مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در خصوص نقاطی که بیشترین آمار انشعابات غیرمجاز و نفت‌دزی یا سرقت فرآورده از خطوط انتقال را دارند، گفت: بیشترین میزان سرقت در ۲ استان خوزستان و بوشهر رخ می‌دهد.
کد خبر: ۱۱۰۴۸۳۹
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۱ 12 May 2023

به گزارش تابناک تهران، ارسلان رحیمی مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات ایران، در آستانه برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با اشاره به اینکه برای نوسازی خطوط باید برنامه اصولی تعریف شود، اظهار کرد: خطوط فعلی که در حال انتقال مواد نفتی و فراورده‌های نفتی هستند، تا چند دهه نیز به کار خود ادامه می‌دهند، اما اگر نگهداری به درستی انجام نشود، باید نوسازی اتفاق بیفتد. مانند خط لوله گچساران که بیش از ٦٠ سال از عمر آن می‌گذرد نیاز به نوسازی ندارد.

وی تصریح کرد: اگر تعمیرات به صورت مقطعی انجام شود مشکلی در این حوزه نداریم در مجموع در مقابل ١٤ هزار کیلومتر میزان نوسازی عدد بالایی نیست. با توجه به نتایجی که در بازرسی‌ها انجام می‌شود، پروژه تعریف می‌شود. اکنون ۱۲۵ کیلومتر خط لوله نظامیه به سبز آب و ۳۰ کیلومتر تغییر مسیر خمینی‌شهر در دست ساخت است.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات ایران با تاکید بر اینکه تنها ۱۲۵ کیلومتر از ۱۴ هزار کیلومتر خطوط موجود در کشور نیاز به نوسازی دارد، بیان کرد: استاندارد خطوط مورد استفاده شده رعایت می‌شود و باید به نحوه نگهداری توجه کنیم، گفت: کیفیت لوله‌های تولید داخل قابل دفاع است.

وی اضافه کرد: سال ۱۴۰۱ در مجموع ۱۳۱ میلیارد لیتر نفت و فرآورده از طریق خطوط لوله نفت خام و فرآورده کشور منتقل شد که این عدد در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن (۱۴۰۰) با ۱۲۸ میلیارد لیتر انتقال، ۲.۲ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: مقدار انتقال فرآورده در سال ۱۴۰۱، ۶۳ میلیارد لیتر و نفت خام ۶۸ میلیارد لیتر بوده است، همچنین پارسال ۳ میلیارد و ۸۰۰ هزار لیتر سوخت مایع به ۱۹ نیروگاه کشور ارسال کردیم و با وجود تعدادی توربین گازی در صنعت انتقال و شرایط کمبود گاز، تلاش کردیم تا ارسال سوخت به نیروگاه‌های کشور با وقفه‌ای روبه‌رو نشود.

صرفه‌جویی ۱.۲ میلیارد دلاری با انتقال ۶۰ میلیارد لیتر فرآورده‌های نفتی با خطوط لوله

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته در مجموع ۱۳۰ میلیارد لیتر فرآورده در کشور مصرف شده که ۶۰ میلیارد لیتر آن توسط خط لوله منتقل شده است، گفت: هزینه انتقال فراورده به نفتکش جاده پیما در هر تن کیلومتر ۷۳۸ تومان است و این رقم برای خطوط لوله ۷۹ تومان برآورد می‌شود و نشان می‌دهد با انتقال خط لوله هزینه انتقال تا ۹۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات گفت: هر لیتر فراورده نفتی ۵۸۵ کیلومتر جابه‌جا می‌شود و بنابراین با استفاده از خطوط لوله، ۱.۷ میلیارد لیتر صرفه‌جویی نفتگاز معادل ۱.۲۶ میلیارد دلار انجام شده است.

وی افزود: سال گذشته ۱۳۱ میلیارد لیتر نفت خام و فرآورده از مسیر خطوط لوله منتقل شد که از این میزان ۶۳ میلیارد لیتر فراورده نفتی و ۶۸ میلیارد لیتر نیز مربوط به نفت خام بوده است.

رحیمی ادامه داد: رقم انتقال در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲۸ میلیارد لیتر بود که نشان می‌دهد انتقال از خطوط لوله در سال گذشته بیش از ۲ درصد رشد داشته است.

به گفته مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات ایران، در سال گذشته ۳.۸ میلیارد لیتر فرآورده را به نیروگاه‌ها انتقال دادیم.

رحیمی در خصوص میزان سرقت و انشعاب غیر مجاز از خطوط لوله، اظهار کرد: متاسفانه با افزایش قیمت حامل‌های انرژی تعداد انشعابات غیرمجاز رو به افزایش است، اما با حساسیت‌هایی که ایجاد شده توانستیم کنترل را افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با بیان اینکه با تغییر در پارامتر‌های عملیاتی و نصب تجهیزات توانستیم ساز و کاری را لحاظ کنیم تا در زمانی کوتاه کوچکترین تغییر را متوجه شویم، افزود: در حال حاضر قبل از برداشت، کشف انجام می‌شود در حالی که در گذشته این موضوع فرایند طولانی داشت و حتی ممکن بود پس از چند ماه برداشت، کشف و اقدام صورت بگیرد.

رحیمی با بیان اینکه خط‌بان‌ها اقداماتی را انجام می‌دهند، اما ممکن است شاهد اقداماتی باشیم که از چشم این افراد دور باشد، گفت: در خط لوله ٢٦ اینج بندرعباس به سمت رفسنجان سارقان تونلی را احداث کرده بودند که این موضوع از چشم دیدیان‌ها دور بود، اما در نهایت کشف صورت گرفت. اکنون، اما روند حساسیت و کشف با نصب تحهیزات افزایش یافته‌است.

وی با اشاره به آمار میزان سرقت، گفت: بیشترین میزان سرقت در خوزستان، بندعباس و خلیج فارس به دلیل هم مرزی با کشور‌های همسایه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار