تابناک: واسطه ها با خرید فرش ها به صورت عمده ای تولیدکنندگان خرد و خانگی، آن را در بازار با نرخ های گزاف به فروش رسانده اما هزینه واقعی را به بافنده فرش پرداخت نمیکنند.
کد خبر: ۱۳۸۲۴
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۹ 14 March 2015
به گزارش تابناک اصفهان، در دنیایی که در عرصه اقتصادی آن برندها به جای آدم ها و فروشندگانشان با یکدیگر رقابت می کنند، در کشور ما نیز از سال ها پیش استان های مختلف به دنبال ساخت یک برند برای خود هستند که با آن بتوانند در حوزه تجارت بین الملل به میدان رقابت وارد شوند.

استان اصفهان از دیرباز این برند را با فرش دستباف خود در بازارهای معروف و بزرگ دنیا نشان داده بود. برندی که در عین سادگی، ایران را به خوبی در کشورهای اروپایی و حتی امریکا شناسانده بود. حتی کشورهایی که آشنایی چندانی با ایران نداشتند به واسطه فرش دستباف اصفهان با کشور ایران و هنر نصف جهان آشنایی پیدا می کردند.

صادرات فرش دستباف اصفهان و دیگر استان های دارای پتانسیل کشور در این عرصه، توانسته بود بخش عظیمی از درآمدهای ارزی کشور را فراهم نماید به گونه ای که در برهه ای از زمان فروش فرش دستباف، بعد از نفت خام دارای رتبه در لیست کالاهای صادراتی بود.

کم کم و با مواجه شدن کشور با بازارهای محدود در دنیا به دلایل سیاسی و رقابتی شدن این بازار در عرصه بین الملل به واسطه حضور کشورهایی نظیر هند، پاکستان،ترکیه و چین، جایگاه اصفهان و ایران در صادرات فرش دستباف به مشتری های همیشگی خود متزلزل شد.

البته این تزلزل جایگاه ناشی از کم کاری های هنرمندان فرش دستباف هم بود چراکه با گذشت زمان نقشه های فرش های دستباف ایران کم کم مورد پسند مشتریان اروپایی و امریکایی قرار نگرفت و بازار چین با شناخت این خلاء توانست از عدم توانایی ایران در این زمینه نهایت بهره را برای جایگزینی ببرد.

تمام قصه فرش دستباف اصفهان به اینجا هم ختم نمیشود بلکه بازار داخلی این کالا در دورانی با رونق مواجه بود و مردم ایران نیز تمایل به استفاده از فرش های دستباف به دلیل کیفیت آن در مقایسه با فرش های ماشینی داشتند و به نوعی فرش دستباف به عنوان یک کالای سرمایه ای همانند طلا و مسکن برای خانوار ایرانی به شمار می رفت اما با افزایش قیمت فرش دستباف و مشکلات اقتصادی خانواده ها، فرش دستباف در داخل هم از زیر پا افتاد.

قیمت فرش دستباف اکنون درحالی در بازار از متری دو میلیون تومان تا حتی 10 میلیون تومان و در موارد سفارشی با نرخ هایی بالاتر از این هم به فروش می رسد که خرید هر متر فرش دستباف در اصفهان با این نرخ ها با خرید یک متر زمین در این شهر در برخی مناطق برابری می کند.

این افزایش قیمت گرچه با توجه به افزایش نرخ مواد اولیه، نرخ دستمزد و بیمه و سایر هزینه های تولید که در کشور ما رو به فزونی گذاشته است، چندان بی دلیل به نظر نمیرسد اما نقش واسطه ها هم در این میان نباید ساده انگاشته شود.

واسطه ها با خرید فرش ها به صورت عمده ای تولیدکنندگان خرد و خانگی، آن را در بازار با نرخ های گزاف به فروش رسانده اما هزینه واقعی را به بافنده فرش پرداخت نمیکنند.

در برخی موارد نیز در بازار مشاهده شده که قیمت این کالا به ویژه در بازارهای سنتی اصفهان مانند میدان امام و بازار حکیم به دلیل توریستی بودن این مکان ها با نرخ هایی خارج از حیطه واقعیت بازار به فروش می رسد که البته به همین علت، گردشگران خارجی در گشت و گذار خود در بازارهای سنتی اصفهان استقبال چندانی از فرش دستباف اصفهان ندارند و دیگر اجناس را به فرش ترجیح می دهند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار