تابناک تهران گزارش می‌دهد؛
تابناک تهران- طبق آمار پزشکی قانونی تهران، 1603 شهروند تهرانی در 7 سال اخیر بر اثر سوختگی به هر دلیلی جان خود را از دست داده اند، عاملی که طی چند سال گذشته رتبه سوم در مرگ و میر هموطنان داشته است، بنابراین با شروع فصل سرما نباید فراموش کرد که هنوز هم نمی توان به بخاری های گازی و وسایل گرمازای نفت سوز اعتماد کرد و متاسفانه بی احتیاطی وجود دارد.
کد خبر: ۱۲۴۷۸۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۳ 07 November 2015
به گزارش خبرنگار تابناک تهران؛ زمستان در راه است. آمدن فصل سرما و نوید بارش برف اگر چه قدری شعف آور است اما نباید فراموش کرد که هنوز هم بسیاری از خانه ها و مدارس با بخاری های نفتی گرم می شود که قدری بی احتیاطی حوادث جبران ناپذیری را به بار می آورد.

البته آتش و سوختگی ناشی از آن همواره به علت مواد سوختنی چون نفت و گاز و بی احتیاطی در فصل سرما نیست، گاهی سوختگی ناشی از برق گرفتگی، سوز سرمای شدید، حرارت بالای بخار آب گرم، مواد مذاب داغ شده و ناشی از مواد شیمیایی(اسیدها و بازها) است. به همین علت است که سوختگی ها را به 4 بخش سوختگی های حرارتی، شیمیایی، الکتریکی و تابشی تقسیم می کنند.

متاسفانه  سوختگی ها باعث مرگ و میر عده ای از هموطنان در طول سال می شود و بسیار تاسف بار تر آنکه درصد قابل توجه مرگ و میر ناشی از سوختگی، درسال 92 رتبه ایران در جهان را به 13 رساند.بنابراین مراقبت و استفاده از منابع سوخت و به کارگیری ایمنی در استفاده از وسایلی چون آبگرمکن، بخاری و ..بسیار لازم است.

لزوما هر سوختگی منجر به مرگ نمی شود و به عوامل متفاوتی بستگی دارد، از این نظر عوامل تعیین کننده اهمیت سوختگی به درجه سوختگی، درصد سوختگی، شدت سوختگی، سن مصدوم، محل سوختگی و همراهی سوختگی با عوامل زمینه ای بستگی پیدا می کند.همچنین سوختگی ها براساس درجه به درجه 1 تا 3 و از لحاظ شدت به سوختگی خفیف، متوسط و بحرانی تقسیم بندی می شود.

اما چهارشنبه سوری، استفاده از نارنجک های دستی، آتش سوزی های عمدی و سهوی در خانه و خارج از خانه بخش دیگری از پرونده های پزشکی قانونی را تشکیل می دهد که مربوط به سوختگی است. بر اساس آمار های پزشکی قانونی کشور می توان گفت به طور میانگین روزانه  ۵ شهروند به دلیل سوختگی جان خود را از دست می دهند.

به گزارش تابناک تهران، بر اساس آمار پزشکی قانونی کشور طی سال‌های 88 تا 1390 سوختگی بعد از حوادث رانندگی و مصرف مواد مخدر سومین رتبه در مرگ های غیر طبیعی افراد را داشته است.

آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور نشان می دهد در10سال اخیر حدود 18300 شهروند ایرانی جان خود را به دلیل سوختگی از دست داده اند.

همچنین بر اساس آمار پزشکی قانونی استان تهران در 7 سال اخیر آتش و مواد سوختنی جان حدود 1603 شهروند تهرانی را گرفته است.


مرگ 1600 شهروند تهرانی بر اثر سوختگی/ بی اعتمادی به بخاری‌های نفت سوز!

البته در ۵ ماهه نخست سال جاری  سوختگی به هر دلیل جان 110 نفر را گرفته است که نسبت به مدت مشابه خود در سال 93  یعنی 120 نفر کاهش را نشان می دهد.

با این حال اگرچه درصد کمی از سال گذشته آمار سوختگی کاهش یافته است اما با توجه به فرارسیدن فصل سرما هنوز هم نمی شود به بخاری های نفتی مدارس و برخی خانه ها اعتماد کرد (علت مرگ و میر بسیاری از دانش آموزان در کشور طی سال های اخیر بی احتیاطی در استفاده از وسایل گرما زا بوده است) و ترس آتش سوزی و قربانی شدن عده ای بی گناه تا زمانی که عدم ایمنی و بی احتیاطی هست وجود دارد.

اقدامات اولیه در سوختگی ها

-اولین اقدام کنترل و مهار آتش سوزی و دور کردن مصدوم از منطقه ایجاد کننده سوختگی  است.
لباسها، انگشتر، ساعت، دستبند و … را از تن مصدوم خارج کنید.

- ناحیه سوخته را حداقل ۱۰ دقیقه در آب سرد و ترجیحاً استریل غوطه ور کنید. این کار فقط برای حدود ۴۵ تا ۳۰ دقیقه بلافاصله بعد از سوختگی موثر است و درد را هم تسکین می دهد. 

- روش انجام سرد کردن قسمت سوخته به این صورت است که جریان آب سرد را از بالای محل سوخته به سمت سوختگی هدایت کنید. این روش را برای نواحی سوختگی وسیع(بیشتر از ۲۰%) استفاده ننمائید. زیرا احتمال عفونت را افزایش می دهد.

- در سوختگی شدید، به مصدوم اکسیژن بدهید. بیشتر افرادی که  دچار سوختگی می شوند، در اثر استنشاق دودهای حاصله خفه می شوند لذا دادن اکسیژن با حجم زیاد (۶ لیتر در دقیقه)به مصدوم کمک شایانی خواهد کرد.

- سریعاً عوامل تعیین کننده اهمیت سوختگی را تعیین نمائید و قسمت سوخته را با استفاده از پانسمان خشک و استریل بپوشانید. هرگز از پمادهای آنتی بیوتیک جهت سوختگیها استفاده ننمائید و تاولها را نترکانید. 

اگر فاصله مصدوم تا مرکز کمتر از ۲۰ دقیقه باشد، وقت را برای ارزیابی طولانی یا پانسمان کامل او تلف نکنید.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار