رییس بنیاد نخبگان استان فارس گفت: شمار دانش آموختگان دانشگاه ها که باید یک فرصت برای توسعه کشور باشد، به دلیل دوری بخش زیادی از آنها از مهارت و کارآفرینی، در حال تبدیل شدن به تهدید است.
کد خبر: ۱۱۹۱۶۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 28 October 2015
تابناک فارس به نقل از ایرنا: حبیب شریف در نشستی خبری افزود: باید با برگزاری رویدادهایی با محوریت کارآفرینی و مهارت ایجاد شغل، دانش آموختگان دانشگاه ها را به سمت و سوی کارآفرینی هدایت کرد.

وی ادامه داد:امروز تعداد زیادی افراد وارد دانشگاه می شوند که نه حال درس خواندن دارند و نه از استعداد کافی برخوردار هستند و به ناچار سال هایی از عمرشان را در دانشگاه ها می گذرانند.

وی اظهار کرد: هم اینک چهار میلیون و نیم دانشجو در حال تحصیل در دانشگاه های کشور هستند و ایران با وجود پنج هزار مهندس از این نظر در رتبه پنجم جهان بعد از کشورهای آمریکا، روسیه، هند و چین قرار دارد اما متاسفانه این افراد اثرگذاری مورد انتظار در توسعه کشور نداشته اند و همچنان منابع زیرزمینی و نفت تامین کننده درآمد اصلی کشور است.

رییس بنیاد نخبگان فارس گفت: در چنین شرایطی باید ایده دانشگاه نسل سوم و تربیت دانشجویان کارآفرین در دستور کار قرار گیرد و مفاهیمی مانند خلاقیت، نوآوری، مراکز رشد، مالکیت فکری و معنوی، تجاری سازی، فرایندهای تبدیل ایده به ثروت در جامعه ترویج شوند.

شریف اظهار کرد: با برگزاری رویداد 'پرش' در روزهای ششم تا نهم آبان ماه 94 و بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی و توان نخبگان،استعدادهای برتراستان وارد عمل می شوند وکارآفرینی با محوریت گردشگری و صنایع دستی در این استان شتاب می گیرد.

وی با اشاره به راه اندازی رویدادهایی همچون 'استارتاپ ویکند' در سال های گذشته با هدف راه اندازی کسب و کارهای نوپا و خصوصی، رویداد 'پرش' را نیز رویدادی بومی برای ترویج کارآفرینی دانست که در استان فارس شکل گرفته و برگزار می شود و با توجه به اولویت های استان، موضوع گردشگری و صنایع دستی محور آن خواهد بود.

رییس بنیاد نخبگان استان فارس افزود: رویداد پرش به دنبال تشویق و ترغیب جوانان دانشگاهی به خلق نوآوری هایی است که در عین تازگی و نو بودن ابتکارها، پسند و رضایت مشتریان را نیز در پی دارد و همچنین موجب شتاب در ایجاد شرکت های دانش بنیان و پویاترشدن اقتصاد دانش بنیان کشور خواهد شد.

شریف گفت: این رویداد علمی و فناورانه، در محورهای فناوری و نوآوری در تامین نیازهای صنعت گردشگری همچون حمل و نقل، هتل، مبلمان شهری، ترافیک، آلودگی هوا، بهداشت و ... و همچنین نوآوری در تامین نیازهای صنعت صنایع دستی مانند بازاریابی صنایع دستی، استاندارد سازی، حمل و بسته بندی، محصولات جدید و ... برگزار می شود.

رییس بنیاد نخبگان استان فارس در پاسخ به پرسشی درباره علت پرداختن به گردشگری و صنایع دستی در رویداد پرش گفت: کشور ایران از نظر برخورداری از جاذبه های متنوع طبیعی و فرهنگی در حوزه گردشگری در بالاترین سطح رتبه های خاورمیانه قراردارد اما دیگر کشورهای منطقه با برخورداری از جاذبه های ضعیف تر نسبت به کشورمان به موفقیت های بهتری در زمینه جذب گردشگری دست یافته اند که باید با راهکارهای نوآورانه و فناورانه در صدد دستیابی به جایگاه شایسته کشور باشیم.

وی بیان کرد:بر اساس آمار رسمی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، میزان درآمد روزانه گردشگری در سال 2013 در مجموع کشورهای جهان سه تا سه و نیم میلیارد دلار اعلام شده است و کشورهای مختلف با توجه به جاذبه های فراوان خود با برنامه ریزی دقیق سهم مناسبی از این درآمد را به دست آورده اند که متاسفانه در این میان، ایران سهم قابل توجهی نداشته و کمتر از نیم درصد این درآمد نصیب کشور ما شده است.

شریف اظهار کرد:این امردرمورد صنایع دستی نیز صدق می کند به گونه ای که حداقل پنج درصد از درآمد ارزی کشور را می توان از توسعه صنایع دستی تامین کرد، این رقم با در نظر گرفتن صنعت فرش ایران به 15درصد هم می تواند افزایش یابد.

مدیر مرکز شتابدهی 'پرش' بنیاد نخبگان استان فارس نیز در این نشست با بیان این که استارتاپ به معنای راه اندازی کسب و کار جدید است، گفت که چهار استارتاپ تا پایان امسال در این استان با هدف هدایت جوانان دانش آموخته استان به سوی ایجاد کسب و مهارت برگزار می شود.

به گفته محسن ملایی نسب ، 27 تا 30 آبان 94 استارتاپ های کارخانجات مخابراتی ایران و تجهیزات پزشکی، دی ماه 94 استارتاپ حمل و نقل و اسفند 94 استارتاپ با موضوع انرژی های نو همچون باد، خورشیدی، زمین گرمایی و ... در استان فارس برگزار می شود.

دبیر علمی رویداد پرش اظهار کرد: در این رویداد که ششم تا نهم آبان در دانشکده علوم دانشگاه شیراز برگزار می شود، هفت تیم هفت نفره حضور دارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار