رئیس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در خصوص متکدیان شهر تهران گفت: بیش از 50 درصد متکدیان پایتخت ثروتمند و 35 درصد آنها به صورت خانوادگی و مافیا فعالیت می‌کنند.
کد خبر: ۱۲۹۹۷۶
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹ 16 November 2015
فرزاد هوشیار پارسیان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در تهران بیش از 15 هزار پلاک فقیر داریم که نیازمند نان شب هستند گفت: بیش از 200 هزار پلاک نیازمند هم در تهران داریم.

رئیس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران همچنین از مبارزه و کنترل کاهش آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران خبر داد و گفت: توانمندسازی و کارآفرینی برای اقشار آسیب‌پذیر و در معرض خطر از دیگر برنامه‌های شهرداری تهران است.

وی با بیان اینکه مسئولیت حاکمیتی شهرداری در حوزه مقابله با آسیب، تأمین زیرساخت برای کنترل کاهش آسیب‌ است، گفت: سه مخاطب هدف در حوزه آسیب‌ها وجود دارد متکدیان، کارتن‌خواب‌ها و معتادین متجاهر و کودکان کار و خیابانی.

رئیس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران ادامه داد: برای کارتن‌خواب‌ها و معتادین متجاهر اقداماتی در نظر گرفته‌ایم و مددسراهایی در این زمینه احداث شده، 8 مددسرا داریم که یک بعد از غذا، حمام به معتادین متجاهر می‌دهیم. 12 مددسرای اضطراری فعال هستند.

به گفته هوشیار پارسیان 6 هزار نفر در نیمه دوم سال از خدمات شهرداری در حوزه کاهش آسیب‌ها استفاده می‌کنند.

وی به گشت‌های فوریت‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: شهروندان هم با رؤیت کارتن‌خواب‌ها با 137 تماس بگیرند تا معتادین و کارتن‌خواب‌ها را به گرمخانه‌ها هدایت کنیم.

رئیس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران از 12 کمپ ترک اعتیاد خبر داد و گفت: برای اولین بار مراکز کارآفرینی برای معتادین و کارتن‌خواب‌ها بعد از ترک در 30 نقطه طراحی کرده‌ایم که دو مرکز آن افتتاح شده و در 70 روز آینده الباقی این مراکز افتتاح می‌شود.

وی گفت: این خانه‌ها که مجتمع کارآفرینی و حرفه‌آموزی بهاران نام دارد فعلاً در منطقه 15 و 19 راه‌اندازی شده است.

رئیس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در خصوص کودکان کار و خیابانی گفت: 8 مرکز پرتو داشتیم که کودکان کار و خیابانی از آنها خدمات می‌گرفتند که در حال حاضر به 18 مرکز رسیده است که در این مراکز یک وعده غذای گرم، آموزش‌های تحصیلی و مساعدت‌های روانشناختی انجام می‌شود و تمام هزینه‌های این مراکز توسط خیرین تأمین می‌شود.

به گفته هوشیار پارسیان 3 هزار کودک کار و خیابانی در این مراکز وجود دارد.

وی در پاسخ به این پرسش اعلام شده 18 نفر کارتن‌خواب بر اثر سرما جان باخته‌اند گفت: این طور نبوده این کارتن‌خواب‌ها عابر دزد کرده‌اند.

رئیس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در خصوص کودکان محله هرندی گفت: 127 پلاک کودکان بازمانده از تحصیل بوده‌اند که 300 کودک شناسایی شده که در حال حاضر 27 الی 28 نفر آنها در مدارس جمع شده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص متکدیان شهر تهران گفت: تکدی‌گری یک موضوع فرهنگی است تا اقدام امنیتی و پلیسی. بیش از 50 درصد متکدیان ثروتمند، 35 درصد آنها به صورت خانوادگی و مافیا که عمدتاً خارجی هستند و 15 درصد متکدیان نیازمندند که اکثر آنها سالمند هستند.

به گفته هوشیار پارسیان حتی گدا از آفریقا هم داشته‌ایم در بازداشتی‌ها به گدایان خارجی بیشتر برخورد می‌کنیم.

رئیس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در خصوص گدا غربتی‌ها گفت: این گدایان در منطقه جنوب بازار تهران، لب خط (شوش) و هرندی بیشتر دیده می‌شوند.

وی تأکید کرد: روزانه 20 گدا در تهران جمع می‌کنند و آنها را به مراکز برده و توسط قاضی برای آنها حکم صادر می‌شود.

هوشیار پارسیان از طرح شهر بدون گدا خبر داد و گفت: طرحی به صورت ویژه برای شهر بدون گدا طراحی می‌کنیم البته بگویم که نمی‌توان تکدی‌گری را به صفر رساند اما می‌توانیم تعداد آنها را کم کنیم و اولین اقدام در کم کردن تعداد متکدیان این است که مردم به گدایان کمک نکنند.

رئیس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران ادامه داد: از تمام دنیا برای گدایی به تهران می‌آیند.

هوشیار پارسیان تأکید کرد: باید یک انضباط شهری ایجاد کنیم تا بتوانیم میزان گدایان در شهر را کاهش دهیم.

وی همچنین از کمپ اینجا جای خواب نیست خبر داد و گفت: حتماً نمی‌توانیم تهران را به شهر بدون گدا و کارتن‌خواب کنیم اما با انضباط اجتماعی می‌توانیم مشکلات را تا حدودی حل کنیم.

رئیس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنانش افزود: شهرداری بیش از صد هزار متر مربع فضای کاهش آسیب اجتماعی ایجاد کرده است که البته این فضاها برای شهروندان تهرانی است که کارتن‌خواب شده‌اند و نباید شهرستانی‌ها از آن استفاده کنند افراد شهرستانی باید به شهرهایشان بازگردند.

به گفته هوشیار پارسیان 60 درصد معتادین متجاهر که به مراکز کاهش آسیب‌ها مراجعه می‌کنند شهرستانی هستند چرا که کلانشهرها برای کارتن‌خواب‌ها مراکز خوبی برای زندگی است و با تفکیک زباله می‌توانند زندگی خود را بگذرانند.

وی تأکید کرد: معتادین متجاهر شهرستانی را به مراکز بهاران نمی‌فرستند چرا که این مراکز مخصوص تهرانیهاست و در اولین مرحله برای ورود به این مراکز احراز هویت است و 95 درصد این افراد را می‌توان احراز هویت کرد.

رئیس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران ادامه داد: شناسایی کارتن‌خواب دیجیتالی می‌شود و بر اساس اثر ثبت انگشت می‌توان آنها را شناسایی کرد.

به گفته وی 3 هزار کودک کار و خیابانی شناسنامه‌دار شده‌اند و به صورت گشت‌بان کل کودکان کار و خیابانی را شناسایی می‌کنیم خیلی از کودکان کار فاقد شناسنامه و هویت هستند البته در درازمدت می‌توان مشکلات را برطرف کرد.

رئیس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در خصوص زنان کارتن‌خواب گفت: کمتر از 10 درصد کارتن‌خواب‌ها زن هستند، زن کارتن‌خواب یعنی ایدز، کودک بی‌شناسنامه، هپاتیت قطعاً این افراد تأثیرات تخریبی بیشتری در جامعه دارند.

وی ادامه داد: ستاد توانمندسازی مرکز اتحاد را طراحی کرده که با ظرفیت 30 هزار نفر بتواند به این افراد خدمت‌رسانی کند که هنوز این مرکز افتتاح نشده است و مددسرای بانوان چیتگر با ظرفیت 300 نفر هفته آینده افتتاح می‌شود.

وی در خصوص جمع‌آوری و ساماندهی کودکان کار گفت: جمع‌آوری و ساماندهی کودکان کار، متکدیان و معتادین توسط شهرداری و پلیس انجام می‌شود حال اگر سایر سازمان‌ها به وظایف خود نمی‌رسند از خود آنها سؤال کنید.

رئیس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در خصوص هزینه‌های مرکز بهاران گفت: این مراکز باید خودگردان باشد ولی تا زمانی که خودگردان شوند رقمی به آنها می‌دهیم تا مشکلشان برطرف شود.

هوشیار پارسیان در بخش دیگری از سخنانش در خصوص طرح کم کردن فضای بی‌دفاع شهری گفت: این طرح در دستور کار است، 5 هزار فضای بی‌دفاع شهری بر روی نقشه به ثبت رسیده که شهرداری‌های نواحی موظفند آنها را کم کنند که البته در یک سال گذشته 3 هزار نقطه برطرف شده است.

وی در خصوص عقیم‌‌سازی زنان کارتن‌خواب گفت: باید وزارت بهداشت در این زمینه مداخله کند و مراجع فرادستی در خصوص آن حکم صادر کنند.

رئیس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در خصوص توزیع غذا بین محرومین گفت: در ایام محرم با هماهنگی صورت گرفته با هیأت‌ها از 7 محرم تا 7 امام حسین بیش از 50 هزار پرس غذا برای استفاده پلاک‌های فقیر و کارتن‌خواب‌ها در مددسراها احداث شد.

وی در خصوص سازمان‌های مردم نهاد و کمک آنها در آسیب‌های اجتماعی گفت: بیش از 60 سازمان مردم نهاد پیمانکار هستند و به صورت قراردادی با ما کار کرده و به آنها بودجه می‌دهیم اما کمتر از 20 سازمان مردم‌نهاد بدون بودجه از ما وارد مداخله کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌‌شود.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار