در گفتگو با تابناک تهران مطرح شد؛
تابناک تهران- مدیرکل آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه نشست دشت تهران 90 برابر شرایط بحرانی است،گفت: میزان نفوذ آب در سفره های زیرزمینی کمتر از برداشت آن است که مهمترین دلیل آن ابتدا ساخت و ساز مسکونی سپس صنعتی و فضای سبز تهران است. همه این اقدامات وضعیت زیست محیطی تهران را به مرز فاجعه رسانده و باعث شده تا خطر و تلفات یک زلزله 5 ریشتری در تهران به اندازه یک زلزله 7 ریشتری باشد.
کد خبر: ۱۳۴۲۸۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵ 25 November 2015
به گزارش خبرنگار تابناک تهران زمین‌لغزش، زمین‌لرزه، سیلاب، خشکسالی و فرونشست زمین از جمله پنج مخاطره جدی است که در ایران با آن روبه‌رو هستیم. متأسفانه در نقشه مخاطرات طبیعی که در سال 2010 تهیه شده است، ایران سومین کشور در معرض مخاطرات طبیعی است و به دلیل تجاوزی که از دهه 40 به بعد به حریم رودخانه‌ها صورت گرفته، خطرات سیل و فرونشست زمین هم برای ما جزء خطرات جدی محسوب می شود.

جدا از خطرات زلزله و سیل برای پایتخت که هر بار با لرزش های ریز و سیل هایی که جان شهروندان را گرفت نباید از خطر نشست زمین در دشت تهران هم عبور کرد، مخاطره ای که آرام آرام رخ داده و بعضا میان بحران های محیطی و پر سرو صدای سهمگین دیگر گم می شود.

3 روز پیش بود که اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران نسبت به فرونشست دشت های تهران هشدار داد و گفت:  زمین دشت های تهران روزانه یک میلی متر به دلیل برداشت بی رویه از منابع آب زیر سطحی نشست می کند. این نشست سالانه 36 سانتی متر است و آثار غیر قابل جبرانی خواهد داشت.

او آبیاری فضای سبز پایتخت از طریق منابع آب زیر سطحی یا آب خام را اشتباه می داند و می گوید: در شرایط خشکسالی و کم بارشی، ارزش آب خام و منابع آب زیر سطحی برابر با آب شرب است.

اما محمد درویش مدیرکل آموزش سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار تابناک تهران، درباره حقیقت ماجرای نشست زمین به شکل کارشناسی می‌گوید: تهران بروی بروی مخروط افکنه ای دامنه جنوبی البرز واقع شده که حداکثر ظرفیت زیستی یک شهر 3 میلیون نفره است اما اکنون بر روی ایم مخروط افکنه دست کم 4 برابر ظرفیت زیستی جمعیت مستقر شده و همچنان ساخت و سازها با شدت و حدت ادامه دارد.

خشکی چاه های باغ گیاهشناسی ایران/نشست دشت تهران 90 برابر شرایط بحرانی است

وی می گوید: این مسئله باعث شده تا سطح آب های زیرزمینی در عرصه 700 کیلومترمربعی تهران بزرگ به شدت در افت باشد، شواهد آن را هم در منطقه 22 تهران می بینیم و در  بین جایی که دریاچه اطراف استادیوم آزادی است تا ورد آورد. در طول ده سال گذشته بین 7 تا 17 متر سطح آب های زیرزمینی افت کرده است و دو تا چاه های اصلی باغ گیاه شناسی ملی ایران در پیکان شهر خشک شده است.

درویش در ادامه به گزارش دپارتمان مخاطرات سازمان زمین شناسی اشاره کرده و می گوید: براساس این گزارش در جنوب تهران دشت شهریار و معین آباد ورامین به شدت زمین نشست کرده که میزان آن تا 36 سانتی متر در سال ثبت شده است. در دنیا 4 میلیمتر نشست زمین را شرایط بحرانی می دانند درحالی که این میزان برای تهران درواقع 90 برابر شرایط بحرانی است. مهمترین دلیل آن هم بارگذاری بیش از ظرفیت در تهران است. ما آب را از کرج، لتیان، جاجرود، طالقان و لار به تهران روانه کردیم تا کمی از بار افزایشی را کم کنیم اما این تنها به عنوان یک مسکنی عمل می کند که درمان قطعی نیست.

مدیرکل آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست علت حل نشدن این معضل را روند شتابناک افت آب زیرزمینی می داند و معتقد است: میزان نفوذ آب در سفره های زیرزمینی کمتر از برداشت آن است که مهمترین دلیل آن ابتدا ساخت و ساز مسکونی سپس صنعتی و فضای سبز تهران است که آب بر هستند. همه این اقدامات وضعیت زیست محیطی تهران را به مرز فاجعه رساندند و ابعادخسارت های وارده باعث شده تا خطر و تلفات یک زلزله 5 ریشتری در تهران به اندازه یک زلزله 7 ریشتری باشد.

مسکنی به نام "سد"/ حل بحران زیست محیطی پایتخت عزم فراسازمانی می‌خواهد

کارشناس ارشد مدیریت محیط زیست سدهای تهران را مصیبتی برای پایتخت می داند و در توجیه آن می گوید:  یکی از مهمترین دلایلی که طرفداران سد سازی برای دفاع از کار خود بیان می کنند این است که اگر این سدها نبودند ما نمی توانستیم آب شرب جمعیت میلیونی پایتخت را فراهم کنیم؛ اما از قضا باید گفت یکی از مصیبت های ما که تهران را با فاجعه افت سطح آب های زیرزمینی، آلودگی هوا و  بسیاری از بحران ها که نشان دهنده بدهی اکولوژیکی تهران است مواجه کرده ناشی از مسکنی به نام سد است.

درویش راه درمان و نخستین و جدی ترین کار را جلوگیری از بزرگ شدن کلانشهر تهران می داند و می گوید: تحت هر شرایطی جلوی رشد تهران را بگیریم و  اجازه ندهیم بنایی که عمرش کمتر از 60 سال است تخریب شود؛  از تشدید فشار و تنش به محیط زیست جلوگیری کنیم.

شکست طرح های کارشناسی پایتخت در پی درآمدهای میلیاردی شهرداری

با اینکه بسیاری از مسئولان و طراحان طرح انتقال پایتخت سیاسی از گفته خود پشیمان شده اند و این طرح را درمانی برای معضلات تهران نمی دانند اما درویش کارشناس ارشد محیط زیست و یکی از کویرشناسان ایرانی می گوید: حل بحران زیست محیطی در تهران نیازمند تلاش و عزم فراسازمانی است؛  پایتخت سیاسی باید منتقل شود و ما شاهد رویش یک پایتخت دیگر در کشور باشیم تا بسیاری از انگیزه هایی که سبب دور زدن قوانین می شود برداشته شود. درآمدهای میلیاردی شهرداری تهران از فروش تراکم و مجوز دادن به ساخت باعث می شود تلاش ها و تمهیدات کارشناسانه برای تهران منجر به شکست شود. تجربه های دنیا در انتقال پایتخت سیاسی همچون کشورهای استرالیا، آمریکا و حتی پاکستان نشان داده است که یکی از انگیزه های کاهش مهاجرپذیری انتقال پایتخت سیاسی است.

درویش همچنین از خطر بزرگ شدن تهران و ملحق شدن به شهرستان های اطراف می گوید: ما حتی نشانه های توقف ساخت و ساز را نمی بینیم و تهران از سمت غرب به کرج و  از سمت جنوب به فرودگاه امام خمینی و از شرق به رودهن و آبعلی متصل می شود این فاجعه بزرگی است حتی در شمال مرز 1700 متر شکسته شده بنابراین  بسیار نگران کننده است و نیازمند اقدامات ضربتی است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار