تابناک تهران گزارش می دهد؛
تابناک تهران - مجلس درحالی طرح ایجاد پارلمان شهری را دستورکار خود قرار داده و از کاهش یا افزایش اعضای شورای شهر سخن می‌گوید که منتقدان این اقدام را خلاف قوانین بالادستی و ماهیت شوراها می‌دانند.
کد خبر: ۱۰۹۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۸ 11 October 2015
به گزارش خبرنگار تابناک؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تشكیل اولین مجلس خبرگان برای تدوین قانون اساسی و با تلاش آیت‌الله طالقانی اصل ششم، هفتم و اصول یكصدم الی یكصد و ششم قانون اساسی موضوع شوراهای اسلامی به عنوان یكی از اركان نظام جمهوری اسلامی ایران تدوین و تثبیت شد.

 اولین قانون شوراهای اسلامی كشور در سال 1361 از تصویب مجلس شورای اسلامی گذشت. پس از آن این قانون در 5 نوبت دستخوش تغییرات و اصلاحاتی شد که یک بار در پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی در سال 1375 و بار دیگر در 27 آبان 86 این اصلاحیه انجام شد.

 توضیحات قانون اساسی کشور پیرامون انتخابات شوراهای اسلامی

بنابراین بر اساس ماده 7 قانون تشکیلات و وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشوردر سال 86؛  تعداد اعضای شورای شهر در شهرهای تا 20 هزار نفر به 5 نفرعضو اصلی و دو نفر عضو علی‌البدل؛ از 20 تا 50 هزار نفر، 7 نفر عضو اصلی و 3 نفر عضو علی‌البدل؛ از 50 تا 100 هزار نفر 9 عضو اصلی و 4 عضو علی‌البدل؛ از 100 تا 200 هزار نفر 11 عضو اصلی و 5 عضو علی‌البدل؛ 200 تا 500 هزار نفر 13 عضو اصلی 6 نفر عضو علی‌البدل؛ از 500 تا یک میلیون نفر 15 عضو اصلی 7 عضوعلی‌البدل؛ بیش از یک میلیون جمعیت 21 عضو اصلی 8 نفر عضو علی‌البدل؛ 2 میلیون به بالا 25 عضو اصلی 10 عضو علی‌البدل؛ و شهر تهران هم 31 عضو اصلی و 12 عضوعلی‌البدل داشته باشند.

اصلاح یک قانون پس از 8 سال

اما پس از گذشت 8 سال از آخرین اصلاحیه قانون انتخابات شوراها در 13 مهر ماه 94 وکلای ملت طرح اصلاح قانون تشکیلات،‌ وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران را به تصویب رساندند که براساس آن تعداد اعضای شورای شهر تهران از ۳۱ عضو به ۲۱ عضو کاهش پیدا می‌کند.اما این طرح  در همان ساعات آغازین تصویب واکنش مخالفان  و پاسخ موافقان را در پی داشت؛ تاکنون این طرح به تایید شورای نگهبان نرسیده است.

 نظر موافقان طرح کاهش اعضای شورای شهر تهران

موافقان معتقدند که علت این تصمیم گیری این است که این شورا خروجی مناسبی نداشته  و شکایت های مکتوبی به دست نمایندگان از تضاد و لجاجت اعضای شورای شهر رسیده است.
غلامرضا بصیری پور، رئیس شورای عالی استان‌ها که یکی از موافقان این طرح است اعتقاد دارد: شوراهای شهردرگذشته با وجود تعداد اعضای کمتر، بهتر عمل می‌کردند.

او می‌گوید: من تعدیل را می‌پسندم، چون به‌قدر کافی، بحث‌های کارشناسی مطرح شده و از طرفی، حق‌الزحمه اعضا هم نسبت به گذشته بیشتر می‌شود.

مهدی چمران که خود موافق کاهش اعضای شورای شهر است، در اظهارنظری اعلام کرده بود: از نظر خود شورا‌ها اگر تعداد افزایش یابد بهتر است اما من شخصا با شرایط فعلی ۱۵ نفر را ترجیح می‌دهم.

ناگفته نماند که طبق گفته برخی اعضای شورای شهر همچون اقبال شاکری و محمد حقانی هیچ کدام از اعضای شورای شهر تهران در جریان تصویب این طرح نبوده‌اند و مهدی چمران رئیس شورا خود به تنهایی در جلسه بررسی  این طرح در مجلس حضور داشته است. این درحالی است که امیر خجسته نماینده مجلس که در جریان کامل این طرح است این گفته را رد کرده و به خبرنگار تابناک می‌گوید: نماینده شورای شهر در تمامی جلسات حضور داشته و اعضای شورای عالی استان ها، نماینده مرکز پژوهش های مجلس، وکلای ملت و نماینده وزارت کشور همراه با جمعی از کارشناسان بر این مهم اتفاق نظر داشتند.

اداره شورای شهرداری ها با 5 نفر/ اعضای شورای شهر تضاد و لجاجت دارند

امیر خجسته، نماینده همدان و رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، با حمایت از این طرح به خبرنگار تابناک می‌گوید: شوراهای شهر کنونی شوراهای شهرداری هستند وبا 5 نفر هم اداره می‌شود. جمعی از اعضای شورای شهر به صورت مکتوب به ما اعلام کردند که در میان شوراها اختلاف وجود دارد و این اختلاف، نظری و کارشناسی نیست بلکه لجاجت است.

شکایت برخی اعضای شورای شهر به نمایندگان مجلس/ امنیت شهردار تهران سلب شده

وی افزود: همه کارشناسان و اعضای حاضردر جلسات بررسی قانون شوراها معتقدند که این شورا خروجی خوبی نداشته و کار مردم روی زمین مانده است. شکایت هایی از اعضای شورای شهر به ما رسیده که امنیت شهردار سلب شده و این باعث شده تا نتواند خدمات شهری به درستی انجام شود.

ایجاد پارلمان شهری با حضور حداکثر 100 عضو شورای شهر در پایتخت

خجسته با بیان اینکه ما به دنبال افزایش شوراهای شهر هستیم نه شوراهای شهرداری گفت:  این مهم در قالب طرح مدیریت یکپارچه شهری منظور شده و شوراها بر اساس این طرح از محدوده شهرداری خارج می‌شوند. بنابراین پارلمان شهری ایجاد شده و حداقل اعضای شورای شهر تهران به 75 و حداکثر به 100 نفر می‌رسد.در آینده مدیریت تمام دستگاه‌های خدمات رسان اعم از اداره گاز، برق، آب، بهداشت، مدارس، نیروی انتظامی  زیر نظر شورای شهر می‌شود. این تعداد برای کلان شهرها 55 نفر متناسب با جمعیت آن ها است. با این کار به تقویت شورای شهر و شهرداری پرداخته‌ایم.

جلسه نمایندگان مجلس با اعضای شورای شهر تهران به زودی

وی همچنین گفت: آقایان مخالف در شوراها بدانند کار ما سیاسی و حقه‌بازی نیست اگر ما با شورای شهر زاویه داریم نشان دهند؟ متاسفانه اعضای شورا با مجلس ارتباط ندارند. ما با مهدی چمران صحبت کرده‌ایم تا در اولین فرصت جلسه‌ای با حضور تمامی اعضای شورا با نمایندگان مجلس برقرار شده و تمام نظرات شنیده و بررسی شود.

مخالفان طرح کاهش اعضای شورای شهر تهران

اما مخالفان می گویند: کاهش اعضای شورای شهر کارشناسی و منطقی نیست؛ محمد حقانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران یکی از مخالفان این طرح است. وی اعتقاد دارد: هیچ‌کدام از اعضای شورا از این تصمیم آگاه نبودند. با توجه به جمعیت و تعداد مناطق و محلات شهر تهران، اعضای شورای شهر باید بیش از ۳۱ نفر باشند و کم کردن آن به ۲۱ نفر غیرکار‌شناسی  است.

کاهش تعداد اعضای شورای شهر معقول نیست

یکی دیگر از مخالفان این طرح علی صابری، عضو کمیسیون حقوقی و نظارت است که  کاهش اعضای شورای شهر را از نظر حقوقی مورد بررسی قرار داده و می گوید: از نظر حقوقی کاهش تعداد نمایندگان معمول و منطقی نیست؛ این تصمیم نشان‌ می‌دهد که تصمیم پیش از این نمایندگان درخصوص افزایش تعداد اعضای شورای شهر بی‌منطق بوده و درشان مجلس نیست که تصمیمات نمایندگان قبل از خود را زیر پا گذارد.

مجلس تصمیمی عجولانه برای طرح گرفت/ برخی با شورای شهر زاویه دارند

به اعتقاد اقبال شاکری، عضو شورای شهر تهران این طرح غیرمنطقی و عجولانه است که ناشی از بی ‌اطلاعی برخی نسبت به امور مدیریت شهری و زاویه داشتن با شورای شهر شکل گرفته است. وگرنه برآیند کار ما در دوره چهارم به علت تنوع سلایق، تخصص‌ها و امکان رسیدگی به موضوعات  نشان می‌دهد تا چه‌اندازه پیشرفت داشته‌ایم.

 شاکری درباره سختگیری در عزل شهردار هم می‌گوید: مگر می‌شود شهردار در مقابل گروهی مسئول باشد و گروهی دیگر جریان عزلش را کلید بزنند، اصلاً این حرف غیر منطقی است.

در این میان حسن بیادی عضو شورای شهر سابق در مقام یک کارشناس در گفتگو با تابناک عدم وجود مدیریت یکپارچه شهری را معضلی می داند که باعش شده تفکری بر علیه نهادهای مردمی اتفاق بیفتد.

تفکر هیئت مدیره‌ای بر شوراها /انتخاب اعضای شورای شهر نقص دارد

او می گوید: قوانینی که برای شورا وضع شده متناسب و در شان شهرهای ما نیست و عدم وجود احزاب همه دال بر این است که کسانی که با مدیریت یکپارچه شهری مخالف هستند از مشارکت عمومی مردم در اجرای کارهای خودشان هراس دارند و همه چیز را دولتی می بینند؛ با تفکر هیئت مدیره‌ای به شوراها نگاه می‌کنند درحالی که بزرگترین کار شوراها استقرار پارلمان شهری و نظارت بر امور جاری شهر در زمینه‌های مختلف است این درحالی است که هم اکنون شوراها شورای شهرداری هستند.

بیادی اعتقاد دارد: یکی از پارامترهایی که نقص دارد نوع انتخاب شورای شهر است؛ این انتخاب باید محلی باشد تا پارلمان بزرگ ومدیریت یکپارچه شهری را تحقق ببخشد.

وی همچنین به دلیل برخی نمایندگان مجلس برای کاهش اعضای شورا مبنی بر عدم خروجی مناسب اشاره کرد و گفت: مگر مجلس خروجی مناسبی داشته است که نمایندگان می گویند تعداد را کم کنیم؟ بنابراین ضعف شورا دال بر ضعف مجلس است. چرا که نمایندگان مجلس با توسعه شورای شهر مخالف هستند و به نظر می آید دلیل آن کاهش محبوبیت آن ها در مجلس باشد.


گفته‌های مخالفان نشان می‌دهد که یکی از دلایل ورود به این طرح آن است که سایه سیاست بر شورای شهر افتاده و همین موجب شده تا شوراها فرمایشی عمل کنند و از چارچوب شورای تخصصی خارج شوند.

حال مجلس تصمیم گرفته که صورت مسئله را پاک کرده و به جای اینکه قانونی برای شورا تصویب کند برای کاهش و یا افزایش اعضای شورای شهر تلاش می‌کند و به نوعی با الگوگرفتن از قوانین کشورهای توسعه یافته  می‌خواهد شورای شهر را به پارلمان شهری تبدیل کند تا قدرت بیشتری گرفته و نقش فرمانده شهر را ایفا کند که این شاید با قوانین بالادستی تعارض داشته باشد.

از این رو کارشناسان معتقدند این اقدام با سختگیری و چکش‌کاری جلو رفته تا مانند برخی مصوبات غلط مجلس مانند ادغام وزارت ورزش و جوانان و یا ادغام برخی وزارتخانه ها با شکست مواجه نشود.

گزارش از سعیده حسن خانی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار