد می باشد. این دوربین برای محیط های سقف دار به کار برده می شود. دوربین مداربسته دام بیش تر برای محیط های غیر صنعتی نظیر پاساژ ها استفاده می شود. بدنه ی این دوربین مقاومت زیادی در برابر شرایط بد آب و هوایی ندارد بنابراین بهتر است در محیط هایی که دارای سقف هستند استفاده شود.

* دوربین مداربسته باکس

دوربین های مداربسته باکس از نوع دوربین مداربسته ی صنعتی می باشند. این دوربین ها معمولا به شکل مکعب مستطیل می باشند. لنز در این دوربین ها به طور جداگانه به آن متصل می شود.

* دوربین مداربسته مینیاتوری

این دوربین ها کوچک هستند و برای زمان هایی استفاده می شوند که فرد قصد مخفی کردن دوربین را دارد. به این دوربین ها دوربین مداربسته ی پین هول نیز گفته می شود.

* دوربین مداربسته چشم ماهی

این نوع دوربین مداربسته یک دوربین مدار بسته ی 360 درجه می باشد. این دوربین ها  به علت زاویه دید گسترده ای که دارند امکان نظارت و مشاهده ی تصاویر را در تمامی جهات امکان پذیر خواهند کرد.

انواع دوربین مداربسته از نظر تکنولوژی

دوربین ها از نظر تکنولوژی به دو دسته تقسیم می شوند:

* دوربین مداربسته ی آنالوگ

دستگاه ضبط کننده در سیستم مداربسته آنالوگ DVR است و برای اتصال دوربین به دستگاه از کابل کواکسیال استفاده می کنند. این دوربین ها نسبت نوع دیگر دوربین های مداربسته قیمت مناسب دارند و هم چنین نصب آن ها نیز آسان تر می باشد. اما کیفیت این نوع دوربین مداربسته پایین می باشد و قابلیت های آن نیز محدود می باشد. این عمال ها باعث شده تا مشتری های این مدل دوربین کم تر از نوع دیگر باشند.

اما امروزه دوربین های آنالوگی وارد بازار شدند که کیفیت اچ دی داشته و باگ نسل های قبل خود را ندارند.

* دوربین مداربسته تحت شبکه

در دوربین های IP یا تحت شبکه دستگاه ذخیره کننده اطلاعات و تصاویر NVR است. کیفیت بالای این دوربین ها هنگام ضبط تصاویر و هم چنین هوشمند بودن این دوربین ها  باعث شده است که این مدل طرفداران زیادی داشته باشد که این ویژگی را حتی میتوان در دوربین ورزشی هم دید. اما با این وجود قیمت بالا و کاربرد در موارد خاص و حرفه ای، بخشی از مشتریان، خریداران واقعی این گروه از دوربین ها هستند!

معرفی انواع دوربین مداربسته

انواع دوربین مداربسته از نظر لنز

دوربین های مداربسته از نظر لنز به سه دسته تقسیم می شوند:

* لنز متغیر

در این لنز ها علاوه بر امکان تنظیم فوکوس، امکان تغییر در فاصله ی کانونی نیز وجود دارد. بنابراین با این ویژگی زاویه دید دوربین قابل تنظیم می باشد.

* لنز ثابت

این لنز ها دارای فاصله کانونی ثابتی هستند. زاویه دید این دوربین پس از تنظیم قابل تغییر نیست زیرا همان طور که گفته شد فاصله کانونی آن ثابت می باشد. این نوع دوربین مداربسته قیمت مناسبی نسبت به نوع متغیر دارد.

* لنز متغیر موتورایز

ساختار و شکل لنزهای متغیر خودکار یا موتورایز بسیار شبیه لنزهای متغیر است با این تفاوت که تغییر فاصله کانونی دیگر دستی انجام نمی شود و تغییر آن به صورت اتوماتیک است. این مدل دوربین از سایر دوربین ها گران تر می باشد.

کاربرد دوربین مداربسته چیست؟

دوربین مداربسته کاربرد های زیادی دارد که به ان ها اشاره می کنیم:

* دوربین مداربسته در صنعت

دوربین مداربسته های استفاده شده در صنعت دارای سنسور حساس به حرارت هستند و اغلب میزان حرارت را اندازه گیری می کنند. این نوع دوربین ها در کارخانه هایی مانند کارخانجات شیمیایی یا نیروگاه های هسته ای استفاده می شوند.

* دوربین مداربسته در مدارس

شاید استفاده از این دوربین درست نباشد اما می توان در مدارس برای بررسی دانش آموزان از دوربین مداربسته استفاده نمود.

* دوربین مداربسته در محل کار

به منظور نظارت بر کارکنان و بررسی عمل کرد آن ها کارفرما و مسئول می تواند ، دوربین را در محیط کار نصب کند. البته نصب آن در ساختمان های اداری و کاری ، باید با اطلاع رسانی همگانی انجام بگیرد.

* دوربین مداربسته در مکان های عمومی

در مکان های عمومی نظیر رستوران ها، موزه ها و... می توان دوربین مداربسته استفاده کرد تا شرایط را تحت کنترل داشت.

* دوربین مداربسته در مراکز درمانی

هرروزه افراد زیادی به بیمارستان ها و مراکز درمانی مراجعه می کنند و یک سهل انگاری ساده ممکن است منجر به حوادث ناگوار و غیر قابل جبران شود. بنابر این نصب دوربین مداربسته در این مکان ها الزامی است.

سخن پایانی

خوب است بدانید که هرنوع دوربین مداربسته متعلق به یک مکان و فضای به خصوصی است. فلذا هنگام خرید باید به مکانی که می خواهید از آن استفاده کنید دقت کنید. هم چنین جنس و مدل دوربین مداربسته نیز بسیار مهم است. بنابراین باید از جایی دوربین را خریداری نمایید که مطمئن بوده و به شما ضمانت ارائه دهد همچنین میتوانید برای خرید پکیج کامل اعم از دوربین های مداربسته و خرید دوربین خودرو هوشمند با کیفیت بالا و قیمت مناسب می توانید به سایت روبیکس مراجعه نمایید.

منبع: روبیکس

تولید محتوا و توسعه : گروه سئو سایت کارینووب

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار