گزارش تحلیلی تابناک تهران در پی انحلال خانه ششهریاران جوان با رای شورای شهر تهران
تابناک تهران - در زمان تبلیغات انتخابات وعده هاست که برای جلب توجه جوانان قطار می شود و سمت هاست که برای جلب مشارکت آنها وعده داده می شود اما بعد از اینکه خر مراد از پل آرزو عبور کرد جوانان می مانند و حوضشان. تجربه انتخابات 92 ریاست جمهوری و تشکیل کابینه و دولت پیرمردان به بهانه نیاز به تجربه و بیرون ماندن جوانان از گود کم بود که اخرین گل به جوانان را شورای شهر چهارم با انحلال خانه شهریاران جوان زد آنهم به بهانه غیر شفاف بودن! انگار در کره ماه بود نمی شد رفت و دید و بررسی کرد؟
کد خبر: ۱۱۲۷۱۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶ 16 October 2015
سال 85 زمانی که محمد باقر قالیباف برای اولین بار سکانداری ساختمان بهشت را بر عهده گرفت نمی دانست  طرحی  که به نام خانه شهریاران جوان در ابتدای ریاست خود پیشنهاد و آغاز کرده پس از 10 سال فعالیت  به کار خود پایان دهد و یا در ساختاری محدودتر کار کند.

خانه شهریاران جوان با سه هدف راهبردی تصمیم سازی، توانمند سازی و نیروسازی برای ایجاد بستر مناسب در جهت  مشارکت شهروندان به خصوص جوانان در اداره بهتر شهر و تلاش برای ارتقاء و توانمندسازی جوانان در زمینه انجام فعالیت‌های داوطلبانه در شهر تهران آغاز به کار کرد.

این موسسه برای رسیدن به اهداف و آغاز فعالیت خود، به شبکه‌ای از نیروهای داوطلب نیازمند بود. برای همین با محوریت شعار «شما هم پایه‌اید؟!»، اقدام به عضوگیری کرد تا آنجا که تمام مناطق 22 گانه پایتخت مجهز به دفتر رسمی خانه شهریاران شدند و عمده فعالیت هایشان از طریق دفتر مرکزی ساماندهی می شد.

خانه شهریاران جوان با تجربه جذب بیش از 32 هزار جوان تهرانی، جذب بسیاری از نخبگان جوان، بزرگ‌ترین پایگاه اجتماعی جوانان در مدیریت شهری، تشکیل موسسه شهریاران جوان در شهرهای کشور، برگزاری کرسی های آزاد اندیشی، کارگاه های آموزشی سبک زندگی، تربیت  مدیران جوان و موفق از جمله معاونین شهردار، شهرداران نواحی، و روسای ادارات و ... اکنون در وسط معرکه انحلال و انتقال به معلوم نیست کجای شهرداری بوده و مشخص نیست تجربه 10 ساله اش زیر نظر نگاه کدام مدیر شهری به سرانجام می رسد.

و اما ماجرای انحلال

شورای شهر سوم در سال 87 مصوبه ای داشت که براساس آن چند شرکت باید در سازمان فرهنگی و اجتماعی شهر تهران ادغام می شدند؛ یکی از این شرکت ها خانه شهریاران جوان بود. بنابراین با گذشت 6 سال از این مصوبه  در روز یک شنبه 5 مهرماه اعضای شورای شهر چهارم  لایحه شهرداری مبنی بر ادغام برخی موسسات و شرکت ها را دستور کار خود قرار دادند اما خروجی جلسه خبر از انحلال و نه ادغام موسسه خانه شهریاران جوان می داد.

 این همه ماجرا نبود، در جواب چرایی این اقدام تعجب آور شورای شهر حرف و حدیث های زیادی گفته می شد، عده ای می گفتند یکی از اعضای شورای شهر به دنبال راه اندازی سازمانی ورزشی بوده تا از این طریق بودجه ای صرف هزینه ای نا معلوم شود که به دلیل عدم رای آوری، بحث انحلال خانه شهریاران جوان را  مطرح می کند.

ابوالفضل قناعتی یکی از اعضای شورای شهر تهران درباره علت این تصمیم شورا به خبرنگار تابناک می گوید:   این خانه ردیف بودجه ای نداشت و شخصی هم درباره هزینه های این خانه پاسخگو نبود. وی در عین حال اعتقاد دارد نادیده گرفتن فعالیت های مثمر ثمر گذشته و تلاش برای بیکاری جوانان این خانه ظلم به آن ها است.

در کنار تمام علت هایی که برای انحلال خانه می شمرند عده ای هم علت را در اختلاف قالیباف با اعضای اصولگرای شورا جستجو کرده و به دلیل فعالیت‌ها سیاسی و با همین استدلال انحلال آن را پیگیری کردند.

این تصمیم شورای شهر در حالی است که در برنامه پنجم و ششم توسعه و تاکیدات مقام معظم رهبری بر ساماندهی امور جوانان تاکید شده است و بارها اعضای شورای شهر در تریبون های متفاوت توجه به دغدغه های جوانان را شعار و مسیر خود عنوان کرده اند.

اگر نگاه مدیران شهری پایتخت ساماندهی جوانان است پس تکلیف 32 هزار جوان تهرانی چه می شود؟ در اینباره عباس جدیدی به خبرنگار تابناک تهران گفت: نباید به انحلال خانه رضایت داده می شد و تنها چند اصلاح در روند کار این خانه می توانست مفید باشد.

عضو شورای شهر تهران همچنین ادامه داد: فعالیت این خانه باید به سمت پرورش مدیر سوق داده می شد بنابراین هم رها کردن و هم انحلال آن کار درستی نبود.

معصومه آباد عضو دیگر شورای شهر چهارم هم مخالف انحلال خانه شهریاران در گفتگو با تابناک تهران گفت: درست نبود عمارتی که 10 سال برای آن زحمت کشیده شده و هزینه های مادی و معنوی زیادی برای آن منظور شده را منحل کنیم.

عضو شورای شهر تهران افزود: این کار هیئت امنای جداگانه داشت و بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شد و لازم نبود شورا برای انحلال آن ورود کند.

آباد همچنین از برنامه ریزی و ایجاد تشکیلات جدید برای جوانان خبر داد و گفت: باید ساختاری با همان قابلیت شکل بگیرد البته با تشکیلات ان جی اویی مخالفیم چرا که این  انجمن ها کارایی لازم را نداشته اند اما ایجاد تشکیلاتی در کنار شهرداری که بتوند آن را تقویت کند آن هم با توجه به اعتراضاتی که وجود دارد در دستور کار شورا است.

حال اعضای شورای شهر تهران فعالیت خانه شهریاران جوان را زیر نظر معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری مناسب دیده اند و اعتقاد دارند: در این صورت فعالیت ها و سیاست های این خانه اصولی و بر پایه مدیریت شهری و رفع مشکلات آن خواهدبود. 

اگرچه به گفته اعضای شورای شهر تهران این خانه به طور کامل منحل نشده و به صورت سمن زیر نظر معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری به فعالیت خود ادامه خواهد داد اما برچسب هایی چون فعالیت سیاسی که به دلیلی نامعلوم بر پیکره خانه زده شد همچنان نامفهوم است.

اگر مدیران شهری پایتخت نظر به انحلال خانه داده اند پس سیاست ساماندهی جوانان از چه طریق با چه نهاد و با چه سیاست و تدبیر دیگری ادامه خواهد یافت؟ از ساماندهی جوانان و تشکیل سازمان ملی جوانان و سپس انحلال آن چه خیری دیده ایم که این بار بعد از ده سال فعالیت، رای به انحلال یک خانه داده شده است؟

به نظر می آید  سیاست زدگی جامعه این روزها آنقدر فضای پیچیده ای به خود گرفته است که حتی در اداره یک نهاد مردمی و فعال رخنه کرده  و مسئولان باید ابتدا فکری به حال تحمیل سلایق شخصی، انحرافات فکری و توطئه مخالفان که این روزها به عنوان بلای سیاست زدگی جامعه تعریف می شود کرده و سپس دست به تشکیل سازمان و انتخاب مدیر کنند.

گزارش از سعیده حسن خانی
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار