لاریجانی:
رئیس مجلس شورای اسلامی ایجاد کنسولگری عراق در استان مرزی ایلام به عنوان اصلی ترین محور تردد زایران و مسافران دو کشور را ضروری عنوان کرد .
کد خبر: ۱۳۶۸۶۷
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱ 29 November 2015
رئیس مجلس شورای اسلامی ایجاد کنسولگری عراق در استان مرزی ایلام به عنوان اصلی ترین محور تردد زایران و مسافران دو کشور را ضروری عنوان کرد .
به گزارش ، تابناک ایلام لاریجانی روز یکشنبه در نشست بررسی مسایل و مشکلات مرز مهران افزود: با توجه به شمار بالای تردد زائران و حجم زیاد صدور کالا از مرز مهران، ایجاد کنسولگری عراق در ایلام ضروری است و باید وزارت امور خارجه با طرف عراقی در این زمینه مذاکره کنند.
وی با اشاره به مبناهای دینی ، فرهنگی و تاریخی دو ملت عراق و ایران بر لزوم لغو روادید دو کشور تاکید و خواستار پیگیری این مساله از طرف وزارت امور خارجه شد.
وی افزود: هم اکنون مهلت ویزای عراق سه ماهه است و پیشنهاد می شود برای جلوگیری از ازدحام زائران و رفاه حال آنها این مهلت به شش ماه افزایش یابد.
لاریجانی در خصوص ورود کامیون های ایرانی حامل کالا به کشور عراق، افزود: مسوولان وزارت خارجه باید به منظور کمک به تجار و توسعه صادرات این مورد را پیگیری کنند
رییس مجلس شورای اسلامی متناسب سازی زیرساخت های استان ایلام به عنوان گذرگاه عتبات عالیات عراق را ضروری دانست وگفت: مجلس برای کمک به توسعه زیرساخت ها در مرز مهران با توجه به حجم بالای تردد زائران اربعین حسینی آمادگی دارد.
وی افزود: توسعه زیرساخت ها در مرز مهران با این حجم زائران اربعین نیاز به بسیج عمومی دارد و باید دولت و مسوولان استانی و کشوری در راستای حل مشکلات و ایجاد زیرساخت ها تلاش کنند.
وی اظهار کرد: راه های ارتباطی این حوزه مشکلات بسیاری دارد و چهار خطه کردن محورهای ارتباطی مهران جزو موارد کلیدی است که باید توسط استاندار و دیگر مسوولان و نمایندگان ایلام در مجلس شورای اسلامی پیگیری شده و زیرساخت های آن فراهم شود.
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد راه آهن نیز در این استان یک نیاز ضروری است اما با توجه به کمبود منابع مالی دولت، وزارت راه و شهرسازی می تواند از طریق فاینانس اقدام کند.
وی با ذکر اینکه خدمت به زائران اباعبدالله الحسین (ع)برای مردم و مسئولان و تمامی کسانی که در این حوزه تلاش می کنند مایه افتخار است تاکید کرد: لازم است وجهه مردمی اربعین حسینی به طور کامل حفظ شود.
لاریجانی ادامه داد: نمایندگان مردم ایلام در مجلس و همچنین مسولان استان تلاش کنند با توجه به اینکه تنها یک هفته به ارایه لایحه بودجه سال آینده زمان باقی است بودجه اربعین در لایحه بودجه گنجانده شود.
وی افزود: باید رایزنی ها و پیگیری های لازم انجام شود تا این پیشنهاد در سریع ترین زمان ممکن عملی شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به مطرح بودن موضوع منطقه آزاد تجاری مهران در مجلس اظهار داشت : پیشنهاد تصویب منطقه آزاد مهران جهت بررسی در صحن علنی مجلس هم اکنون در اختیار کمیسیون تخصصی قرار دارد.
لاریجانی افزود: نمایندگان و مسوولان استان باید برای تصویب نهایی منطقه آزاد تجاری مهران رایزنی ها و پیگیری های خود را ادامه و انجام دهند.
رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه) به منظور دیدار از اقدامات انجام شده در حوزه تسهیلات به زائران اربعین و نحوه خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی در پایانه مرزی مهران وارد استان ایلام شد .
تاکنون بیش از 650هزار نفر زائر در چند روز گذشته از طریق مرز بین المللی مهران در 95 کیلومتری جنوب غربی ایلام برای شرکت در آیین اربعین حسینی به عراق عزیمت کرده اند.
سال گذشته نیز در ایام منتهی به اربعین حسینی بیش از یک میلیون و 500 هزار زائر از پایانه مرزی مهران تردد کردند و پیش بینی می شود این تعداد امسال به دو میلیون نفر افزایش یابد
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار