شهرستان پاکدشت به دلیل برخورداری از ویژگی‌ها و قابلیت‌های جغرافیایی، فرهنگی، اقتصادی و ارتباطی نقش حائز اهمیتی را در توسعه و رشد استان تهران ایفا می‌کند، اگرچه بسیاری اعتقاد دارند که هنوز ظرفیت‌های این شهرستان به‌طور کامل مورداستفاده قرار نگرفته است.
کد خبر: ۲۰۰۴۱۱
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱ 20 March 2016
بدون تردید باید پاکدشت را بهشت گل و گیاه استان تهران دانست که می‌تواند به‌عنوان یک پتانسیل منحصربه‌فرد برای جذب گردشگران و مسافران نوروزی موردتوجه قرار گیرد.

شهرستان پاکدشت در جنوب شرقی استان تهران یکی از شهرستان‌های مهم و استراتژیک این استان محسوب می‌شود

شهرستان پاکدشت به دلیل برخورداری از ویژگی‌ها و قابلیت‌های جغرافیایی، فرهنگی، اقتصادی و ارتباطی نقش حائز اهمیتی را در توسعه و رشد استان تهران ایفا می‌کند، اگرچه بسیاری اعتقاد دارند که هنوز ظرفیت‌های این شهرستان به‌طور کامل مورداستفاده قرار نگرفته است.

یکی از نکات بارز و قابل‌توجه در شهرستان پاکدشت، حضور گرم و صمیمی اقوام و طوایف مختلف در کنار یکدیگر است که به‌خوبی باهم زندگی کرده و در فعالیت‌های اجتماعی مشارکت می‌کنند.

شهرستان پاکدشت به دلیل نزدیکی به پایتخت و وجود شهرک‌های صنعتی متعدد با پدیده مهاجرپذیری روبرو بوده و بسیاری از مردم برای یافتن شغل و کار در این شهرستان حضور پیدا می‌کنند.

شهرک‌های صنعتی متعدد نظیر خاتون‌آباد، علی‌آباد، خاوران، عباس‌آباد و خوارزمی به نمادی برای معرفی شهرستان پاکدشت به‌عنوان شهرستانی صنعتی تبدیل‌شده است.

پاکدشت؛ بهشت گل استان تهران/شهری با آثار متعدد تاریخی

شهرستانی اقتصادی که پتانسیل توسعه گردشگری را دارد

بسیاری، شهرستان پاکدشت را یک شهرستان اقتصادی با دارا بودن سه هزار واحد صنعتی و ۹ هزار واحد صنفی می‌شناسند که بخشی از تولیدات این شهرستان به بازارهای بین‌المللی صادر می‌شود، اما این شهرستان در حوزه گردشگری نیز ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد.

بر اساس آمارهای ارائه‌شده حدود ۵۰ اثر تاریخی، گردشگری، مذهبی، فرهنگی و طبیعی در شهرستان پاکدشت وجود دارد که برخی از این آثار به ثبت ملی رسیده و نشان دهنده اهمیت و ویژگی های منحصر به فرد این آثار است.

ده‌ها اثر تاریخی، مذهبی، طبیعی، گردشگری و فرهنگی در شهرستان پاکدشت وجود دارد که می‌تواند موردتوجه گردشگران و مسافران نوروزی قرار بگیرد و چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره سازد.

بدون تردید شهرستان پاکدشت باوجود ظرفیت‌های بالای گردشگری هنوز به جایگاه اصلی خود در این حوزه نرسیده و می‌تواند به صنعتی سودآور برای منطقه تبدیل‌شده و جوانان جویای کار فراوانی را بر سرکار حاضر کند.

پاکدشت؛ بهشت گل استان تهران/شهری با آثار متعدد تاریخی

پاکدشت قطب تولید گل در استان تهران

شهرستان پاکدشت در حوزه‌های مختلف نظیر گردشگری مذهبی با آثاری همچون امامزاده طالب، شیخ کلینی، امامزاده محمد(ع) و امامزاده ابراهیم ارمبویه، گردشگری تاریخی و باستانی نظیر کاروانسرای خاتون‌آباد، پل قدیمی جی تو، یخچال تاریخی یبر، عمارت ناصریه جمال‌آباد، تپه تریاق قلعه فیلستان، گردشگری طبیعی با آثاری همچون منطقه تفریحی و گردشگری سد ماملو و روستاهای گردشگری توچال و گلزار و صنایع‌دستی خود می‌تواند در عرصه گردشگری بدرخشد.

شهرستان پاکدشت در حوزه صنایع‌دستی نیز موفق بوده و در رشته‌هایی نظیر منبت کاری، نازک‌کاری چوب، خراطی، سفالگری، سبدبافی، معرق، تولید کاشی هفت‌رنگ و کاشی معرق حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

از طرف دیگر باید شهرستان پاکدشت را قطب اصلی تولید گل و گیاه در استان تهران دانست که با دارا بودن بیش از ۱۵۰ هزار هکتار اراضی گلخانه‌ای، نقش مهمی را در صادرات گل و تأمین گل موردنیاز کشور ایفا می‌کند.

پاکدشت؛ بهشت گل استان تهران/شهری با آثار متعدد تاریخی

بدون تردید باید پاکدشت را بهشت گل و گیاه استان تهران دانست که می‌تواند به‌عنوان یک پتانسیل منحصربه‌فرد برای جذب گردشگران و مسافران نوروزی موردتوجه قرار گیرد.

پاکدشت در حوزه گردشگری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد

حسن کردبچه یکی از شهروندان و فعالان اقتصادی در شهرستان پاکدشت در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بسیاری از مردم، شهرستان پاکدشت را با شهرک‌های صنعتی و معادن شن و ماسه آن می‌شناسند، درحالی‌که این شهرستان در حوزه گردشگری و تولید گل و گیاه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

وی برنامه ریزی برای استفاده از ظرفیت های حوزه گردشگری شهرستان پاکدشت را بسیار مهم و ضروری عنوان کرد و افزود: در صورت برنامه‌ریزی و معرفی آثار تاریخی، مذهبی، فرهنگی و طبیعی شهرستان پاکدشت، صنعت توریسم می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد درآمد پایدار را برای منطقه فراهم کند.

کردبچه ادامه داد: امروز بسیاری از آثار تاریخی و طبیعی شهرستان پاکدشت که از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است، در میان مردم ناشناخته بوده و این امر لزوم برنامه ریزی مسئولان را یادآور می شود.

وی بیان داشت: تعطیلات نوروزی و افزایش حجم مسافرت ها می تواند فرصت ایده آلی برای معرفی جاذبه های تاریخی و گردشگری شهرستان پاکدشت به مسافران و گردشگران باشد و وجود راه های ارتباطی مهم نظیر جاده امام رضا(ع)، مسئولان را در تحقق این امر یاری می کند.

وی گفت: اگر مسافران و گردشگران برای حضور در شهرستان پاکدشت و بازدید از جاذبه های گردشگری این شهرستان ترغیب شوند، دستاوردهای بزرگی برای صنعت توریسم پاکدشت به دست خواهد آمد.

جاده ترانزیتی تهران-مشهد ظرفیت بزرگی برای گسترش گردشگری در پاکدشت است

سرهنگ سلمان آدینه وند فرمانده انتظامی شهرستان پاکدشت در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شهرستان پاکدشت در حوزه دارا بودن آثار تاریخی و فرهنگی از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است.

وی افزود: دستگاه‌های مختلف در شهرستان پاکدشت در آستانه سال جدید، آماده استقبال از مسافران نوروزی هستند تا مردم هر چه بیشتر با آثار تاریخی این شهرستان آشنا شوند.

سرهنگ آدینه وند با اشاره به قرار گرفتن شهرستان پاکدشت در مسیر جاده ترانزیتی تهران-مشهد ادامه داد: امروز شهرستان پاکدشت در مسیر جاده‌های مهمی نظیر جاده امام رضا(ع) قرارگرفته است و قطعاً محور ترانزیتی تهران-مشهد، ظرفیت بزرگی برای گسترش گردشگری در پاکدشت خواهد بود.

فرمانده انتظامی شهرستان پاکدشت با اشاره به تمهیدات پلیس در آستانه آغاز سال جدید و شروع سفرهای نوروزی تأکید کرد: پلیس نیز در آستانه سفرهای نوروزی تمهیدات ویژه‌ای را برای خدمت‌رسانی به مسافران نوروزی در نظر گرفته است تا زمینه جذب مسافران بیش‌ازپیش فراهم گردد.

به هر ترتیب شهرستان پاکدشت یکی از نقاط مستعد برای حضور مسافران و گردشگران نوروزی است و قطعاً بازدید از آثار تاریخی و طبیعی این شهرستان، لحظات خاطره‌انگیزی را در کنار خانواده رقم خواهد زد.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار