در نشست خبری مطرح شد؛
نشست خبری سومین جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای امام رضا (ع)، پنجشنبه ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ برگزار شد. در این نشست، رییس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی و دبیر علمی جشنواره، ضمن ارائه توضیحات، پاسخگوی سوالات اصحاب رسانه بودند.
کد خبر: ۱۱۰۲۳۹۷
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷ 27 April 2023

به گزارش خبرنگار  تابناک تهران، محسن هوشمند،رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی در ابتدا تشریح کرد: جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) با اهدافی همچون ارتقای کمی و کیفی محصولات رسانه ای با مضامین رضوی و شبکه سازی و تعامل بیشتر با تولید و توزیع کنندگان محتوای رسانه‌ای مرتبط با فرهنگ و سیره رضوی در داخل و خارج از کشور پایه گذاری شده است.

وی ادامه داد: تبیین و بررسی نمودهای مختلف فرهنگ و آموزه های سیره امام رضا(ع) در محصولات رسانه ای با تأکید بر بررسی نسبت مفاهیم بنیادین و مسائل روز با آموزه های رضوی به ویژه در حوزه انقلاب اسلامی،جهاد تبیین، گفت و گو، اخلاق و تعامل، جهاد، مقاومت، ایثار و شهادت، اخلاق و تعامل و تبیین، تجلیل و نمایش آثار و برکات زیارت امام رضا (ع) در زائرانی که به اشکال مختلف حضوری و غیر حضوری با بارگاه منور رضوی ارتباط برقرار می کنند با تأکید بر پویش جهانی چهارشنبه های امام رضایی و زائران غیرایرانی از جمله محورهای این جشنواره است.

معاون مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی گفت: بررسی آثار و برکات موقوفات و نذورات به ساحت امام هشتم(ع) و ترویج سنت حسنه وقف و نذر در راستای خدمت رسانی به زائران و مجاوران و نیازمندان به نام مبارک امام رضا(ع) و تبیین و بررسی مفهوم خدمت کریمانه در سیره رضوی و بررسی نمودهای عینی آن درعرصه های مختلف خدمات آستان قدس رضوی در کنار ترویج خدمت کریمانه به نیازمندان به نام ثامن الحجج(ع) و بازنمایی منش خادمان ویژه امام رضا(ع) همچون خادم الرضا(ع) سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از دیگر محورهای جشنواره است.

هوشمند افزود:در نخستین دوره جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) ۲۴۹۸ اثر توسط ۶۰۶ نفر و در دمین جشنواره ۱۰۰۱ شرکت‌کننده، ۳۱۳۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند که رشد ۶۰ درصدی را شاهد بودیم.

وی اضافه کرد: خبر، گزارش، مصاحبه سرمقاله، مقاله و یادداشت مطبوعاتی، گزارش خبری رادیویی و تلویزیونی، عکس و گرافیک، رسانه های مجازی، مقاله، رساله و پایان نامه از جمله قالبهای مورد نظر برای آثار ارسالی است و شرکت کنندگان باید با مراجعه به سایت جشنواره (تا پایان خرداد ماه و ارسال آثار بین‌المللی تا پایان تیر ماه) به نشانی mediafest.razavi.ir فرم ثبت نام را تکمیل کنند.

همچنین هوشمند گفت: پویش مردمی نشر محتوای رضوی در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ‌های:

#چهارشنبه‌های‌ امام‌رضایی #همه‌خادم‌الرضاییم #امام رضا #ImamReza می‌توانند محتوای خود را به اشتراک بگذارند.

اکبر نصراللهی دبیر علمی جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای امام رضا(ع) هم در این نشست خبری گفت: آثار ارسالی به این جشنواره پیام‌هایی را به ما خواهند داد که نیاز امروز بشریت است و مضامین انسانی و دینی دارند و نیاز داریم به آئها بیشتر توجه کنیم. صبر،مهربانی،گفت‌وگوف، تعامل و مقاومت از جمله این پیام‌ها است. از علاقه‌مندان ارسال آثار تقاضا داریم در کنار توجه به خود حرم مطهر امام رضا(ع) و شخصیت‌های رسمی، به محیط پیرامونی و سایر نقاطی که در آن سیره رضوی جریان دارد توجه کنند تا آثارشان از این نقاط هم الهام بگیرند. در این میان،سوژه‌ها و ایده‌های اختصاصی امتیاز خاصی در داوری‌ها خواهند داشت چون رقابت در این جشنواره با رقابت با جشنواره‌های دیگر متفاوت است . در این جشنواره به دنبال ترویج و تقویت معنویت هستیم.

وی یادآور شد: برای ارسال آثار به این جشنواره هیچگونه محدودیتی وجود ندارد و هر کسی که عشق و ارادتی به امام رضا (ع) دارد، با هر زبان و دین می‌تواند در جشنواره شرکت کند. از سوی دیگر توجه ویژه به شبکه‌های اجتماعی و محدود نبودن آثار به جناح خاص هم از دیگر ویژگی‌های سومین جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای امام رضا(ع) محسوب می‌شود. علاقه‌مندان ارسال آثار تنها به مناسبت‌ها توجه نکنند و آثارشان رویکردی و روندی باشد.

به گفته نصراللهی محورهای موضوعی جشنواره به شرح ذیل است:

سیره رضوی: تبیین و بررسی نمودهای مختلف فرهنگ و آموزه‌های سیره وجود مبارک حضرت امام رضا(ع) در محصولات رسانه‌ای با تأکید بر بررسی نسبت مفاهیم بنیادین و مسائل روز با آموزه‌های رضوی به‌ویژه در حوزه انقلاب اسلامی،جهاد تبیین، گفت‌وگو، اخلاق و تعامل، جهاد، مقاومت، ایثار و شهادت، اخلاق و تعامل

زائر و زیارت رضوی: تبیین، تجلیل و نمایش آثار و برکات زیارت امام رضا (علیه‌السلام) در زائرانی که به اشکال مختلف حضوری و غیرحضوری (زیارت از بعید) با بارگاه منور رضوی ارتباط برقرار می‌کنند با تأکید بر پویش جهانی چهارشنبه‌های امام‌رضایی و زائران غیرایرانی

وقف و نذر رضوی: بررسی آثار و برکات موقوفات و نذورات به ساحت مقدس امام رضا علیه‌السلام و ترویج سنت حسنه وقف و نذر در راستای خدمت رسانی به زائران و مجاوران و نیازمندان به نام مبارک امام رضا علیه‌السلام

خدمت رضوی: تبیین و بررسی مفهوم خدمت کریمانه در سیره رضوی و بررسی نمودهای عینی آن درعرصه های مختلف خدمات آستان قدس رضوی در کنار ترویج خدمت کریمانه به نیازمندان به نام مبارک امام رضا(ع) و بازنمایی منش خادمانه خدام ویژه علی بن موسی الرضا(ع) همچون خادم الرضا(ع) سردار شهید حاج قاسم سلیمانی

هویت مشهد الرضا: تبیین و بررسی جایگاه مشهد مقدس به عنوان نماد شهر زیارتی ، بایسته‌ها و ضرورت‌ها و چالش‌های پیش روی آن نگاهی نقادانه از منظر اقدامات مسئولانه و عملکرد شهروندی

جهاد تبیین: بررسی نقش و جایگاه جهاد تبیین در سیره و کلام ائمه معصومین علیهم‌السلام به‌ویژه علی بن موسی الرضا(ع) و همچنین تشریح عینی راهکارهای جهاد تبیین سیره معصومین(ع) در عصر حاضر.

بخش‌های جشنواره به شرح ذل است:

رسانه‌های خبری و تحلیلی شامل:

خبر

گزارش

مصاحبه

سرمقاله ، مقاله و یادداشت مطبوعاتی

گزارش خبری رادیویی

گزارش خبری تلویزیونی

بخش ویژه: تیتر

رسانه‌های مجازی

در حوزه فضای مجازی توجه اصلی بر تولیدات کاربران در بستر فضای مجازی می‌باشد و محصولات تولید شده در قالب‌بندی متناسب با فضای مجازی مورد توجه خواهد بود. بر این اساس این حوزه شامل بخش‌های ذیل خواهد بود:

صفحه و کانال در شبکه‌های اجتماعی

پادکست ویژه فضای مجازی (منتشر شده در بسترهای پادکستی)

گزارش ویدئویی ویژه فضای مجازی (خبری یا غیرخبری)


رسانه‌های صوتی و تصویری

این بخش با تمرکز بر تولیدات رسانه‌های صوتی و تصویری با تأکید بر محتواهای تولید و پخش شده در رسانه ملی و شبکه‌های تلویزیونی برون‌مرزی و بین‌المللی، سکوها (پلتفرم­های) ویدئویی و تلویزیون‌های اینترنتی برگزار می‌شود و شامل بخش‌های ذیل خواهد بود:

برنامه رادیویی ترکیبی

نمایش رادیویی

فیلم کوتاه

برنامه تلویزیونی (ترکیبی، مسابقه و ... )

مستند

نماهنگ

پویانمایی و موشن‌گرافیک

بخش ویژه: فیلم‌نامه، ایده و طرح تولیدات رادیویی و تلویزیونی

عکس و گرافیگ:

تک‌عکس

گزارش تصویری

پوستر

تصویرسازی و نقاشی دیجیتال

تایپوگرافی

بخش ویژه : اینفوگرافیک

مقاله، رساله و پایان‌نامه

در این بخش آثار تحقیقی و پژوهشی در قالب های مقاله، رساله و پایان نامه که با محوریت تولید، نشر و ارزیابی محتوای رسانه‌ای مرتبط با سیره رضوی تولید شده است، مورد توجه خواهد بود.

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار