تابناک تهران گزارش می‌دهد؛
تابناک تهران- روز گذشته "اتوبوس ایدز" در ایستگاه اول خود(شهرک غرب) توقف کرد؛ طرحی که برای آگاهی مردم از نوع ویروس و بیماری آغاز شده است؛ آمار نگران کننده وزارت بهداشت از افزایش و نوع ابتلای خانم ها به ایدز و ناآگاهی 70 هزار ایرانی مبتلا خبر می دهد.
کد خبر: ۱۲۶۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱ 10 November 2015
به گزارش خبرنگار تابناک تهران؛ حتما نام "ایدز" را شنیده اید بیماری که ترس از ابتلا به آن در دهه های گذشته از خود بیماری وسیع تر بود اما گذشت زمان و تلاش برای آشنا کردن مردم با ویروس و نوع بیماری  تا حدودی توانست هم اطلاع و آگاهی را افزایش داده و هم نوع رفتار مردم با بیماری را به شکل مثبت تغییر دهد.

با این حال هنوز هم 70 هزار ایرانی از ابتلا به بیماری خود خبر ندارند، و از طرفی افزایش رفتارهای پرخطر( روابط متعدد جنسی و نامشروع، اعتیاد و ..) در افراد جامعه شیوع بیماری را هم بیشتر کرده است و مبتلایان به ایدز با ناآگاهی خود تنها فاجعه انتقال بیماری را افزایش می دهند.

وزیر بهداشت، اخیراً در یک برنامه تلویزیونی از ابتلای ۱۰۰ هزار ایرانی به ایدز خبر داده است. این عدد، بسیار فاجعه بار است چرا که نشان می دهد از هر ۸۰۰ ایرانی، یک نفرشان مبتلا به ایدز است.

واقعیت این است که فقدان ساز و کارهایی برای پاسخ سالم به نیازهای جنسی جوانان و مشخصاً ازدواج بهنگام، باعث شده است که بسیاری از افراد روش های خطرناک را برای ارضای نیازهای طبیعی شان در پیش بگیرند که این امر، به طور شگفت انگیزی می تواند آمار ابتلا به ایدز را افزایش دهد.

ابتلا به "اچ آی وی" یک بیماری پیش رونده و قابل پیشگیری است، بیماری که حاصل تکثیر ویروس نقص ایمنی انسانی و تخریب جدی دستگاه ایمنی بدن فرد میزبان است.اگر مراقبت و کنترل نباشد به سرعت به بیماری ایدز مبتلا می شود، فرد مبتلا در برابر انواع عفونت ها مستعد بوده و بسیار سریع از پای در می آید اما این درحالی است که  فرد "اچ آی وی" مثبت با حقظ شرایط روحی و روانی، تغذیه مناسب و دریافت درمان به موقع ممکن است طی 10 سال به بیماری ایدز مبتلا نشود.

اما این روزها در پایتخت حرکت جالب اتوبوسی برای این بیماری انجام شده و در حال انجام است؛ "اتوبوس ایدز" نام طرحی است که از روز گذشته دوشنبه 18 آبان در غرب تهران برای اولین بار در کشور آغاز به کار کرده و تا 17 روز دیگر ادامه دارد.


حاشیه و متن

ما هم برای افتتاحیه این طرح خود را به ایستگاه اول این اتوبوس رساندیم؛ دوشنبه؛ ساعت 16 شهرک غرب

این اتوبوس قرار است از مراجعه کنندگان  به صورت داوطلبانه تست "آچ آی وی" بگیرد و در کنار آن غرفه هایی برای خدمات مشاوره و اطلاع رسانی رایگان هم برپا شده است.

اگرچه روز اول بود اما صف های کوتاهی که برای انجام تست در پله های اتوبوس ایجاد می شد نشان از استقبال مردم داشت، حضورحداکثری جوانان در محدوده سنی 24تا 40 سال از نکات جالب اولین روز طرح بود.

حاشیه و متن

این طرح برای نخستین بار است که در کشور انجام می شود که اگر نتایج مثبتی داشته باشد در سراسر کشور هم آغاز خواهد شد؛ دکتر حمیرا فلاح کارشناس و مسئول آموزش و اطلاع رسانی اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت در گفتگو با تابناک تهران می گوید: برای انجام این طرح مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، سازمان رفاه و خدمات و مشارکت شهرداری تهران، ان جی او پيام اوران همياري از بخش خصوصی و برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز همکاری می کنند.

وی می گوید: این اتوبوس  در طی 18 شب در نقاط مختلف غرب تهران به حرکت در می آید. در کنار این اتوبوس غرفه های اطلاع رسانی برای مراجعین برپا شده است.این غرفه های ثابت کار اطلاع رسانی و مشاوره انجام می دهند و اگر نیاز به انجام تست باشد فرد مورد نظر را به اتوبوس ارجاع می دهند.  تست به روش سریع در عرض بیست دقیقه نتیجه اولیه را نشان می دهد.
امیدواریم این حرکت گامی در جهت افزایش آگاهی مردم بویژه جوانان باشد.

حاشیه و متن

مشاورین در طول مسیر با جوان ترها صحبت می کنند؛ عده ای اصلا نمی دانند چه خبر است و عده ای مشغول سلفی گرفتن با اتوبوس سلامت هستند؛ عده ای هم برای اینکه بدانند داستان چیست تنها به گرفتن بروشوری اکتفا می کنند. اما با این حال استقبال خوبی صورت گرفته و این امیدواری  مسئولان طرح را بیشتر کرده است.

به سراغ مردم رفتیم؛ اگرچه برای صحبت کردن اصلا تمایلی ندارند اما پسری 30 ساله که  برای انجام تست منتظر بود می گفت: برای دومین بار است که تست ایدز می دهم . اکثر هم سن و سال هایم با وجود رفتار پرخطر  اما به دلیل ترس از ابتلا به بیماری تست نمی دهند. 

ترسی که جوانان برای انجام تست دارند یکی از دلایلی است که می تواند منجر به افزایش این بیماری و  فاجعه بزرگ تر شود، اینگونه که  افراد مبتلا به ایدز، بی آن که خود بدانند حامل این ویروس هستند، ازدواج می کنند و همسر بی گناه شان را نیز آلوده به این ویروس مرگبار می کنند و سپس، فرزندانی که به طور مادرزاد، مبتلا به ایدز هستند به دنیا می آیند.

حاشیه و متن

دکتر عباس صداقت رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با خبرنگار تابناک می گوید: این طرح به خاطر افزایش دسترسی مردم به آموزش، مشاوره و آزمایش متشکل از تشکل های غیردولتی علاقه مند و فعال با جلب حمایت شهرداری تهران از غرب تهران آغاز شده است.

وی می گوید: هدف این است در ساعت مشخصی از روز در مناطق مشخص شده راه های انتقال و پیشگیری را به مردم انتقال دهیم. اگر مشاوران ما تشخیص دهند که فردی نیاز به آزمایش دارد به صورت کاملا محرمانه در اتوبوس ایدز این آزمایش را انجام می دهند و اگر لازم باشد به مراکز تخصصی تر ارجاع داده می شوند؛ ما امیدواریم پس از این مرحله بتوانیم در مناطق دیگر تهران و کلان شهرهای کشور این طرح را انجام دهیم.

دکتر صداقت از ابتلای 29 هزار ایرانی به بیماری ایدز خبر داد و گفت: یشترین مبتلایان که 46 درصد را شامل می شوند از میان گروه های سنی 25 تا 34 سال هستند. از کل موارد که در سال 93 گزارش شده 36 درصد بیماری از طریق برقراری روابط جنسی غیرمطمئن و غیرایمن بوده و طبق گزارش موارد ابتلای 93،  30 درصد مربوط به ابتلای خانم هاست، به تعبیری دیگر ابتلای خانم ها به این بیماری  در سال 93 بیشتر از سال های گذشته شده  است.

حاشیه و متن

به گفته دکتر صداقت افزایش درصد ابتلای خانم ها به این بیماری، همچنین افزایش موارد ابتلا ازطریق جنسی نگرانی ها را بیشتر کرده است  که  باید آگاه سازی را افزایش داد.براساس آمار از ابتدای سال 65  سهم خانم ها 10 درصد و در سال 93 به 30 درصد رسیده است.

صداقت درباره درمان ایدز می گوید: این بیماری درمان قطعی ندارد، اما امروزه با رژیم های درمانی و مراقبت های رایگان طول عمر مبتلایان برابر با افراد سالم جامعه شده است آن هم مشروط به شناخت به موقع بیماری و انجام صحیح درمان.

به گزارش خبرنگار تابناک تهران؛ این طرح  با نام " اتوبوس ایدز" و راه اندازی کمپین "من هم آزمایش می دهم" در فضای مجازی تا 18  آذر ماه در ایستگاه های فرحزاد؛ پونک، آزادی، شهر آرا، خلیج، اکباتان، مترو صادقیه، یافت آباد  از ساعت 15 الی 19 توقف خواهد کرد.، شما هم به کمپین " من هم آزمایش می دهم" بپیوندید.

گزارش از سعیده حسن خانی*
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
به نظرم هنوز زود است برای این کار اجازه بدهید تا آمار مبتلایان کمی بالاتر بیاید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار