تابناک تهران گزارش می‌دهد؛
تابناک تهران- با ما همسفر جاده‌ای در نزدیکی پایتخت شوید، جایی که ما را به روستاهای دور و نزدیک تهران و ساکنان روستایی می‌رساند که با تاریخ 500 ساله از نبود آب و گاز گلایه داشتند؛ واقعیت‌هایی که شاید گره از مشکلات روستاهای پایتخت باز کند.
کد خبر: ۱۱۴۷۰۱
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۹ 19 October 2015
به گزارش خبرنگار تابناک تهران؛ روستا... وقتی نامش را می شنویم بی اختیار یاد داستان کتاب سوم دبستان ، حسنک کجایی و کوکب خانم می افتیم، یاد صدای گوسفندان و مرغ و خروس و.. یاد دست های پینه بسته پیرمرد روستا...

این تهران هم ابتدا روستایی دور افتاده بود در کنار بزرگترین شهر ایران به نام ام البلاد یا همان شهر ری خودمان. حالا شهر ری  یکی از مناطق کوچک اطراف تهران شده و روستاهایش یا از محرومیت رنج می برند و یا برای خودشان شهری شده اند.

مسیرمان جاده قم است یعنی از اول میدان شهر ری تا نزدیکی فرودگاه امام خمینی (ره) حدود 10 تا 15 روستا در دو طرف جاده قرار دارد از روستای خیر آباد با ساختمان های نوساز و بدون کشاورزی  که بیشتر شبیه یکی از محلات شهر ری است گرفته تا روستای آراد که همچنان با محرومیت دست و پنجه نرم می کند.

بهتر است درباره روستاهایی چون گل حصار و جعفر آباد و خیر آباد صحبت نکنیم چون به برکت استانداری و شهرداری وضعشان بد نیست.

داستان ما  روایت روستاهایی است که نه بخشدار دارند نه دهیار اما قدمتی تاریخی و شناسنامه ای پر افتخار دارند.

آراد...روستایی متعلق به میرزا علی آقای یزدی از بازاریان تهران که پسرش اولین دکتر سل در ایران بوده است.

روایت تلخ از روستایی 500 ساله حوالی پایتخت

در کوچه پس کوچه های روستا قدم می زنیم؛ خانه هایی که هنوز سقف کاهگلی و گنبدی دارند کمی شبیه بادگیر های یزد و پیرزن هایی با صورت آفتاب سوخته و چادری گل گلی کنار خانه ها توجه ما را جلب جلب توجه می کنند.

آب انبار قدیمی روستا نظر ما  را به خود جلب کرد با ریش سفید روستا همراه و وارد آب انبار شدیم. قدمت این اثر باستانی 400 سال است.کمی دور و برمان کثیف بود اما می گفت میراث فرهنگی مرمت کرده است، با این حال حال آب انبار روستا هم خوب نبود.

چند کیلومتری پایتخت آب دبه‌ای 500 تومان!؛روایت تلخ روستای 500 ساله


چند کیلومتری پایتخت آب دبه‌ای 500 تومان!؛روایت تلخ روستای 500 ساله

بچه ها در کوچه بازی می کردند اما نه وسیله بازی بود و نه پارک یا بوستانی! شاید بازی با نوارهای سیاه رنگ فیلم های قدیمی ویدئویی بهترین اسباب بازی کودکان روستا باشد. خجالت می کشیدند صحبت کنند اما می گفتند آبروی ما را نبرید.

چند کیلومتری پایتخت آب دبه‌ای 500 تومان!؛روایت تلخ روستای 500 ساله

زنان روستا هم ابتدا از همصحبتی می ترسیدند اما زمانی که متوجه شدند خبرنگاریم گفتند در این جا هم فرماندار آمده هم نمایندگان مجلس اما مشکلات به قوت خود باقی است.

چند کیلومتری پایتخت آب دبه‌ای 500 تومان!؛روایت تلخ روستای 500 ساله

آب دبه ای 500 تومان؛ گاز کپسولی 56 هزار تومان!

در حال گفتگو بودیم که مش عبدالله با موتور قدیمی اش قار قار کنان سکوت را شکست درحالی که چند کپسول گاز را از موتور اویزان کرده بود.  فهمیدیم روستا اصلا گاز ندارد و شاید فاصله اش با پالایشگاه تهران تنها 10 دقیقه باشد. یعنی به نوعی کوزه گر از کوزه شکسته آب می خورد!
پیرزن روستا می گفت اگر از آبگرمکن استفاده کنیم با پخت و پز ماهی 56 هزار تومان هزینه گاز می شود آن هم بدون حساب کرایه!

می گویند روستا دهیاری ندارد، چون سکنه آن زیر 50 خانوار است و زیر نظر فرمانداری شهرستان ری اداره می شود اما شورای شهر آن زیر نظر مستقیم حسن آباد فشافویه است.

روزگار گلی آراد در زمستان!

زن روستایی می گفت: کوچه ها آسفالت نشده و جدول کشی ندارد  با هر بارندگی روزگارمان گلی می‌شود.آب لوله کشی شور است و هفته ای 10 هزار تومان خرج خرید آب تصفیه ای می کنیم. روزانه شاید دبه ای 500 توان به آب تصفیه ای دهیم.


چند کیلومتری پایتخت آب دبه‌ای 500 تومان!؛روایت تلخ روستای 500 ساله
بچه های روستایی مدرسه هم ندارند و هر ماه باید 100 هزار تومان برای رسیدن به نزدیک ترین مدرسه به روستا هزینه کنیم.

شغل مردمان روستا کشاورزی نیست و روستا تنها نقش یک آرامگاه موقتی برای آن ها دارد، روز ها در کارخانه های پایتخت مشغول کار و شب ها در روستا مشغول استراحت؛


چند کیلومتری پایتخت آب دبه‌ای 500 تومان!؛روایت تلخ روستای 500 ساله
خانه بهداشتی که به اجبار باز می شود، شاید ماهی یک بار!

اینجا غصه سرما، بیماری ، رفت و آمد های گلی در روستا زودتر از زمستان رسیده است؛ غصه خانه بهداشتی که تعطیل است  و ماهی یک بار دلبخواهی درش را باز می کنند آن هم به اجبار شورای شهر.

کمی در روستا قدم زدیم خرابه ای در میان خانه های مسکونی محل دفن و سوزاندن زباله  شده؛ زن روستایی می گفت: ههر شخصی جلوی خانه اش را هر صبح تمیز می کند و زباله ها راهم هر خانواده خودش می سوزاند.

خیر بزرگترین زندان خاورمیانه هم به روستا نرسید!

کمتر از 50 خانوار بودند اما با اینکه بزرگترین زندان خاورمیانه در 100 متری روستا ساخته شده اما خیرش به روستا نرسیده است.

چند کیلومتری پایتخت آب دبه‌ای 500 تومان!؛روایت تلخ روستای 500 ساله

می خواستیم به روستاهای دیگر هم سری بزنیم اما هنگام غروب آفتاب بود و چون جاده هیچ چراغی نداشت مجبور شدیم تا 5 کیلومتر راه فرعی را تا جاده اصلی قم طی کنیم راهی که نه اتوبوس دارد نه تاکسی! مردم مجبور هستند ساعت ها در جاده انتظار بکشند تا شاید فردی به حال چشم انتظاری فرزندانشان بسوزد و سوارشان کند.

به گزارش خبرنگار تابناک تهران؛ حال وهوای این روزهای روستاهای پایتخت خوب نیست، یا کمبود بودجه دارند یا طرح های هادی به درستی اجرایی نشده است.

بر اساس این گزارش طرح هادی روستایی  طرحی است که ضمن ساماندهی و اصلاح بافت موجود، میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکرد های مختلف از قبیل مسکونی، تولیدی، تجاری و کشاورزی و تأسیسات و تجهیزات و نیازمندیهای عمومی روستایی را بر حسب مورد در قالب مصوبات طرحهای ساماندهی فضا و سکونتگاههای روستایی یا طرحهای جامع ناحیه ای تعیین می کند.

بنیاد مسکن و خواب طرح هادی روستایی!

بنياد مسکن انقلاب اسلامي در سال 84 موظف شده ظرف مدت يکسال با هماهنگي شهرداري تهران نسبت به تهيه طرح  هادي روستاهاي بدون طرح هادي و نيز بازنگري و اصلاح طرح هاي هادي روستاهاي موجود واقع در حريم پايتخت، براساس ضوابط حريم اقدام کند.

سال گذشته بود که مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران گفته بود: حدود 10سال پيش طرح هادي 21روستاي واقع در محدوده شهر تهران توسط مديريت شهري تهيه و پس از 8جلسه بررسي در شوراي شهر تهران طي نامه‌اي رسمي به بنياد مسكن انقلاب اسلامي ارائه شد. بنياد مسكن باید طرح‌ها را براي اجرا به‌روزرساني كند.

درست است که حال و روز روستاهای حریم تهران خوب نیست اما دولت یازدهم تلاش کرده است تا این معضلات را تا حدودی حل کند.

حسین الماسی مدیرکل امور روستایی استان تهران در گفتگو با خبرنگار تابناک می گوید: تهران 817 نقطه روستایی دارد که از این میان 340 روستا دارای دهیاری هستند؛ البته دهیاری به روستاهایی تعلق می گیرد که  از 30 خانوار به بالا باشند.

گاز کشی به تمام روستاهای پایتخت تا پایان سال

وی گفت: روستا هیچگاه تبدیل به بخش نمی شود اگر  جمعیت روستایی به حد نساب برسد به شهر تبدیل می شود چند نقطه روستایی تشکیل یک بخش را می دهند و یک روستا همراه با روستاهای اطرافش به حد نساب جمعیتی برسند تبدیل به بخش می شود.

الماسی درباره نبود دهیاری در روستای آراد گفت: به احتمال زیاد تمایل به  دهیاری نداشتند چون باید درخواست داده و صورت جلسه شود.

وی همچنین ردباره لوله کشی گاز در روستا افزود:  تا پایان امسال تمام روستاهای تهران گازکشی می شوند و این قراردادی است که با شرکت گاز بسته ایم.

 از وی درباره تعطیلی برخی خانه های بهداشت در روستا ها پرسیدیم که گفت: خانه بهداشت زیر نظر بهداشت و درمان است ما می توانیم تنها اعتبار برای ساخت بگذاریم.

وی ادامه داد: طرح هادی هر سال بازنگری می شود و روستاییان گاهی به دنبال ارزش افزوده زمین کشاورزی خود هستند و به دنبال توسعه ان نیست.با اینحال اینکه به سرعت طرح هادی انجام شود هم درست نیست.

قول مدیر کل امور روستایی تهران به روستاییان بدون آب

الماسی همچنین قول رسیدگی به وضعیت آب لوله کشی تصفیه شده به روستاهای پایتخت را هم داد و گفت: باید برای آن تامین اعتبار کنیم تا انش الله سال آینده همانند لوله کشی گاز آن هم برطرف شود.

*گزارش و عکس از سعیده حسن خانی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار