خرداد 92 اما به مثابه احیای بیماری در کما بود. اتحاد جریان اعتدال و اصلاحات باعث شد تا گفتمان تازه‌ای در کشور شکل بگیرد.
کد خبر: ۱۷۷۸۸۰
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۳ 08 February 2016
عصر ایران؛ مصطفی داننده- بعد از باز شدن قفل پرونده هسته‌ای ایران به نظر می‌رسد اینبار رئیس جمهور روحانی کلید خود را به قفل سیاست داخلی انداخته است. «شیخ دیپلمات» بعد از برجام در تمام سخنرانی‌های خود به مشکلات اجتماعی و سیاسی کشور اشاره کرده است و این امید را در جامعه ایرانی بوجود آورده که روحانی عزم خود رابرای حل مشکلات داخلی کشور جزم کرده است. روحانی این تلاش خود را «برجام 2» نامیده است.

با مرور سخنان روحانی در چند هفته اخیر به خوبی می‌شود پی به این معنا برد. رئیس جمهور در دیدار با استانداران اولین تیر خود را به سمت برجام 2 پرتاب کرد. او در سخنانی بی سابقه گفت:« مجلس شورای اسلامی نامش خانه ملت است نه خانه یک جناح؛ بگذاریم خانه ملت آیینه واقعی ملت باشد و متعلق به همه مردم. البته که در این میان جناح‌ها و احزاب مختلف باید بهترین‌ها را به مردم معرفی کنند و باید بر امر انتخابات هم نظارت بشود، اما معیار در همه این مراحل باید فقط قانون باشد. اگر قرار است یک جناح در انتخابات حضور داشته باشد و یک جناح نه، دیگر به چه دلیل انتخابات برگزار می‌کنیم؟»

کلید روحانی در قفل سیاست داخلی

حسن روحانی در دومین همایش ملی اعتدال با عنوان " زنان ، اعتدال و توسعه" نیز گفت:« من هر کجا مشکلی دیدم سکوت نکردم ،هیچ مشکلی برای بیان مساله از نظر خودم نداشته و من هزینه‌ای را که مربوط به شخص من است پرداخت می کنم، اما خیلی مهم است که پایان کار را ببینیم. و بدانیم که می ‌توان با تدبیر و صبر و حوصله و با بسیج عمومی پای صندوق آراء برویم.»

او در مراسم کتاب سال هم گفت:« هميشه از كار متفاوت مخالف و منتقد وجود دارد كه عيب نيست. ما بايد كاري كنيم كه مخالف، معاند نشود. ما نمي‌توانيم همه را در يك مسير و در يك راه قرار دهيم. اگر كلمه اختلاف به معناي تضارب آرا باشد باعث رشد فكر و انديشه مي‌شود.»

همانطور که مشاهده می‌کنید رئیس جمهور روحانی در سخنان خود دست بر روی نقاطی گذاشته است که طی سال‌های گذشته خواست اصلی بخشی از جامعه بوده است. مردم در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به جز حل مشکلات اقتصادی از روحانی خواستند که مشکلات اجتماعی و سیاسی ایران را حل کند. حتی بسیاری از جوانان و دانشگاهیان اعتقاد داشتند حل این مشکلات باید در اولویت کار روحانی باشد.

رئیس جمهور روحانی به خوبی می‌داند که بخش اعظمی از سبد رای او متعلق به به همین جوانان و البته جریان اصلاحات است. این جریان طی هشت سال گذشته به ویژه بعد از حوادث سال 88 دچار یک سرخوردگی بزرگ شد و حتی برخی به این فکر می‌کردند که دیگر این جریان به طور کامل از سپهر سیاست ایران حذف شده است.

خرداد 92 اما به مثابه احیای بیماری در کما بود. اتحاد جریان اعتدال و اصلاحات باعث شد تا گفتمان تازه‌ای در کشور شکل بگیرد. روحانی در این انتخابات به مردم هم وعده اقتصادی داد و هم وعده سیاسی اما اولویت خود را بر حل پرونده هسته‌ای استوار کرد. روحانی تقریبا دو سال را به صورت آرام سپری کرد تا برجام به فرجام برسد. او در برابر بسیاری از نامهربانی‌ها سکوت کرد و اجازه نداد کشور دچار بحران شود. به بیان ساده او اجازه نداد سیاست خارجی درگیر مسائل داخلی شود. حالا اما بعد از حل پرونده هسته‌ای و باز شدن درهای ایران به سوی کشورهای جهان، وقت حل مشکلات داخلی رسیده است. مردم از روحانی انتظار دارند که کلیدش را در قفل سیاست داخلی بچرخاند و برجام 2 را اجرایی کند./ف

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار