کد خبر: ۱۴۴۹۹۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷ 15 December 2015

سازمان توسعه تجارت در جدیدترین اطلاعیه خود ممنوعیت واردات 227 قلم کالا را اعلام کرد. براساس این بخشنامه واردات ۸۰ قلم کالا در اولویت نهم کالایی و ۱۴۷ قلم کالا در اولویت دهم کالایی از آمریکا ممنوع شد. این خبر در حالی است که حدود یک ماه پیش بعد از دستور ویژه رئیس‌جمهور، وزیر صنعت، معدن و تجارت به منظور حمایت از تولید داخلی، در بخشنامه‌ای واردات اقلام مصرفی آمریکایی که جنبه نمادین حضور آمریکا در کشور دارند را ممنوع کرده بود. در این بخشنامه به منظور جلوگیری از واردات بی‌رویه و به‌خصوص پرهیز از وارد کردن هرگونه مواد مصرفی از آمریکا، کلیه معاونان و روسای سازمان‌ها ملزم شدند از واردات کالاهای مصرفی آمریکا جلوگیری کرده و اجازه عرضه کالاهای مصرفی آمریکا که جنبه نمادین حضور آمریکا در کشور دارد را ندهند.

برهمین اساس اخیرا سازمان توسعه تجارت ایران با صدور بخشنامه‌ای به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها، فهرست کالاهای ممنوعه وارداتی از آمریکا را اعلام کرد. این بخشنامه توسط مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران خطاب به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها اعلام شده است. در میان کالاهای وارداتی ممنوعه از آمریکا می‌توان به انواع آدامس، سیگار برگ، نان، پرده، خمیر و نخ دندان، آب معدنی، آب گازدار، پشت دری، پاکت، کاغذ توالت، مجسمه، رومیزی، دستمال سفره، لباس و متعلقات آن، پوشه و دفترچه مشق اشاره کرد. دیگر کالاهای ممنوعه وارداتی از آمریکا شامل انواع قوه (باتری)، سینمای خانگی، درب باز کن، نوار کاست تصویری، انواع CDو DVD، انواع لامپ، مبل، میز بیلیارد، صنایع‌دستی و کارت‌های بازی است.

از دیگر کالاهای ممنوعه وارداتی از آمریکا که به سازمان‌های وزارت صنعت استان‌ها اعلام شده، می‌توان به تانک و سایر انواع ارابه‌های زره‌پوش جنگی، موتوری حتی مجهز به سلاح و اجزا و قطعات آن و وسایل نقلیه اشاره کرد. اشیای جشن کریسمس، توپ بدمینتون، اشیای دست‌ساز از استخوان، بامبو یا نخل رونده، انواع مداد و لوازم‌التحریر، تمبر، تابلو نقاشی و متعلقات، اشیای کلکسیونی، اشیای عتیقه، فرآورده‌های آرایش ناخن و اصلاح صورت، انواع چای، سس، سرکه، شامپو و نمک و... از دیگر کالاهای ممنوعه وارداتی از آمریکا است. ممنوعیت واردات اقلام مصرفی از آمریکا در حالی است که واردات ایران از آمریکا بسیار ناچیز بوده و از این حجم ناچیز سهم بسیار کمی از آن به اقلام مصرفی اختصاص داشته است. بر‌اساس آمارهای گمرک ایران در هشت ماه منتهی به آبان سال جاری میزان واردات ایران از آمریکا حدود 8/ 63 میلیون دلار بوده است.

 

این حجم واردات ایران از آمریکا در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته این رقم معادل 99 میلیون و 617 هزار دلار ثبت شده بود. بر این اساس، واردات ایران از آمریکا در هشت ماه منتهی به آبان سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افت ارزشی 36 درصدی همراه بوده است. واردات ایران از آمریکا طی این دوره در 171 نوع کالا بوده که در این بین با اینکه سهم بزرگی از ارزش واردات را مواد اولیه و سرمایه‌ای تشکیل می‌دهند اما اقلام مصرفی از قبیل فرآورده‌های زیبایی و آرایشی، مکمل‌های غذایی، خمیر برای قالب‌گیری یا برای سرگرمی کودکان، جت‌اسکی، مته فرز، گریس و سنگ گچ نیز در این لیست دیده می‌شود.

 

بیشترین سهم از ارزش واردات ایران از آمریکا طی هشت ماه منتهی به آبان سال جاری به خميرچوب شيميایي اختصاص داشته است. مکمل‌های غذایی، مکمل‌های دارویی، دستگاه‌های تشخیص امراض، گندم دامی، داروهایی که تولید داخل ندارند، دستگاه‌هاي توموگرافي، پودرجاذب وپليمرهاي اكريليك جامد، سوزن‌ها و كاترها و آلات و وسايل مورد استفاده در علوم پزشکي، جراحي و دامپزشکي، از جمله اقلام وارداتی از آمریکا است که به لحاظ ارزشی سهم بالایی را داشته‌اند. با نگاهی به آمارهای گمرک می‌توان گفت واردات ایران از آمریکا در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها با کاهش بسیاری مواجه شده است. در سال 87 واردات ایران از آمریکا معادل 567 میلیون دلار بود؛ در حالی که با تشدید تحریم‌ها این رقم در سال 90 به پایین‌ترین میزان خود و معادل 100 میلیون دلار رسید. در سال‌های 91 و 92 نیز ارزش واردات ایران از این کشور حدود 132 میلیون دلار رقم خورده بود و در سال 93 به 5/ 151 میلیون دلار رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار