تصویب این طرح الزام‌آور نیست اما نمایندگان پارلمان اروپا امیدوارند که دولت‎های اروپایی برای توافق بر سر تحریم تسلیحاتی عربستان سعودی تحت فشار قرار گیرند.
کد خبر: ۱۸۷۸۶۴
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸ 26 February 2016
نمایندگان پارلمان اروپا با تصویب طرح تحریم تسلیحاتی عربستان سعودی، خواستار اعمال ممنوعیت فروش سلاح از سوی کشورهای اروپایی شده‌اند.

پارلمان اروپا، پنجشنبه ۲۵ فوریه با تصویب این طرح از بریتانیا، فرانسه و سایر دولت‌های اتحادیه اروپا تقاضا کرد که از این پس به کشوری که متهم به هدف قرار دادن غیر نظامیان در یمن شده است، سلاح نفروشند.

نمایندگان این پارلمان که با اکثریت قاطع آرا به تحریم تسلیحاتی رای دادند گفته‌اند که از ماه مارس گذشته و زمان شروع عملیات نظامی نیروهای به رهبری عربستان سعودی در یمن، بریتانیا مجوز فروش اسلحه با ارزش بیش از ۳ میلیارد دلار را به عربستان سعودی صادر کرده است.

با آنکه بریتانیا و فرانسه از فروشندگان اصلی سلاح به عربستان سعودی به شمار می‌روند، اما گفته می‌شود آلمان هم در نیمه اول ۲۰۱۵ مجوز فروش تسلیحات به ارزش حدود ۲۰۰ میلیون دلار را به این کشور صادر کرد.

سازمان ملل متحد برآورد کرده است که در جریان درگیری‌های یمن نزدیک به ۶ هزار نفر که بیش از نیمی از آنها غیر نظامی بودند، کشته شده‌اند.

ریچارد هاویت، یکی از نمایندگان بریتانیایی که تلاش‌ها برای این رای‌گیری و تصویب طرح تحریم تسلیحاتی در پارلمان را هدایت کرده است می‌گوید: "نقض قوانین حقوق بشر در یمن با استفاده از این سلاح‌ها به حدی رسیده است که اروپا موظف است برای پایان دادن به فروش سلاح به عربستان سعودی اقدام کند."

تصویب این طرح الزام‌آور نیست اما نمایندگان پارلمان اروپا امیدوارند که دولت‎های اروپایی برای توافق بر سر تحریم تسلیحاتی عربستان سعودی تحت فشار قرار گیرند.

ائتلاف به رهبری عربستان از حدود ۹ ماه پیش در حمایت از دولت مستعفی عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن، حملات هوایی خود را علیه حوثی‌ها آغاز کرد که بخش‌های گسترده ای از کشور، از جمله پایتخت را تصرف کرده‌اند.

منبع: بی بی سی
برچسب ها: اروپا ، تحریم ، تسلیحاتی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار