تابناک تهران- آمارهای پزشکی قانونی نشان می‌دهد که در 7 سال گذشته 1145 تهرانی بر اثر استنشاق گاز مونو اکسید کربن (co) جان خود را از دست داده‌اند. در فصل سرما قربانیان این گاز بیشتر می‌شود باید مراقب باشید.
کد خبر: ۱۱۸۴۹۴
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۷ 27 October 2015
به گزارش خبرنگار تابناک تهران؛ این روزها وقتی حرف از مرگ خاموش می‌شود نمی‌دانیم که دقیقا این قاتل کیست، چراکه از فشارخون بالا و هم گاز مونو اکسید کربن که هیچ رنگ و بویی ندارد به عنوان قاتل خاموش نام برده می‌شود.

اما مرگ خاموش بر اثر گاز مونو اکسید کربن بسیار رایج تر از فشارخون بالاست و خطر بالاتری هم دارد چرا که این گاز به آرامی می تواند آدمی را از پای در آورد. سردرد، گیجی و خواب آلودگی از علائم تماس طولانی با گاز منوکسیدکربن است و فرد در تماس طولانی با منوکسید کربن، دچار تهوع، استفراغ و تپش قلب می شود.

شاید دیده اید که برخی مغازه داران به هر دلیلی سر بخاری گازی خود را داخل سطل آب قرار داده و خیال می‌کنند دود بخاری دفع شده است. تماس با مقادیر بالای co می تواند سبب کاهش هوشیاری فرد شود تا اینکه از پای در آید. 

این گاز در فصل سرما به دلیل استفاده از بخاری، آبگرمکن، اجاق گازهای غیر استاندارد به دلیل نداشتن تهویه مناسب جان بسیاری از هموطنان را می گیرد.

آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور نشان می دهد در ۱۰ سال اخیر حدود ۸۲۰۰ شهروند ایرانی جان خود را به دلیل استنشاق گاز منواکسید کربن CO از دست داده اند. 

بر اساس آمار پزشکی قانونی استان تهران، پایتخت نسبت به جمعیتش در مرگ و میر ناشی از گاز مونو اکسید کربن رتبه هفتم  را دارد.

همچنین این آمارها نشان می دهد که در 7 سال اخیر حدود 1145 شهروند تهرانی جان خود را به دلیل استنشاق گاز مونو اکسید کربن از دست داده اند.

 البته در ۵ ماهه نخست سال جاری  گار منواکسید کربن جان 40 نفر را گرفته است که این عدد در فصل سرما افزایش می یابد.

مرگ بیش از 1000 تهرانی بر اثر مونواکسید کربن/ در فصل سرما مراقب قاتل خاموش باشید!

با فرارسیدن فصل سرما و استفاده بیشتر از وسایل گرما زا  به ویژه بخاری گازی باید بیش تر از گذشته مراقبت کرد و پیش از نصب این وسایل از ایمنی آن ها اطمینان حاصل کرد.

سید شهرام موسوی معاون بالینی و تشریحی پزشکی قانونی استان تهران با اشاره به اینکه گاز منوکسید کربن گازی بدون رنگ و بو است و عمده ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است می گوید: استفاده از آبگرمکن یا بخاری های مستعمل یا دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می دهند. 

وی تاکید می کند: از آنجا که تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون 250 برابر بیش از اکسیژن است، با بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق، به سرعت باعث ایجاد مسمومیت خواهد شد و اکسیژن رسانی به بافت های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می کند.

هرچند صد ها دلیل برای گاز گرفتگی وجود دارد اما آتش نشانی تهران می گوید: مهمترین عامل گاز گرفتگی بی احتیاطی شهروندان است. 
این بی احتیاطی  آنجایی شدید تر می شود که شهروندان بدون ملاحظه به خرید بخاری های بدون دودکش اقدام می کنند. بخاری هایی که تنها مناسب محل هایی پر تردد بوده و انتقال اکسیژن در انها بالا است. انتخاب این نوع بخاری ها برای خانه که در فضای چند متری  آن گاز به سرعت متراکم می شود اشتباه است.

ناگفته نماند که حوادث مرگ و میر بر اثر گاز گرفتگی ها تماما مربوط به بخاری نیست چراکه دود اگزوز در پارکینگ، روشن بودن اجاق گاز در فضای بسته یا حتی نصب آبگرمکن در فضای نامناسب هم در ردیف این حوادث دسته بندی می شوند.

راه های پیشگیری از مسمومیت با گاز «Co»

-استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد

-دقت و توجه به داغ بودن دودكش بخاری

-رنگ شعله بخاری و وسایل پخت و پز باید آبی باشد.

-در صورت استفاده وسایل گرمایشی مانند بخاری و شومینه، نباید تمام روزنه‌های جریان هوا در منزل بویژه اتاق خواب مسدود شود

-از نصب آبگرمكن در حمام، روشن كردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه برای گرم نگه داشتن محیط داخل خانه باید جدا خودداری كرد.

-شومینه مشترك برای چند واحد در صورت كوچك بودن اندازه مجرای خروجی و لوله كشی آن باعث برگشت دود از شومینه روشن طبقات پایین به داخل آپارتمان در شومینه خاموش طبقات بالاتر می‌شود.

- انتهای تمام دودكش‌ها باید حداقل یك متر از سطح پشت بام و حداقل یك متر از دیوار جانبی بام فاصله داشته و دارای كلاهك مخصوص (بشكل H) باشد.

-دودكش و اتصالات آن باید از جنس مقاوم و بدون هیچ گونه منفذ یا نشتی در تمام آن باشد و بكار گیری لوله‌های آكاردئونی آلومینیومی مجاز نیست.

-شیب لوله‌های افقی در داخل واحدها باید مثبت و رو به بالا و ارتفاع عمودی لوله در بیرون حداقل سه برابر طول افقی آن باشد.

-قطر لوله دودكش باید مساوی یا بزرگتر از قطر لوله خروجی دستگاه گاز سوز باشد.

-اگر فضای خود را با شوفاژ و سیستم حرارت مركزی گرم می‌كنید، درز بندی و بستن منافذ به منظور جلوگیری از اتلاف حرارتی بلامانع است.

-در صورتی كه از بخاری‌های گازسوز به منظور گرمایش محیط استفاده می‌كنید، حتما مختصری تهویه از طریق درب یا پنجره در فضا ایجاد و از درز بندی و بستن كامل منافذ خودداری كنید.

-از قرار دادن لوله خروجی بخاری به داخل ظرف آب جدا خودداری كنید.

-از بكار بردن وسایل گرمایشی بدون نصب دودكش و یا دارای نقص در دودكش جدا خودداری كنید.

-آبگرمكن‌های دیواری گازی اگر به مدت طولانی روشن باشند، خطرناك می‌شوند.

-بكار گیری آبگرمكن‌های دیواری در فضاهای بسته یا مكان‌های بدون جریان هوا مجاز نیست.

-هر وسیله گاز سوز باید دارای یك دودكش مستقل و منتهی به فضای بیرون باشد.

-تمام مسیر دودكش‌ها را به منظور اطمینان از هدایت مناسب محصولات احتراق به فضای بیرون كنترل كنید.

-هیچ گاه از كباب پز یا منقل درون گاراژ یا محوطه بسته استفاده نكنید.

-هیچگاه از چراغ یا بخاری نفتی یا گازی كه بدون دودكش است، درون خانه، بخصوص هنگام خواب استفاده نكنید.

-تعمیر وسائل گرمایشی توسط افراد غیر مجرب و بی تجربه و یا نصب آنها توسط افراد خانواده باعث ایجاد خطر می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار