در مجموع در بخش بیسوادان مطلق چیزی نزدیک به ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر باقی مانده است؛ البته ۵۰۰ هزار نفر هنوز پالایش نشدند و از بین این‌ها ممکن است افرادی آموزش ناپذیر باشند و یا فوت کرده باشند و یا به خارج از کشور رفته باشند.
کد خبر: ۲۰۳۲۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۳ 28 March 2016
رییس سازمان نهضت سواد آموزی گفت: ایلام، اردبیل، گلستان و فارس استان هایی بودند که در سال 94 بالاترین عملکرد را داشتند و خوزستان با حدود 50 هزار نفر تحت پوشش و سیستان و بلوچستان با 53 هزار نفر تحت پوشش و آذربایجان غربی، کرمان و خراسان رضوی از نظر کمیت بالاترین حجم را تحت پوشش بردند. شهر تهران همچنین دلیل شرایط موجود، 13 هزار نفر را تحت پوشش برد که به نسبت سالهای گذشته عملکرد خوبی داشته است.

علی باقرزاده رییس سازمان نهضت سواد آموزی و معاون وزیر آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با ایلنا، با اشاره به اینکه ۵۲۰ هزار نفر تحت پوشش برنامه‌های سواد آموزی در سال ۹۴ قرار گرفتند که بین این‌ها حدود ۳۰۰ هزار نفر از بین افراد بیسواد مطلق ثبت نام شدند، گفت: اگر این روند ادامه پیدا کند، ظرف سه یا چهار سال آینده دردصدبیسوادی به حداقل ممکن در سال‌های اخیر می‌رسد.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان این مطلب که حدود ۲۴ هزار نفر از اتباع خارجی را در سال ۹۴ تحت پوشش قرار دادیم، خاطرنشان کرد: در سالی که گذشت بیشتر تمرکز را روی گروه‌های سنی جوان‌تر بردیم و تلاش کردیم، میانگین سنی افراد را کاهش دهیم و خوشبختانه تقریبا امسال میانگین سنی تحت پوشش به ۳۰ سال کاهش یافت.

بر‌ترین استان‌ها در کاهش بیسوادی در سال 94

باقرزاده در پاسخ به این سوال که بر‌ترین استان‌ها در حوزه تحت پوشش قرار دادن بیسوادان کدام‌ها هستند، گفت: استان‌های ایلام، اردبیل، گلستان و فارس استان‌هایی بودند که در سال ۹۴ بالا‌ترین عملکرد را داشتند و خوزستان با حدود ۵۰ هزار نفر تحت پوشش و سیستان و بلوچستان با ۵۳ هزار نفر تحت پوشش و آذربایجان غربی، کرمان و خراسان رضوی از نظر کمیت بالا‌ترین حجم را تحت پوشش بردند. شهر تهران همچنین دلیل شرایط موجود، ۱۳ هزار نفر را تحت پوشش برد که به نسبت سال‌های گذشته عملکرد خوبی داشته است.

۱ میلیون و ۳۰۰ هزار بیسواد مطلق در کشور

وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد بیسواد مطلب در کشور داریم، گفت: در مجموع در بخش بیسوادان مطلق چیزی نزدیک به ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر باقی مانده است؛ البته ۵۰۰ هزار نفر هنوز پالایش نشدند و از بین این‌ها ممکن است افرادی آموزش ناپذیر باشند و یا فوت کرده باشند و یا به خارج از کشور رفته باشند.

برنامه سه ساله برای به حداق رساندن بیسوادی در کشور

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: به حداقل رساندن بیسوادی در کشور یک برنامه سه ساله می‌خواهد البته مشروط به اینکه ورودی به صفر برسد و بازگشت به بیسوادی نداشته باشیم. در برنامه ششم، بیسوادی در کل استان‌ها باید به حداقل برسد البته بعضی استان‌ها در سه سال و چهار سال و یا پنج سال می‌توانند به حداقل بیسوادی برسند؛ چرا که استان‌ها در یک سطح نیستند به طور مثال در استان‌های اصفهان، مازندران، تهران و سمنان درصد باسوادی بالاست و ظرف ۲ ۳ سال این برنامه را اجرایی خواهند کرد اما در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، آذربایجان غربی، خراسان شمالی و کردستان حداقل ۵ سال زمان می‌برد.
برچسب ها: بیسواد ، مطلق ، نفر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار