در جنوب شهرستان قرچک ، روستایی به نام ولی آباد واقع شده که زادگاه مردی بزرگ در تاریخ سراسر افتخار ایران اسلامی است که از کوچه پس کوچه‌های این روستا، آسمان ایران اسلامی را در نوردید و امروز شهید منصور ستاری به افتخاری برای ایران اسلامی به حساب می‌آید.
کد خبر: ۱۰۸۵۸۲۷
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۳ 05 January 2023

به گزارش تابناک تهران، در ورودی شهرستان قرچک، میدانی مزین به تندیس سرلشکر شهید منصور ستاری واقع شده تا این نکنه را یادآوری کند که این دیار، زادگاه مرد بزرگی است که با رشادت و از خودگذشتگی‌های خود، عزت و اقتدار را به آسمان ایران اسلامی ارزانی داشت.

شهید منصور در پانزدهم دی ۱۳۷۳ به همراه چند تن از مسوولان نیروی هوایی ارتش در راه برگشت از جزیره کیش جهت شرکت در جشن دانش‌آموختگی گروهی از دانشجویان دوره خلبانی پایگاه هوایی شهید بابایی اصفهان شرکت کرد و در راه بازگشت به تهران در جاده نایین-یزد، هواپیمای آن‌ها دچار نارسایی فنی شد و متلاشی گردید. در این حادثه ناگوار شش تن از امیران نیروی هوایی ارتش به همراه شهید ستاری و شش تن از خدمه پروازی به درجه بلند شهادت رسیدند. پیکر پاک شهید ستاری در آرامستان بهشت زهرا تهران به خاک سپرده شده است .

روستای ولی‌آباد در جنوب کنارگذر جنوبی شهرستان قرچک واقع شده که به دلیل قرار گرفتن آستان مقدس امامزاده ابراهیم (ع)، نزد مردم این منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، روستایی که علاوه بر وجود آستان این امامزاده جلیل القدر، به دلیل قرار گرفتن خانه کودکی شهید منصور ستاری، جایگاه مهمی در تاریخ سراسر افتخار ایران اسلامی دارد. سرلشکر شهید ، منصور ستاری در سال ۱۳۲۷ در روستای ولی آباد از توابع شهرستان قرچک دیده به جهان گشود و دوران ابتدایی را در مدرسه ولی آباد قرچک و دوران متوسطه را در مدرسه پوئینک باقر آباد به پایان رسانید و با وجود آن که در کودکی طعم تلخ مرگ پدر را تجربه کرد ، ولی خود به اسطوره ای برای ایران اسلامی بدل گردید.

شهید ستاری پس از اخذ دیپلم متوسطه در سال ۱۳۴۶ وارد دانشکده ‌افسری شد و پس از پایان دوره ‌دانشکده ، به درجة ستوان دومی نایل آمد . در سال ۱۳۵۰ شهید ستاری به منظور طی دوره ‌علمی کنترل رادار به کشور آمریکا اعزام گردید و پس از گذراندن دوره ای یکساله ، در سال ۱۳۵۱ به ایران بازگشت و به عنوان افسر کنترل شکاری نیروی هوایی مشغول به کار شد .

شهید منصور ستاری در سال ۱۳۵۴ در کنکور سراسری شرکت کرد و در رشته برق و الکترونیک پذیرفته شد . با پیروزی انقلاب اسلامی و شروع جنگ تحمیلی با وجود آن که تعدادی از واحدهای دانشگاهی را گذرانده بود ، تحصیل را کنار گذاشت و همدوش دیگر آحاد مردم به پاسداری از دستاوردهای انقلاب پرداخت.

شهید ستاری که افسری مؤمن ، متعهد ، شجاع ، آگاه ، تیزهوش و کاردان بود توانست طرح‌ها و ابتکارهای زیادی در تجهیز سیستم‌های راداری ، پدافندی به اجرا گذارد که این دستاوردها در طول جنگ تحمیلی توان نیروی هوایی را در سرنگونی هواپیماهای متجاوز دشمن دو چندان کرد. فعالیت های بی شمار وی در اجرای طرح‌های جنگی باعث شد تا درسال ۱۳۶۲ به سمت معاون عملیات فرماندهی پدافند نیروی هوایی منصوب شود .

شهید ستاری در سال ۱۳۶۴ به عنوان معاونت طرح و برنامه نیروی هوایی برگزیده شد و به علت لیاقت و کاردانی و شایستگی هایی که از خود نشان داد ، در بهمن ماه سال ۱۳۶۵ با درجة سرهنگی به سمت فرماندهی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب شد و تا هنگام شهادت عهده دار این مسئولیت بود .

وی در عملیات خیبر وقتی در محاصره بمباران شیمیایی بود ، ماسک خود را به پیرمردی که راننده لودر بود هدیه کرد و این اقدام باعث شد که تا زمان شهادت از شامه بویایی بی بهره شده بود و تا پایان عمر این موضوع را مخفی می کرد. اقدامات شهید ستاری در طول دوران دفاع مقدس و فرماندهی بر نیروی هوایی ارتش بر چهار محور طرح و برنامه صحیح ، سازماندهی نیروی انسانی متعهد و کارا ، تأمین وسایل و تجهیزات با بهره گیری حداکثر از منافع موجود داخلی و با تکیه بر اهداف خودکفایی کشور و اعمال مدیریت پویا و متکی بر روابط انسانی و ایجاد محیطی هرچه مناسب تر برای تشریک مساعی همگانی استوار بود ، اصولی که تا پایان عمر بر آن ها پایبند بود.

شهید منصور ستاری در طول دوران حیات با برکت خویش اقدامات بسیار موثری را انجام داد که از جمله می توان به تأسیس دانشکده پرواز و خلبانی ، تأسیس دانشگاه هوافضا با ۸ گرایش تحصیلی و مبتنی بر برنامه های آموزشی ، تأسیس دانشکده پرستاری و راه اندازی مرکز تحقیقات و آموزش پزشکی پاتولوژی نیروی هوایی ،توجه به آموزش پرسنل رده میانی ،ایجاد هنرستان کارودانش ـ فنی و حرفه ای درمرکز آموزشهای هوایی و ایجاد شبکه دیده بانی به منظور تقویت سیستم پدافندی کشور اشاره کرد در سال های پایانی جنگ تحمیلی ، شهید ستاری اقدام به اسکورت ناوگان تجاری کشتی های نفتکش ایران در خلیج فارس و دریای عمان تا خروج آنها می کرد که این اقدام با توجه به حجم عملیات جنگی اقدامی بسیار مهم ، تأثیرگذار و عظیم بود.

شهرستان قرچک در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار