برنامه های نوروزی تلویزیون همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد چنگی به دل نزد تا جایی که حالا کمتر کسی پیدا می‌شود که در طول تعطیلات از این‌که وقتش را پای برنامه‌های نوروزی گذاشته راضی باشد.
کد خبر: ۲۰۴۹۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵ 02 April 2016
چند روز قبل از تعطیلات وقتی فهرست پر و پیمان برنامه‌های شبکه‌های مختلف اعلام شد، می‌شد حدس زد که جام جمی‌ها امسال چیز خاصی در چنته ندارند و خیلی سخت بتوان بعد از پایان تعطیلات از مردم و مخاطبان تلویزیون رضایت و برآورده‌کردن انتظارات را شاهد بود.

یک ـ یک 
از میان برنامه های ویژه سال تحویل آنچه علی ضیا  و همکارانش در شبکه یک  انجام دادند اجرای حدود 12 ساعت برنامه بود بدون  این‌که  وقفه‌ای در جریان پخش آن به وجود بیاید. در این میان دعوت ازمهیمان‌های  بعضا غیرتکراری، گفت‌وگوهای  خودمانی با آنها  و گنجاندن آیتم‌های قابل دیدن در این ویژه برنامه از خصوصیات برنامه یک - یک بود. 

در بین ویژه برنامه‌های سال تحویل و کاری که شبکه‌های سراسری و اصلی انجام دادند کار احسان علیخانی و شبکه سه ناامید کننده بود چرا که ویژه برنامه آنها در واقع اختتامیه سه ستاره  بود  و جذابیت زیادی نداشت .در شبکه دو هم احسان کرمی  اجرای کار را برعهده داشت که آیتم‌های این برنامه مثل شبکه های دیگر چند بار در طول ایام تعطیلات پخش شد.

سریال هایی برای ندیدن!
در آخرین روزهای سال گذشته اعلام شد «دودکش 2» راهی به کنداکتور تلویزیون پیدا نخواهد کرد  و به دنبال این تغییر برنامه  جابجایی‌هایی در سریال‌های تلوزیونی به وجود آمد. جدا از آنچه که از شبکه افق و شبکه تهران پخش شد سه سریال شبکه‌های اصلی تلویزیون چنگی به دل نزد و مخاطبان را راضی نکرد. در عیدی که غیبت «پایتخت» و «کلاه قرمزی» خیلی‌ها را از نشستن پای تلویزیون ناامید کرده بود «بیمار استاندارد»، «زعفرانی» و  «قرعه»  هیچ کدام نتوانست نمره قبولی بگیرد .در این سریال ها با وجود استفاده از بازیگران شاخصی مثل مهدی هاشمی، حمیدرضا آذرنگ، بایک حمیدیان، هدایت هاشمی و جواد عزتی نتیجه کار چیزی نبود که بتوان وقت برایش گذاشت و تا آخر تماشایش کرد چرا که همه سریال‌ها در محیط‌های بسته شهری میگذشت و داستان مشخصی نداشت. فضای غالب این سریال‌ها مطابق معمول مجموعه‌های طنز سال‌های اخیر با استفاده از بازیگران متعدد و دیالوگ‌های فراوان فوق العاده شلوغ شده بود تا مخاطب را بخنداند اما فقدان قصه و سیر داستانی مشخص در طول مجموعه باعث شد هیچ کس تا قسمت آخر پای این سریال‌ها ننشیند و غالب مخاطبان تلویزیون هر کدام تنها چند قسمت از آنها را  جسته و گریخته تماشا کنند.

بعد از اعلام برنامه های نوروزی همه منتظر تماشای کار تازه مهران مدیری بودند تا ببینند آیا سلطان خنده جام جم بعد از شکست تلخی که با «در حاشیه 2» و کارهای اخیرش در شبکه نمایش خانگی خورد می‌تواند  با این جنگ تازه و متفاوت قد راست کند یا نه که البته جواب منفی بود. جدا از آنچه  در خصوص کپی مو به موی دکور این برنامه از یک برنامه  هندی مطرح شد و در شبکه های اجتماعی دست به دست چرخید محتوای برنامه مدیری  چیزی نبود که برای  مخاطب تلویزیون ویژه و تماشایی باشد. هر چند مدیری و تصویربرداران برنامه‌اش  بارها خنده‌های حضار را بعد از هر  دیالوگ‌ها و مونولگ بازیگران آیتم‌های طنز پخش می کردند تا نشان دهند برنامه شان چقدر جذاب و دیدنی است اما مثل همان آیتم‌های طنز غالب بخش های کمیک مدیری و بازیگران بخش‌های نمایشی مثل آنچه در «عطسه » و « شوخی کردم »دیده بودیم  هیچ کس را نمی‌خنداند.

نکته اینجاست که تا پیش از این تصور می‌شد مدیری به خاطر دور شدن از نویسنده‌های شاخصی مثل برادران قاسم خانی به ورطه سقوط افتاده اما فرزند تلویزیون در کار تازه و متفاوتش هم چیز تازه ای برای نشاندن مخاطب پای جعبه جادویی نداشت و باز هم نمره قبولی نگرفت.

جدا از  انتقادها به کپی شدن دکور برنامه و جواب‌های مدیر شبکه نسیم و مهراب قاسم خانی به معترضان از آنجایی که قرار بود مدیری کار متفاوتی ارائه کند این برنامه نکته ندان‌گیری نداشت و شاید تراشیدن بخشی از سبیل  سروش صحت و موهای نیما فلاح در برنامه اش و ورود رضا یزدانی به صحنه  با خودروی کلاسیک متفاوت‌ترین بخش‌های برنامه‌ای بود که البته شاید در قسمت‌های بعدی چیزهای بیشتری برای دیده شدن داشته باشد.

از سوی دیگر تکرار دوباره مضامینی که در فضای مجازی مثل توئیتر و تلگرام بین کاربران دست به دست می‌شود، یکی دیگر از ایرادهایی بود که به این برنامه گرفته شد. 

آنهایی که نمره قبولی گرفتند

بیشتر برنامه های تلویزیون در ایام تعطیلات نوروز همان برنامه‌های روتین طول سال بودند ضمن اینکه برخی هم با رنگ و جلای تازه و حتی تغییر نام برنامه‌شان سعی در ایجاد تفاوت  و جذب مخاطب بیشتر داشتند که با توجه به  ضعف محتوا این امکان فراهم نشد.

با این حال مطابق انتظار چند برنامه خوب و قابل دیدن جور تمام برنامه‌ها و مجموعه های ضعیف تلویزیون و  را کشید . برنامه «خنداونه» با دکور تازه و متفاوتش  قبل از تعطیلات روی آنتن رفت  و با مسابقه لباهنگ و دعوت از میهمان‌های متفاوت  شامل خواننده‌هایی که در مورد لباهنگ میهمان ها نظر می دادند و خانم‌های بازیگری که با هم رقابت می کردند ، به علاوه حضور مستمر جناب‌خان در برنامه، «خندوانه» را به جذاب‌ترین برنامه تعطیلات تبدیل کرد که مثل سال گذشته مخاطبان خود را راضی نگه داشت.

غیر از این، برنامه شب کوک هم که از شبکه نسیم پخش می‌شد جزو برنامه‌های پر بیننده نوروزی بود که در بخش‌های پایانی جذاب‌تر دنبال شد. مطابق انتظار  برنامه «صدبرگ» که با اجرای منصور ضابطیان در شبکه چهار روی آنتن رفت جزو خوب‌های تعطیلات بود .گفت و گوهای جذاب و بخش‌های متفاوت این برنامه که چیزهای تازه ای در خود داشت نشان داد می شود مثل برنامه سبد(شبکه بازار) و رادیو هفت( شبکه آموزش) در شبکه‌های دیگر هم مخاطب جمع کرد.

همچنین بازگشت رضا رشیدپور با گفت‌وگوهای ویژه اش که در شبکه اینترنتی آپارات گرفته بود باعث شد تا شبکه سه هم یک برنامه جذاب  و قابل دیدن به نام صفر - صفر داشته باشد که  می شد یک ساعت برایش وقت گذاشت. هرچند حاشیه‌های پیش آمده برای او بعد از گفتن شوخی روز سیزده باعث شد که اعلام کند عطای فضای مجازی را به لقایش خواهد بخشید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار