تابناک تهران گزارش می‌دهد؛
تابناک تهران- تپه‌های کوچک نخاله‌های ساختمانی در جنوب پایتخت بزرگ و بزرگ تر می‌شوند و رسیدگی شهرداران شهرهای حاشیه تهران کوچک تر. انگار نه انگار که همین شهرداری تهران متولی برخورد با شرکت‌هایی است که از قضا خودش به آن ها مجوز ساخت داده است.
کد خبر: ۱۱۸۱۵۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱ 26 October 2015
به گزارش خبرنگار تابناک تهران؛ بر اساس آمار رسمی سازمان آمار ایران شهرداری تهران در پائیز سال 93، 1900 پروانه ساختمانی صادر کرده است که حدود 15 هزار تا 17 هزار  واحد مسکونی را شامل می‌شود.

همچنین بر اساس اعلام سازمان آمار در بهار 94 حدود 36 هزار پرونده ساختمانی در کل کشور صادر شده است(هر واحد ساختمانی ممکن است 3 تا 100 واحد را شامل شود) که با یک ضرب و تقسیم می توان گفت که در کشور روزانه 400 مجوز ساختمانی صادر شده که این تعداد در تهران روزانه 21 مجوز است.

بنابراین روزی 21 واحد مسکونی ساخته می‌شود و این آمار به غیر از مجوز تخریب بنا است(بیش از 90 درصد مجوز ها مربوط به تخریب بنا در تهران است) آماری که بدون در نظر گرفتن ساخت و سازهای غیر مجاز ارائه شده است.

اما موضوع گزارش ما تعداد مجوزهای ساخت و ساز نیست، بلکه نخاله ‌های حاصل از تخریب ساختمان است که شامل شیشه،پلاستیک، مصالح ساختمانی، قیر و آسفالت، آهن آلات و ... می‌شود.

تخلیه نخاله‌های ساختمانی معضلی بزرگ برای پایتخت

مدیریت نخاله های ساختمانی از ضروریات مدیریت شهری است. مهمی که نیازمند آگاهی از چگونگی جمع آوری، دفع و بازیافت است. از طرفی رها سازی نخاله های ساختمانی در محدوده شهرها که این روزها معضلی بزرگ برای مدیریت شهری است  به دلیل رعایت نکردن قانون و نبود مراکز نزدیک برای تخلیه پسماندهای ساختمانی انجام می شود، اقدامی که آلودگی محیط زیست، افزایش بیماریهای پوستی و بد منظر شدن چهره شهر را به دنبال دارد.

از ابتدای دهه 40 زباله‌های شهر تهران به دره‌ای در آبعلی منتقل می‌شدند ولی به دلیل ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی و نزدیکی این محل به رودخانه‌ها، از سال 69 دفن زباله در گود آبعلی ممنوع شد. از آن سال تاکنون از گود آبعلی صرفا جهت دفع خاک و نخاله و ضایعات ساختمانی شهر تهران استفاده می‌شود. پس از آن کهریزک مهمترین مرکز دفع زباله های شهری پایتخت است که بعد از گود آبعلی نخاله‌های ساختمانی هم در آن جا ریخته می‌شود.

تولید روزانه 50 تا 60 هزار نخاله ساختمانی در تهران

آمارها می گوید: روزانه 50 تا 60 هزار تن نخاله ساختمانی در پایتخت تولید می شود. یعنی چیزی حدود 6 برابر زباله های شهری(7500 تن) از طرفی بازسازی بافت قدیمی شهر تهران که مهمتربن موضوع مدیریت شهری است با این میزان نخاله افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار تابناک تهران،وقتی به سمت جنوب تهران حرکت می کنیم و به حاشیه های شهرهای باقرشهر، حسن آباد و کهریزک نزدیک تر می شویم تپه های بزرگ و کوچکی از نخاله های ساختمانی را مشاهده می کنید. دیگر کار به جایی رسیده است که حاشیه خیابان  یا بزرگراه محل پسماندهای ساختمانی شده و خلاف شرکت های ساختمانی افزایش یافته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران: سوء استفاده شرکت‌های ساختمانی از عدم نظارت!

موضوع را از محمد هادی حیدرزاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران جویا شدیم.
حیدرزاده می گوید: ریختن زباله های ساختمانی در حریم شهرها غیر قانونی است و شرکت های ساختمانی  متخلف نخاله های خود را آگاهانه در محدوده میان دو شهر می ریزند.چون محدوده به درستی مشخص نیست که متعلق به کدام شهر است و این عدم نظارت باعث جری شدن متخلفان می شود.

شهردار حسن آباد: ربطی به ما ندارد؛ محدوده ما از میدان شهدا تا میدان قائم است!

موضوع را با شهر دار حسن آباد مطرح کردیم. جالب است مهندس آشتیانی اطلاعی از این اقدام نداشت و دلیل آن را هم اینگونه توضیح داد: وجود نخاله های ساختمانی در اطراف جاده در محدوده ما نیست و مدیرکل راه و ترابری تهران باید پاسخگو باشد. محدوده شهرداری حسن آباد از میدان شهدا آغاز شده و تا میدان قائم و بخشی از اتوبان را شامل می شود.

پاسخ ادعای شهردار حسن آباد از سوی شهردار همسایه!

ادعای تامل برانگیز شهردار حسن آباد در مدیریت محدوده شهری از سوی همسایه دیوار به دیوارش که اتفاقا شهردار هم هست رد می شود.

عربی شهردار کهریزک درباره نخاله های ساختمانی اطراف این شهر به خبرنگار تابناک می گوید: نخاله های مناطق 22 گانه تهران از کهریزک رد شده  و به بازیافت میرود. متاسفانه برخی شرکت های ساختمانی متخلف نخاله های خود را اطراف کهریزک تخلیه می کنند که اگر مشاهده کنیم برخورد لازم انجام می گیرد.

وی همچنین می گوید: 20 روز پیش ماشینی را با بار نخاله های ساختمانی یک هفته توقیف  کردم. البته محدوده کهریزک وسیع است. بین ما و حسن آباد فاصله 12 کیلومتری است اگر در محدوده قانونی کهریزک تخلفی صورت گیرد وظیفه ما است که نسبت به  آن واکنش نشان داده و برخورد کنیم.

پی گیری ما به شهرداران این مناطق محدود نشد و موضوع را با فرماندار ری در میان گداشتیم. جمالی پور فرماندار ری از این موضوع گله کرد و گفت: بر اساس قانون مدیریت پسماند های ساختمانی با شهرداری تهران است، تذکرات لازم را به این نهاد داده ایم اما عوارض این تخلفات را مردم ری پرداخت می کنند.

فرماندار ری: شهردار تهران پاسخگو باشد؛ عوارض تخلفات را مردم ری پرداخت می‌کنند!

وی می گوید: نخاله ها در جاده کمربندی دوم تهران از سه راه سیمان به اتوبان قم است.بخشی هم جاده های روستایی خاوران را شامل می شود. اما بیشترین محدوده جاده های حوزه مرکزی است.

فرماندار ری خواستار پاسخگویی شهردار تهران شد و گفت: شرکت هایی که تخلف می کنند عمدتا از شهرداری مجوز دارند و اکثر آن ها هم مجوز تخلیه بار دارند. موضوع را به شورای شهر و شهرداری تهران منتقل کرده ایم و گفتیم خودرو های حمل نخاله ها باید جی پی اس دار شوند. با این حال مدیرکل راه و شهرسازی استان هم در حال پی گیری هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی تهران: رابط قضایی نداریم؛ پیگیری تخلفات در کمیته ویژه استانداری تهران

پی گیری برای متولی و پاسخگویی به این تخلف ادامه یافت تا اینکه واحدی مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در پاسخ به خبرنگار تابناک گفت: بحث پسماندهای ساختمانی که این روزها در اطراف جاده ها ریخته می شود موضوع مهمی است که استانداری هم در حال پیگیری آن است. این نخاله ها در اطراف شهریار، جاده لواسان و جاده تلو به میزان قابل توجهی وجود دارد و هر چه ما مراقبت می کنیم اما بارهای خود را شبانه تخلیه می کنند.

وی افزود: موضوع سنگینی است. ما رابط قضایی نیستیم به نیروی انتظامی و به استاندار تهران هم گفتیم تا در کمیته ویژه بررسی شود.

تپه های کوچک نخاله های ساختمانی در جنوب پایتخت بزرگ و بزرگ تر می‌شوند و رسیدگی شهرداران نواحی تهران کوچک تر.انگار نه انگار که همین شهرداری تهران متولی برخورد با شرکت هایی است که از قضا خودش به آن ها مجوز ساخت داده است.

با این حال مسئولان و مدیران شهری برای کاهش نخاله‌های ساختمانی و ایجاد منبع درآمد چند سالی هست که بحث بازیافت نخاله‌های ساختمانی را دستور کار قرار داده اند.

حسین جعفری مدیرعامل سازمان مدیریت پسماندمی گوید: در حال حاضر سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری تهران در حال عقد قراردادبه منظور احداث کارخانه بازیافت پسماند ساختمانی است.

به گفته وی با این کار برای نخستین بار در کشور و پایتخت کار بازیافت پسماند ساختمانی آغاز می شود و تمامی مصالح مرتبط در صنعت راهسازی و ساختمان سازی قابل استفاده مجدد است.

باید منتظر ماند و دید مدیران پایتخت برای این مشکل چه تدبیری می اندیشند؟ 

گزارش و عکس : سعیده حسن خانی

نیشخند نخاله‌های ساختمانی به مدیران شهری پایتخت؛ تخلیه 24 ساعته شد!

نخاله‌های اطراف جاده مابین کهریزک و حسن آباد

نیشخند نخاله‌های ساختمانی به مدیران شهری پایتخت؛ تخلیه 24 ساعته شد!

نیشخند نخاله‌های ساختمانی به مدیران شهری پایتخت؛ تخلیه 24 ساعته شد!

نخاله‌های اطراف زندان بزرگ پایتخت(حسن آباد)
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار