بسته خبری «تابناک»؛
رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند:«واکنش عارف به اعلام برائت از بی بی سی»،«انهدام باند دالتون ها برای هجدهمین بار!»،«شعرخوانی کارگران برای رییس جمهور»،«نامه یک وزیر به وزیر دیگر»،«نقش حداد عادل در مجلس؟»و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۱۸۴۵۷۶
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۲ 20 February 2016
مصاحبه اختصاصی سایت خبری و تحلیلی تابناک آذربایجان غربی با سرپرست مرکز علمی-کاربردی دانشگاه صنعتی ارومیه

تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

امارات دانشمندان فضایی ایران را جذب کرد

معاون پژوهشی پژوهشگاه فضایی ایران گفت: در این دو سال 40 نفر از متخصصان صنعت فضایی به آمریکا و اروپا رفته‌اند، حتی امارات متخصصان ما را جذب می‌کند و در حال راه اندازی صنعت فضایی است و می‌خواهد تا چند سال آینده گردشگر به فضا پرتاب کند. به گزارش بلاغ، محسن شاطرزاده طی گفت‌وگویی در حاشیه همایش 600 نفری بسیج دانشجویی در ساری گفته: متاسفانه 3 سال است که سند فضایی ما خوابیده است و نگذاشتند که در حوزه فضایی کاری انجام شود. وی با اشاره به اینکه ما 6 ماهواره آماده پرتاب داریم و دولت اجازه نداده است که آنها پرتاب شوند، تاکید کرد: صنعت فضایی ما که قرار بود در سال 2015 انسان به فضا پرتاب کند، عملا از بین رفته است. معاون پژوهشی پژوهشگاه فضایی ایران با بیان اینکه دولت نه‌تنها صنعت فضایی کشور را تعطیل کرد، بلکه دانشمندان این صنعت را هم به حال خود رها کرده است، گفت: در این دو سال 40 نفر از متخصصان صنعت فضایی به آمریکا و اروپا رفته اند و جذب کار شده اند، حتی امارات متخصصان ما را جذب می کند و در حال راه اندازی صنعت فضایی است و می خواهد تا چند سال آینده گردشگر به فضا پرتاب کند.


نقش حداد در مجلس؟

غلامعلی حداد عادل در برنامه‌ای که امروز در مسجد امام صادق برگزار شد در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت: در این چند وقت و در تخریب چهره‌های اصولگرا اقدامات صورت گرفته که برای مثال درباره من گفته شده است که من در مجلس کم‌کار بوده‌ام و کم صحبت کرده‌ام در حالی که یکی از افرادی که در مجلس همواره با وی همنشین و همراه بودم آقای مرندی است که می‌توانند گواهی دهند من از لحظه‌ای که وارد مجلس می‌شود تا زمانی که خارج می‌شوم یک دقیقه از کار مجلس غافل نیستم. به گزارش خبرگزاری رسا، حدادعادل با بیان اینکه کار مجلس این نیست که فقط صحبت کنیم،‌ خاطرنشان کرد: این حرف مانند این است که بگوییم در یک فیلم که ساخته می‌شود چرا کارگردان دیده نشد و در مجلس نوع کار ما به این شکل است و تصور نشود چون میکروفن من خیلی روشن و خاموش نمی‌شود، پس خودم هم کار نمی‌کنم.


فیلترینگ هوشمند اینستاگرام شکست خورد؟

عضو کارگروه فیلترینگ گفت: فیلترینگ هوشمند اینستاگرام بر مبنای پردازش هوشمند تصویر، در بسترHTTP قابل اجرا بود اما بعد اینستاگرام بستر ارائه محتوای خود را به سرویس رمزشده HTTPS منتقل کرد و اکنون پروژه دیگر کار نمی‌کند. سید محمدرضا آقا میری در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به یک سوال درباره عدم موفقیت پروژه فیلترینگ هوشمند که روی شبکه اجتماعی اینستاگرام اجرا شد و سرانجام هوشمند شدن فیلترینگ، اظهار داشت: فیلترینگ هوشمند شبکه اینستاگرام شکست نخورده است. دوستانی که در بحث پردازش هوشمند تصویر اینستاگرام فعالیت می‌کردند، علیرغم زحمت هایی که کشیدند، اما بعد اینستاگرام بستر ارائه محتوای خود را به سرویس HTTPS منتقل کرد که بستر تبادل رمز از مبدا و مقصد در تونل است. این پروژه زمانی که هنوز بحث HTTPS نبود و ارتباطات به بستر HTTP بود قابل اجرا بود که با تغییر بستر به HTTPS اکنون پروژه دیگر کار نمی‌کند. البته فعالیت‌هایی در دستورکار است که بتوان روی این بستر نیز کاری کرد، اما در هر حال روی سرویس رمز شده ما و همه دنیا مشکل ویژه‌ای داریم. موضوع فیلترینگ هوشمند توسط کارگروه فیلترینگ از وزارت ارتباطات مطالبه شده اما وقتی کارهایی امکان‌پذیر نیست، مطالبه بیش از اندازه چه فایده‌ای دارد؟


دولت یازدهم دروغگوترین است!

محمد اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: ما می دانیم که دولت نمی خواهد مجلس نهم پیگیر برنامه ششم توسعه باشد و قصد دارد که کار به مجلس بعد سپرده شود و با این خیال که مجلس دهم تابع دولت به اصطلاح راستگو است، می خواهد این برنامه در مجلس بعد به تصویب برسد. به گزارش تسنیم، وی به شعار دولت راستگویان اشاره کرد و اذعان داشت: علی رغم شعار دولت یازدهم، باید گفت که دولت یازدهم نسبت به دولت های قبلی بسیار دروغگوتر است. امروز موجی از بد بینی در بین مردم نسبت به دولت بوجود آمده است، دولت مراقب باشد کاری نکند که مردم انقلابی ایران نسبت به آنها کاملا بدبین و بی اعتماد شوند.


توکلی از طرف نمایندگان چه قولی به احمدی‌نژاد داد؟

احمد توکلی در کانال تلگرامی‌اش از نحوه تصویب برنامه پنجم و قولی که از طرف تمامی نمایندگان مجلس به احمدی‌نژاد داده، پرده برداشت. به گزارش خبرآنلاین، احمد توکلی نماینده اصولگرای مجلس نهم و عضو لیست ائتلاف اصولگرایان برای انتخابات مجلس دهم در حوزه انتخابیه تهران، ساعتی پیش در کانال شخصی خود با اشاره به خاطره‌ای از نحوه تصویب برنامه پنجم در مجلس، از قولی که از طرف تمامی نمایندگان مجلس برای تصویب این طرح به احمدی‌نژاد داده، پرده برداشت. توکلی در این پست تلگرامی نوشت: یک وقتی در مورد تصویب برنامه پنجم، رهبری یک چیزی از من خواستند - البته به شوخی نقل کردند - در جلسه‌ای که آقای احمدی‌نژاد و آقای لاریجانی هم حضور داشتند، بحث این بود که فلان کار را انجام بدهیم، آقای احمدی‌نژاد گفتند به شرطی که این آقایون قول بدهند که هرچه این کمیته تصمیم بگیرد، رای بیاورد. آقای لاریجانی گفتند که ما چطور می‌توانیم قول بدهیم؟ چون ما که نمی‌توانیم به نمایندگان دستور بدهیم. آقا خندیدند و گفتند که این آقای توکلی را نگاه نکنید که الان مویش سفید شده. ایشان در مجلس اول وقتی که رای گیری می‌شد از آن بالا - چون من عضو هیات رئیسه بودم - می‌آمد یک چرخی بین صندلی‌ها می‌زد، رای درست می‌کرد و می‌رفت بالا می‌نشست. الان هم شما بخواهید می‌توانید. من از این فرمایش ایشان احساس کردم که وظیفه دارم این کار را بکنم و کردم.


تکذیب انتساب یک فعال اقتصادی به بیت آیت‌الله شاهرودی

میزان نوشت: دفتر آیت‌الله هاشمی‌ شاهرودی در اطلاعیه‌ای تأکید کرد که انتساب فردی به‌عنوان داماد آیت‌الله هاشمی در فضای مجازی کاملاً کذب بوده و چنین فردی در خانواده ایشان وجود ندارد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: رسانه‌های معاند بیگانه و برخی عوامل فریب خورده آنان به‌صورت مغرضانه و برخلاف موازین اخلاقی و رسانه‌ای اقدام به نشر اخبار کذب و بی‌اساس در خصوص انتساب و ارتباط برخی فعالان اقتصادی به حضرت آیت‌الله العظمی شاهرودی نموده‌اند. لذا بدین وسیله ضمن تکذیب اخبار منتشر شده از ملت آگاه و غیور ایران اسلامی دعوت می‌کنیم که بار دیگر با حضور هوشمندانه و معتقدانه خویش پای صندوق‌های رأی و انتخاب افراد صالح و شایسته و انقلابی و باتقوا پاسخی کوبنده به این قبیل اقدامات و یاوه‌گویی‌ها داده و حمایت و پشتیبانی خویش را از انقلاب اسلامی و آرمانهای مقدس نظام به نمایش بگذارند. اخیراً برخی سایت‌ها از انتساب فردی با عنوان داماد هاشمی‌شاهرودی به‌عنوان فعال اقتصادی نام برده بودند.


افزایش تولید نفت به چهار میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه

در ادامه تلاش ایران برای کسب سهمی بزرگ‌تر در بازار جهانی نفت، رکن‌الدین جوادی، معاون وزیر نفت وعده داد که تولید نفت ایران در سال‌های آینده به روزانه چهار میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه افزایش یابد. وی دستیابی به ظرفیت تولید روزانه چهار میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام را از جمله اهداف تعیین‌شده در برنامه ششم توسعه کشور عنوان کرد. به گزارش ایرنا، رکن‌الدین جوادی در این‌ باره گفت: «در سال ۱۳۹۱ و به دنبال حذف نظام سهمیه‌بندی در سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، شباهت انواع نفت خام ایران به عراق و انعطاف بالای عراقی‌ها در بازار، این کشور رقیب جدی ایران در بازار شده و ایران نیز بخشی از بازارهای صادراتی خود را از دست داده است.»


تکذیب خبر برخی سایت‌ها از سوی هاشمی

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حسینیه جماران با اشاره به سوره نصر خطاب به افرادی که در انتخابات از ایشان حمایت می‌کنند، گفت: از شما به خاطر هزینه و و قتی که گذاشتید، متشکرم، اما اشکال این بود که از من تعریف کردید، چراکه تعریف از من مشکلی را حل نمی‌کند. وی با اشاره به اینکه لیست منتشر شده به نام من، لیست من نیست، گفت: گروهی از نخبگان و خبرگان داخل و خارج مجلس خبرگان این لیست را تهیه کرده‌اند و از بنده و آقای روحانی خواستند سرلیست آن باشیم. به گزارش ایلنا، هاشمی رفسنجانی در پایان با بیان اینکه مردم مرا می‌شناسند و موافق و مخالف می‌دانند که به من رای بدهند یا ندهند و بنا نداشتم ستاد انتخاباتی داشته باشم، خاطرنشان کرد: اما آنچه که هست ستاد‌ها راهی برای ارتباط با مردم است و تشکر می‌کنم از کسانی که بدون اینکه از من چیزی بخواهند، این کار را انجام دادند.


واکنش عارف به اعلام برائت از بی بی سی

رئیس شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان در پاسخ به سئوالی درباره تحلیل خود از فرمایش رهبر معظم انقلاب که فرموده‌اند «اگر دشمن از کسی حمایت کرد شما به آن شک کنید»، گفت: قطعاً آقا درست می‌گویند. محمدرضا عارف در گفت‌وگو با تسنیم در پاسخ به این سؤال "چرا از رسانه‌های بیگانه و بی‌بی‌سی اعلام برائت رسمی نمی‌کنید؟" به این گفته بسنده کرد "از چه‌چیزی اعلام برائت کنیم؛ من 24ساعته باید از بی‌بی‌سی اعلام برائت رسمی کنم؟ بیکارم؟


انصراف وزیر احمدی‌نژاد از انتخابات مجلس

یک کاندیدای انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی اعلام کرد بنده به نفع جریان اصول‌گرایی از شرکت در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی انصراف دادم.به گزارش فارس، محمد عباسی وزیر سابق ورزش و جوانان کاندیدای انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی اظهار داشت: بنده به نفع جریان اصول‌گرایی از شرکت در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی انصراف دادم.


ایرانی‌ها بیشتر از چینی‌ها شرکت تاسیس می‌کنند!

آن چیزی که موجب شده عده زیادی در این اقتصاد بحران زده سودای تاسیس شرکت به سرشان بزند و عده ای دیگر در کنارشان از راه دلالی و واسطه گری به نان و نوایی برسند این است که بسته به نام ، عنوان و نوع فعالیت آن شرکت می توانند از دولت وام خود اشتغالی آن هم به مبلغ 50 تا 100 میلیون تومان دریافت کنند و بدون اینکه عملا شرکتی را تاسیس کرده باشند و اشتغالزایی کنند. این وام هر نوع کاربردی می تواند داشته باشد، مرهمی بر زخم های زندگی یا وارد کردن کالاهای قاچاق. ایران وایر از رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور در مطلبی مدعی شده: در تبلیغاتی که در یکی از همین سایت های دلالی و مشاوره ای عنوان شده، آمده اگر از کارشناسان خبره آنها به درستی مشورت گرفته شود و استانداردها رعایت شود، با ارایه یک طرح خود اشتغالی و ثبت یک شرکت با صرف 200 هزار تومان، می توان تا 900 میلیون تومان هم وام گرفت. همین موضوع باعث شده ایران رکوردار ثبت شرکت ها در میان کشورهای آسیایی باشد، حتی جلوتر از چین! رییس اداره ثبت شرکت های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور شمار مجوز های راه اندازی شرکت ها را تا پایان سال 92 حدود یک میلیون و 300 هزار مورد عنوان کرده که این رقم تا به حال همچنان روند صعودی داشته است. در حالیکه از این تعداد حدود یک سوم در کشور فعالیت رسمی دارند و بقیه فقط عنوانی است که به ثبت رسیده، یک بازار هزارتوی فاسد و پر مشتری.


رکورددار زندان انفرادی آزاد شد

آلبرت وودفاکس، زندانی آمریکایی که برای ۴۳ سال در زندان انفرادی نگه داشته می‌شد از زندان آزاد شد. به گزارش بی‌بی‌سی، وی او به جرم کشتن یک زندانبان در جریان شورش سال ۱۹۷۲ در انفرادی بود اما هرگز این اتهام را نپذیرفت. او پیش از این شورش به علت ارتکاب سرقت مسلحانه به زندان افتاده بود. وودفاکس آخرین زندانی از حلقه سه نفره زندانیانی بود که به "آنگولا ۳" شهرت یافته بودند؛ زندانیانی که تمام مدت محکومیت خود را سلول انفرادی گذرانده بودند. وی از بهار سال ۱۹۷۲ و پس از آن که به قتل یک زندانبان در جریان شورش زندان آنگولا (در ایالت لوئیزیانا) محکوم شد به سلول انفرادی منتقل شد. به گفته وکلا، او در تمامی این سال‌ها ۲۳ ساعت از شبانه روز را در تنهایی مطلق سلول انفرادی گذرانده است. وودفاکس که اکنون ۶۹ سال دارد، روز جمعه (۱۹ فوریه - ۳۰ بهمن) در حالی آزاد شد که منتظر رسیدگی به سومین دادگاه در مورد پرونده‌اش است. وکلای آلبرت وودفاکس می‌گویند او رکوردار زندان انفرادی در تاریخ زندان‌های آمریکاست. او یکی از سه زندانی معروف به "آنگولا ۳" است که در زندان فوق امنیتی "آنگولا" واقع در ایالت لوئیزیانا در سلول انفرادی نگه داشته می‌شدند. دو زندانی دیگر، رارت کینگ و هرمان والاس به ترتیب در سالهای ۲۰۰۱ و ۲۰۱۳ از زندان آزاد شدند.


تکذیب استعفای سه عضو شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان گفت که در روند بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات خبرگان، استعفای حقوقدانان شورای نگهبان مطرح نشده است. نجات‌الله ابراهیمیان در گفت‌وگو با آنا، در واکنش به اخبار منتشرشده مبنی بر اینکه برخی از حقوقدانان در نحوه بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی مجلس خبرگان با آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، مشکل پیدا کردند و موضوع استعفا را مطرح کردند، اظهار کرد: نه موضوع استعفا مطرح نبوده و استعفا به دلیل خبرگان مطرح نشده است. وی همچنین در پاسخ به این سؤال که «آیا تعیین تکلیف موضوع اعمال نظارت استصوابی همه اعضای شورای نگهبان بر بررسی صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات خبرگان که از سوی او مطرح شده بود، منتظر جلسه با آقای جنتی است؟»، گفت: این موضوع موکول شد به بعد از انتخابات و تا بعد از انتخابات درباره این موضوع سخن نخواهیم گفت. هفته گذشته اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه، سه عضو حقوقدان شورای نگهبان در اعتراض به چگونگی بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات هفتم اسفند، از سمت خود استعفا داده اند. در برخی سایتها و در فضای مجازی مطرح شده بود که در اثر اختلافات میان حقوقدانان شورای نگهبان با آیت الله جنتی در جریان بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات، اکثریت حقوقدانان شورا از وضعیت ردصلاحیت ها انتقاد داشتند و این انتقادها تا مرز استعفا پیش رفته است. گفته شده بود که دست کم سه عضو از شش حقوقدان شورای نگهبان استعفای خود را شفاها اعلام کرده اند اما هنوز معلوم نیست آیا رسما استعفای خود را ارائه کرده باشند.


کنایه کیهان به ثروت روحانی و وزرا

روزنامه کیهان در شماره روز شنبه خود و در بخشی از گزارشی با عنوان « لیست جریان اشرافی سفره مردم را کوچک‌تر می‌کند» نوشته: کسی نمی‌تواند انکار کند که دولت یازدهم،در دست طبقه‌ای خاص و ثروتمند است. از شخص رئیس جمهور تا وزرای چند هزار میلیارد تومانی تا طیفی از صرافان و دلالان که مهمترین و حیاتی‌ترین مناصب دولت را در اختیار دارند. وقتی صحبت از ثروت چند هزار میلیارد تومانی می‌شود،نخستین چیزی که به ذهن می‌رسد،این است که این ثروت با چه سازوکاری بدست آمده؟!با هوش و نبوغ یا رانت!؟اگر هوش و نبوغ است،پس چرا این موهبت الهی در سامانه مدیریتی این حضرات کمترین تاثیری نداشته و بالعکس امور با روشی بدوی و عقب مانده اداره می‌شود!؟در اینباره دو اقتصاددان معطوف به دولت،سخنان جالبی دارند؛« تیم اقتصادی دولت فاقد هوشمندی لازم در اداره کشور است. برخی افرادی که در دولت مسئولیت دارند سرمایه‌دارانی هستند که مشخص نیست سرمایه خود را از کجا آورده‌اند. برخی از وزرا سرمایه 1000 میلیارد تومانی دارند. دولت تحت حمایت گروه‌های ذی‌نفع و ذی‌نفوذی است که صرفاً به منافع خود می‌اندیشند (اینها را دکتر راغفر در مصاحبه با تسنیم گفته بود اما دکتر مومنی در گفتگو با شرق، صریح‌تر و شفاف‌تر، نکات را بیان می‌کند: «لیبرال‌های وطنی، مغرورهای ناتوان هستند... اینها در مقام حرف و تبلیغات ادعا می‌کنند که علمی نگاه می‌کنند و برای هر مسئله راه حل مشخص دارند اما نیلی(مشاور رئیس جمهور) به صراحت گفته که در دوره سازندگی در دام روزمرگی و واکنش‌های محض افتاده بودیم. ما با پارادوکس غرور و ناتوانی روبرو هستیم... اینها با فرض اطلاعات کامل، تحلیل‌های اقتصادی را شروع می‌کنند، بعد بطور طبیعی هر کس را که جور دیگری فکر می‌کند، نادان و مغرض فرض می‌کنند. اگر دقت کرده باشید نئوکلاسیک‌های وطنی همین هتاکی را دارند... در فاصله اسفند 93 تا پایان اردیبهشت 94، هفت بار از موضع رسمی گفتند که قطعاً در سال 94 قیمت حامل‌های انرژی را افزایش نخواهند داد. می‌دانید چه قدر غم‌انگیز است.


عمر سیاسی عارف به پایان رسیده است؟

پرویز امینی در کانال تلگرام خود نوشت: عارف؛ معاون اول دولت خاتمی، پس از چند دوره انتظار برای پوشیدن ردای رئیس‌جمهوری در سال های ۸۴ و ۸۸، بالاخره در سال ۹۲ فرصت پیدا کرد بخت خود را برای آنچه لیاقت خود می‌دانست، بیازماید. وی در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ تنها چند روز باقیمانده به روز رأی گیری از انتخابات کناره گیری کرد و میدان را علی رغم میل باطنی خود، به روحانی سپرد و احتمالا با دید عارف، روحانی به جای او رئیس‌جمهور شد. پس از انتخابات، او انتظار داشت که با نقشی که ایفا کرده، دست کم در حلقه اول تصمیم گیری‌های دولت یازدهم قرار داشته باشد که البته تجربه محسوس دو سال و نیم گذشته نشان داد که این انتظار، از واقعیت، کیلومترها فاصله داشته است. اکنون وی در انتخابات مجلس دهم به دنبال اثبات لیاقت و شایستگی‌های خود به خصوص به هم طیفان خود است که با اصرار آنها از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم کنار رفت. دو هدف گذاری جناب عارف یکی کسب حائز بالاترین آراء در شهر تهران یا لااقل در بین فهرست معرفی شده و دیگری ریاست مجلس دهم است. عارف با تحقق بخشیدن به این هدف، موضوعیت سیاسی خود را تا حد زیادی اثبات می‌کند و در غیر این صورت، همین موقعیت محدود سیاسی خود را نیز از دست خواهد داد و انتخابات مجلس دهم می‌تواند در حکم ایستگاه آخر سیاسی وی باشد. وی برای اول شدن در تهران لااقل دو رقیب جدی دارد. یکی حداد عادل که در سه دوره گذشته مجلس همواره حائز بیشترین آراء بوده است و دیگری علی مطهری که رقیب مضاعفی برای عارف است که می‌تواند مانع حتی نفر اول شدن وی در فهرست معرفی شده شود. برتری مطهری بر عارف به عنوان یک فعال سیاسی عمدتا منفرد و محدود یا حتی هر نامزد دیگر در این فهرست، مدعای عارف در برخورداری از وزن اجتماعی لازم برای حضور در سطح بالای سیاسی را مخدوش خواهد کرد. - بعد از این هدف، کسب ریاست مجلس، هدف دومی است که موضوعیت عارف در سیاست را تقویت یا تضعیف می‌کند. در این باره نیز عارف رقبایی دارد اما از همه جدی‌تر، حداد عادل و علی لاریجانی هستند که رقابت وی با علی لاریجانی به دلیل هم خانوادگی سیاسی که در این انتخابات با یکدیگر پیدا کرده‌اند، معنادارتر است. در حال حاضر اجماع بر روی لاریجانی حتی در مجموعه اصلاح طلبان و دولت خیلی بیشتر از عارف است و در اصول گرایان نیز که تکلیف روشن‌تر است. بنابراین با تداوم شرایط موجود، عارف شاید تنها یکی از اهداف خود را که اول شدن در تهران یا دست کم اول شدن در فهرست معرفی شده است، را بتواند تحقق ببخشد. این البته هدف نحیفی است برای کسی که مدعای بازیگری سیاست در تراز اول کشور را دارد و اگر این هدف را نیز نتواند تحقق ببخشد، همین نقش نحیفی که در سیاست دارد را نیز نحیف‌تر کرده است.


انهدام باند دالتون ها برای هجدهمین بار!

اعضای باند سرقت و کیف قاپی که با انجام سرقت های خشن در مرکز و شمال پایتخت نظم و امنیت عمومی را بر هم زده بودند برای هجدهمین بار توسط ماموران پلیس دستگیر شدند. به گزارش مهر، ۱۳ دیماه ماموران کلانتری ۱۲۹ جامی در حین گشت زنی در خیابان میردامادی به سرنشینان جوان دو دستگاه موتورسیکلت طرح هوندا ۱۲۵ با پلاک های ناخوانا مشکوک شدند. سرنشینان دو موتورسیکلت با مشاهده ماموران به یکباره اقدام به فرار کرده و در این زمان، تعقیب و گریز گشت کلانتری با سرنشینان یکی از موتورسیکلت های متواری شده آغاز می شود . راننده موتور به قصد فرار از دست ماموران تلاش می کند تا با افزایش سرعت، موتور را به حالت پرش از جوی آب عبور دهد که موفق به این کار نشده و موتورسیکلت به داخل جوی واژگون می شود؛ با این وجود سرنشینان موتور با تهدید قمه و عربده کشی سعی به فرار از محل داشتند. سرانجام با حضور ماموران در محل، راننده موتورسیکلت دستگیر و در بازرسی اولیه از وی تعداد ۵ دستگاه گوشی تلفن همراه کشف شد. بررسی سوابق جعفر . س ( ۲۶ سال ) نشان داد که وی با داشتن ۱۷ سابقه دستگیری در پلیس آگاهی تهران بزرگ و داشتن ۱۳ سال محکومیت قطعی ، پس از تأمین قرار و اخذ مرخصی از زندان خارج و سرقت های خود را بهمراه دو برادرش و یکی از همدستان قبلی خود ( امیر ) آغاز کرده است. با بهره گیری از اطلاعات موجود در سوابق جعفر و دو برادرش بنام های احمد ( ۲۴ ساله ) و جواد ( ۱۹ ساله ) که آن دو نیز همراه برادر ارشد خود از مجرمان سابقه دار در زمینه سرقت محسوب می شوند ، مخفیگاه آنها در شهر بومهن – خیابان سپاه شناسایی و هر سه نفر آنها مجددا دستگیر و به اداره هجدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شدند.


واکنش پرویز پرستویی به متلک‌گویی افخمی

بازیگر برگزیده سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در پی برنامه اخیر «هفت» نامه‌ای را خطاب به سردبیر این برنامه منتشر کرد. پرستویی در بخشی این نامه می‌نویسد: «46 سال پیش یعنی از زمانی که شما در عالم هنر نبودید‌، بنده بازیگری را شروع کردم بی‌توقع. چرا که از اساتیدم استاد بیضایی‌، استاد سمندریان‌، استاد انتظامی ‌، استاد نصریان‌، استاد مشایخی‌، استاد کشاورز و زنده یاد مهدی فتحی و... آموختم که در عالم بازیگری به جز خدمت به فرهنگ و مردم به چیز دیگری نیندیشم. خدا را گواه می‌گیرم اگر مطمئن شوم و شما یقین داشته باشید که داوران محترم این دوره به مصلحت به بنده جایزه داده‌اند و حق همکاران خوبم را زیر پا گذاشته‌اند‌، آن سیمرغ را به برنامه شما خواهم آورد و تقدیم به عزیزی خواهم کرد که حقش پایمال شده است. برای من مهم نظر مخاطب است که خدا را شکر رضایتش جلب شده است. راحت بگویم در این دوره از برنامه سینمایی هفت منهای میهمان اخیرتان کارگردان خوب سینمای ایران آقای رسول صدرعاملی شما و آقای فراستی نه تنها سینما را نمی‌توانید نجات بدهید‌، بلکه باید نگران بود که سینما را تخریب نکنید. اتفاقا بایستی عرض کنم شما کارگردان متوسطی هستید از شما می‌خواهم بعد از فیلم «عروس» که زنده‌یاد آقای نعمت حقیقی حضور موثری در ساخت آن داشته و «شوکران»، از کارهای موفقتان نام ببرید.»


واکنش فیروزآبادی به حمایت بی بی سی از برخی نامزدها

سردار سرلشکر سیدحسن آقایی فیروزآبادی طی سخنانی در جمع اساتید و دانشجویان دوره دکتری دانشگاه عالی دفاع ملی در ارتباط با اقدام زننده انگلیس و آمریکا افزود: یک اتفاق بسیار تلخ و زننده، توسط انگلیسی ها و آمریکایی ها در جریان انتخابات به وجود آمد. اینکه یک بیگانه، یک دشمن خارجی بیاید در انتخابات یک کشور انقلابی، مستقل و با حاکمیت مردم سالارانه اسلامی دخالت بکند، از کاندیدایی حمایت کند و یا علیه کاندیدایی نظر بدهد این یک اقدام بی شرمانه، توهین به ملت ایران و ضد استقلال و حاکمیت ملی جمهوری اسلامی ایران است. به گزارش فارس، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ارتباط با دخالت تجاوزگرانه اجانب اظهار داشت: این دخالت، راهبردهای تجاوزگرانه ای است که از سوی آمریکا و انگلیس نسبت به ملت و کشور ایران اتخاذ شده و مقامات کشور نباید این را دست کم بگیرند. آنهایی که آمریکا و انگلیس از آنها حمایت کردند اگر اعلام برائت از آمریکا و انگلیس نکنند مجرمند و در آن توهینی که به ایران شده شریکند و آنها با اشخاصی که دشمنی و مخالفت می کنند، باید آن اشخاص مورد احترام بیشتر ملت ایران قرار بگیرند. امام(ره) برای این ملاک تعیین کردند، فرمودند: هرگاه دیدید دشمنان از شما تعریف کردند معلوم می شود عیبی در کار است.


توافق هسته‌ای نقشه آمریکاست

امام جمعه کرج توافق هسته‌ای را بخشی از نقشه آمریکا برای رسیدن به اهداف خود در ایران اعلام و خاطرنشان کرد: نظریه‌پردازان آمریکایی و غربی بر این باور هستند که اگر عناصر وابسته به خودشان را وارد مراکز تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر کشور کنند می‌توانند ایران را مهار کنند. به گزارش ایسنا، حسینی همدانی در ادامه به اهمیت انتخابات هفتم اسفند و تأثیر آن در مسائل داخلی و خارجی کشور اشاره و تصریح کرد: آمریکا به‌دنبال مهار ایران در سطح جهان است. آن‌ها برای این‌که فضای منطقه را به نفع خود آرام کنند و امنیت رژیم غاصب اسراییل را تأمین کنند برای ایران نقشه‌ها کشیده و برنامه‌ریزی کرده است. امام جمعه کرج، توافق هسته‌ای را بخشی از نقشه آمریکا برای رسیدن به اهداف خود در ایران اعلام و خاطرنشان کرد: نظریه‌پردازان آمریکایی و غربی بر این باور هستند که اگر عناصر وابسته به خودشان را وارد مراکز تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر کشور کنند، می‌توانند ایران را مهار کنند. وی در ادامه افزود: آمریکا برای انتخابات ایران نقشه دارد تا با درست کردن گرفتاری‌های داخلی، به نیت‌های شوم خود دست پیدا کند، از همین‌رو باید بصیر باشیم و با کسب اطلاعات نسبت به نامزدها، در انتخابات، شاخص‌های رهبری را مدنظر قرار دهیم.


تعبیر جدید روحانی از بی بی سی

حسن روحانی، امروز در همایش «کارگران، آینده اقتصاد ایران» که با حضور کارگران نمونه و نمایندگان تشکل‌های کارگری برگزار شد به جنجال های اخیر در مورد حمایت بی بی سی از برخی لیست ها و نامزدهای انتخاباتی واکنش نشان داد. وی با بیان اینکه دولت و مجلس با رأی ملت انتخاب شدند و انتخابات کشور به مردم تعلق دارد، ما نیازی به نصیحت هیچ غیرایرانی نداریم، چرا که مردم ما آگاه و بیدار بوده و مصالح خود را به خوبی تشخیص می‌دهند و مطمئناً اصلح‌ترین افراد را از بین کاندیداها انتخاب خواهند کرد. 


بدون تشکیل مجلسی عقل‌گرا، کشور گرفتار حواشی می‌شود

نبی‌الله احمدی خواستار حضور موثر مردم در انتخابات 7 اسفند شد و افزود: اگر مجلس دهم مجلس عقلا نباشد این مجلس گرفتار حاشیه‌های سیاسی می‌شود. این نماینده مجلس در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: مشارکت حداکثری مردم در انتخابات اسفندماه موجب تقویت جایگاه نظام جمهوری اسلامی در جهان می‌شود. وی حضور موثر مردم در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان را موجب تقویت جایگاه داخلی و بین‌المللی نظام جمهوری اسلامی ایران دانست.


ترامپ خواستار تحریم اپل شد

ایرنا نوشت: «دونالد ترامپ» نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا خواستار تحریم شرکت آمریکایی «اپل» شد. شبکه تلویزیونی سی.ان.ان روز شنبه اعلام کرد به دنبال مناقشه بین پلیس فدرال آمریکا (FBI) و شرکت اپل ، ترامپ خواستار آن شد تا زمانی که FBI اطلاعاتی را که نیاز دارد از سوی شرکت اپل دریافت نکند، این شرکت رایانه ای مورد تحریم قرارگیرد.


شعرخوانی کارگران برای رییس جمهور

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، کارگران حاضر در گردهمایی «کارگران و آینده اقتصاد ایران» که صبح امروز در ورزشگاه شهید معتمدی برگزار شد، با خواندن شعری هنگام ورود روحانی، از وی استقبال کردند. قسمتی از شعری که کارگران برای روحانی قرائت کردند، اینگونه بود: «روحانی و برجام به تدبیر و به امید، شد یک ورق از برگه تاریخ، ما کارگران نقطه امید و تلاشیم، چون کوه دماوند ایستادیم» - رئیس‌جمهور حین ورود به ورزشگاه شهید معتمدی مورد تشویق کارگران قرار گرفت و کارگران حاضر در سالن در عین حال بار‌ها با سر دادن شعار حقوق و مزایا خواستار توجه بیشتر دولت به خود شدند.


اصلاح طلبان حرف های خود را دهان مطهری تخم‌گذاری می‌کنند!

حمید رسایی در تازه‌ترین برنامه اینترنتی «دید در شب»، در مقابل رضا رشیدپور نشست و نظرات جنجالی و صریحی درباره مسائل مختلف اظهار کرد.به گزارش ایسنا، اظهارات نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی را در بخش آلبوم تصاویر، به نقل از کانال تلگرامی «دید در شب» در ادامه می‌خوانید:- محمدرضا خاتمی: یک پزشکی که نون برادرش را خورد و سیاستمدار شد.- اسفندیار رحیم مشایی: یک فردی که در مورد عملکرد و مواضعش ابهامات زیادی بود. خیلی هم برای من مهم نیست. من یک بار به او گفتم شما دلت می‌خواهد حرف نو دینی بزنی اما نه استاد دیده‌اید و نه بلدید، برای همین قاطی می‌کنید.علی مطهری: مجمع‌الاضداد است. در مجلس هشتم گفتم اصلاح‌طلب‌ها وقتی می‌خواهند حرفی بزنند حرف را در دهان علی مطهری تخم‌گذاری می‌کنند و جوجه‌اش درمی‌آید که حرف‌های آنها از دهان ایشان خارج می‌شود. آقای مطهری یک چهره شاخص است که حریت دارد اما تحلیل ندارد. برای همین به در و دیوار می‌خورد.


ادعای یک نماینده درباره دخالت دولت در انتخابات

سیدحسین نقوی نماینده مردم قرچک، ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، از نامه اخیر خود به وزیر کشور و استاندار تهران در اعتراض به دخالت مستقیم و آشکار استانداری تهران و فرماندار قرچک در انتخابات مجلس خبر داد. نماینده ورامین در مجلس از نامه اخیرش به وزیر کشور و استاندار تهران درباره دخالت آشکار فرماندار قرچک و معاون استانداری تهران در انتخابات خبر داد و گفت: معاون سیاسی استانداری تهران دستگاه‌ها را برای حمایت از نامزدهای دولت تحت فشار قرار داده و به آنان جهت‌دهی می‌کند.


کواکبیان:گور پدر بی بی سی!

مناظره مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری و مسعود میرکاظمی وزیر نفت دولت نهم عصر امروز در دانشگاه امیرکبیر و به همت بسیج دانشجویی این دانشگاه برگزار شد.کواکبیان در واکنش به اظهارات میرکاظمی در رابطه با بحث فتنه گفت: این موضوع فتنه هم نان‌خوری عجیبی شده است و هر جا کم می‌آورند بحث فتنه را مطرح می‌کنند. فتنه گذشت و تمام شد. بحث ما این است که چندین قطعنامه علیه ما صادر شد و شما همه را به سال 88 ربط می‌دهید.این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار داشت: این روزها گفته می‌شود که لیست اصلاح‌طلبان مورد تایید BBC است. گور پدر BBC. شما چرا این را نمی‌گویید که ما در لیست‌مان چندین ایثارگر و خانواده شهدا را قرار داده‌ایم.


نامه یک وزیر به وزیر دیگر

رییس سازمان حفظ نباتات از ارسال نامه توسط وزیر جهاد کشاورزی به وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره برخورد با میوه‌های قاچاق خبر داد و گفت: در این نامه تاکید شده که نظارت در سطح خرده فروشی‌ها وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت است.محمد علی باغستانی میبدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: وزیر جهاد کشاورزی اخیرا نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارسال کرده و در آن خواستار نظارت و برخورد این وزارتخانه با عرضه کنندگان میوه‌های قاچاق شده است، چرا که نظارت در سطح خرده‌فروشی‌ها بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است.


یک ایراد اساسی در دادگاه بابک زنجانی

عضو کمیته رسیدگی به پرونده بابک زنجانی در مجلس گفت: ایراد اساسی و اشکال بزرگ دادگاه بابک زنجانی از‌ همان روز اول این بود که به پرونده حدود 12 نفری که امکان انجام این تخلف‌ها را برای زنجانی فراهم آورده و همگی در سطح وزیر و معاون وزیر در دولت قبل فعالیت می‌کردند، ورود نکرد و حامیان زنجانی را نادیده گرفت.امیرعباس سلطانی در گفت‌وگو با «ایلنا»، در واکنش به صحبت‌های مسئول مطالبات وزارت نفت درخصوص آغاز پرداخت بدهی‌های بابک زنجانی، اظهار کرد: تنها اتفاق جدید، آغاز فروش اموال بابک زنجانی به منظور جبران بخشی از بدهی‌های او است و تا این لحظه حتی یک ریال از این بدهی‌ها پرداخت نشده است.او در توضیح نحوه فروش اموال زنجانی به منظور جبران بخشی از بدهی‌ها، اعلام کرد: با درخواست دادگاه مبنی بر تشکیل یک کمیته پنج نفره به منظور کار‌شناسی در مورد اموال زنجانی، بر روی این اموال قیمت‌گذاری انجام و به پیوستی قوه قضائیه اعلام شد؛ اگرچه مادر و خواهران بابک زنجانی و همچنین چند بانک، مؤسسه اقتصادی و طلبکار دیگر نسبت به این اموال مدعیاتی را مطرح کرده‌اند.


روایت لاریجانی از جلسات هسته ای با رهبر انقلاب

رئیس مجلس گفت: بیش از ۱۰ جلسه در خدمت رهبر معظم انقلاب تشکیل شد و ایشان چارچوب‌ها را مشخص می‌کردند و خیلی از زوایای این موضوع مورد بررسی قرار می‌گرفت.به گزارش روابط عمومی مجلس شورای اسلامی، علی لاریجانی در خصوص مذاکرات هسته ای گفت: مذاکرات اخیر هسته‌ای حدود ۳ سال و نیم طول کشید و این مذاکرات مربوط به این دولت هم نبود بلکه در پایان دولت قبل صورت گرفت. در آن زمان آمریکایی‌ها پیشنهادی برای مذاکره دادند، زیرا مذاکرات با ۱+۵ به بن‌بست رسیده بود، از این‌رو آنها از طریق سلطان قابوس پیغامی را برای انجام مذاکره به ما رساندند.وی ادامه داد: در این رابطه جلسات بسیاری در سطح بالای کشور گذاشته و بحث شد که آیا ما این مسئله را پیگیری کنیم یا خیر؟ در این حوزه برخی افراد هم مخالف بودند ولی در کل نظام تصمیم گرفت که با شرط با آنها مذاکره کند و آن شرط این بود که غربی‌ها حق غنی‌سازی در ایران با بپذیرند. در این رابطه خیلی رفت و آمد شد تا اینکه آمریکایی‌ها نامه‌اش نوشته و در آن مطرح کردند که ما غنی‌سازی در ایران را پذیرفتیم.نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: البته ابتدا شفاهاً در مذاکرات گفتند که ما غنی‌سازی در ایران را قبول داریم، از این‌رو گروه مذاکره‌کننده به ایران آمده و این موضوع را مطرح کردند، اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم که پذیرش شفاهی فایده‌ای ندارد. در مرتبه دوم آمریکایی‌ها نوشته‌ای دادند که آن نوشته امضا نداشت، باز هم بر سر این مسئله بحث شد و به این نتیجه رسیدیم که این نوشته نیز مورد قبول واقع نیست تا اینکه من سفری به عمان داشتم و نظر رهبر معظم انقلاب به سلطان قابوس داده شد و ایشان گفتند که من حتما این مسئله را حل می‌کنم و شما نیز مذاکرات را قطع نکنید.


نسخه آیت الله علم الهدی برای حل مشکل موسیقی

آیت الله علم الهدی گفت: مشکل ما در برخی قشرهای هنری عدم حضور نیروهای متدین در این حوزه است، با توجه به اینکه هنر هفتم و هنر موسیقی، هنر واضح و رندی است و برای جوانان نیز جذاب و دارای ارزش زیاد است باید نیروهای متدین در این حوزه حضور یابند.باید هنری شرعی، اسلامی و انقلابی بیاوریم و مولد هنر باشیم.به گزارش «انتخاب»، علم الهدی تصریح کرد: بسیاری بنده را به عنوان فردی مخالف صد در صد موسیقی می دانند در حالی که مبانی فقهی بنده نسبت به بسیاری از مراجع بازتر است و هیچ شخصی به مبانی فقهی که بنده عرض می کنم دقت و توجه نمی کند. وی با تاکید بر تولید موسیقی انقلابی خاطرنشان کرد: اگر در بین ۹۰ هزار هنرمند بسیجی ۱۰ هزار نیروی ارزشی همچون حامد زمانی داشته باشیم مشکل موسیقی این کشور حل می شود.


خبر خوش یارانه ای وزیر

طیب نیا در یک در نشست خبری که امروز در محل این وزارتخانه انجام شد، نرخ رشد پیش بینی شده در قانون بودجه سال آینده را 5 درصد و نرخ تورم را 11.3 درصد ذکر و تاکید کرد: محافل تخصصی بین المللی رشد اقتصادی کشورمان در سال آینده را بالای 6 درصد پیش بینی می کنند و معتقدند بالاترین نرخ رشد تمام منطقه خواهد بود. وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه درآمد دولت از محل اصلاح قیمت حامل های انرژی جوابگوی پرداخت های دولت نیست، گفت: سیاست پرداخت یارانه نقدی همچنان ادامه مییابد.





مصاحبه اختصاصی سایت خبری و تحلیلی تابناک آذربایجان غربی با سرپرست مرکز علمی-کاربردی دانشگاه صنعتی ارومیه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار