سازه مرکز تجارت جهانی فردوسی ناایمن است. شورای شهر و شهرداری در این زمینه بارها تذکر دادند و مالک توجهی نکرد. در نهایت شهرداری بلوک‌های سیمانی در مقابل این مرکز گذاشت و به اصطلاح آنجا را پلمب کرد ولی همچنان صرافی‌های داخل در حال فعالیت هستند و کسی توجهی به قانون و ایمنی مردم نمی‌کند.
کد خبر: ۲۰۵۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵ 03 April 2016
مرکز تجارت جهانی فردوسی واقع در میدان فردوسی در 70000 متر مربع زیربنا در 14 طبقه با 5 طبقه پارکینگ با ظرفیت 1200 واحد، 5 طبقه تجاری شامل 388 واحد، 2 طبقه اداری شامل 74 واحد در 10000 متر مربع فضا، 5000 متر مربع رستوران و فودکورت ، سالن حراج و مجالس، 5000 متر مربع نمایشگاه دائمی طلا و جواهر ؛ ساعت ؛ سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، 2000 متر مربع فضای ورزشی، لیفت بالابر برای اتومبیل در  کلیه طبقات مثبت و منفی،  10 لاین آسانسور  مسافربر با ظرفیت 15 نفر، 2 لاین آسانسور پاناراما در ورودی ها، کارواش نانو؛ مرکز خدمات خودرویی  و فضای نصب خودپرداز برای بانک ها و موسسات ساخته شد.

 این سازه عریض و طویل تقریباً تکمیل شد که  به یک باره خبر رسید این سازه که آماده بهره‌برداری است ایمن نبوده و حتی تحمل گاو صندوق های بزرگ را هم ندارد.

بهره برداری از مجتمع تجارت جهانی فردوسی با اعلام نظر سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و اخذ مجوزهای لازم در اسفند 94 متوقف شد.

شهرداری نیوجرسی های مقابل این سازه غول پیکر گذاشت و اعلام کرد این مرکز پلمب شده است ولی همچنان صرافی های داخل مرکز در حال فعالیت و در اماکن ورزشی آن باز است و مردم در این سازه ناامن در حال تردد هستند.

شهرداری منطقه 12 در راستای انجام امور محوله قانونی خود ، به منظور رفع خطر و پیشگیری از احتمال وقوع حادثه ، با استناد به بند 14 ماده 55 قانون شهرداری و سایر موارد قانونی و همچنین اعلام نظر فنی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در خصوص عدم اجرای برخی از اجزای استحکام بخش سازه ای (تعدادی از دیوارهای برشی) و برخوردار نبودن از ایمنی لازم ، ضمن اعلام مراتب به مراجع قضایی، به اطلاع می رساند که بهره برداری از آن مجتمع تا زمان اجرای طرح مقاوم سازی و تکمیل عملیات ساختمانی و اخذ تائیدیه های لازم متوقف خواهد بود.

در اسفند سال 93 محمد مهدی تندگویان درباره این مجتمع تجارت جهانی گفته بود: بررسی فنی این مجتمع در دستورکار کارشناسان کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه این مجتمع در موضوعات مختلف از جمله تخلفات ساختمانی ماده 100 نیز دارای مشکلاتی است، بیان داشت: علیرغم برگشت پرونده ملک از کمیسیون مذکور برای رفع تخلفات و اخذ جرایم به منطقه، متاسفانه نه تنها رفع تخلفات بنا اعمال نشد!! بلکه صاحب ملک توانسته نسبت به اخذ پروانه اقدام کرده!! و همچنان به ادامه کار بپردازد.

نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران، با تاکید برآنکه با توجه به حساسیت موضوع بارها از مالک درخواست شد که نقشه‌ها و مدارک طراحی سازه را جهت بررسی بیشتر در اختیار کارشناسان این کمیسیون قرار دهد، بیان نمود: متاسفانه، پس از بررسی و بازدیدهای صورت گرفته از پروژه در حال ساخت، در کمیسیون به قطعیت دریافتیم که در پروسه ساخت و ساز، آیین نامه ها و مقررات ملی ساختمان نه تنها به طور کامل رعایت نشده بلکه در مواردی کاملاً مغایر می‌باشد.

وی همچنین افزود: کارشناسان پس از بررسی دقیق نقشه به این جمع‌بندی رسیدند که نقشه ارائه شده، نقشه‌ای صوری بوده که برای اخذ پیش پروانه مورد استفاده قرار گرفته است و نقشه ملاک عمل در ساخت نمی باشد. البته دقت داشته باشید که سابقاً مغایرت نقشه اولیه که مالکان برای اخذ پیش پروانه ارائه می‌کردند با نقشه نهایی، بعضاً امری متداول به حساب می‌آمد. موضوع حائز اهمیت آنست که در مورد این پروژه تا کنون هیچگونه نقشه سازه به عنوان نقشه ملاک عمل ارائه نشده است. این موضوع خود یکی از نقاط ضعف پروژه به حساب می‌آید. مسلم است سازه مذکور دارای نقشه و مستندات محاسباتی می‌باشد، اما جای سوال است که چرا مالک از ارائه این مدارک و نقشه ها به شورای اسلامی شهر تهران، سازمان نظام مهندسی و حتی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران خودداری می‌نماید؟

وی با بیان اینکه مالک هیچ زمانی پاسخ شفافی در مورد عدم ارائه نقشه نداده و در پاسخ به مکاتبات متعدد صورت پذیرفته، هر بار ارائه مستندات را به یک هفته و یا 10روز دیگر موکول نموده است، ادامه داد: به نظر می‌رسد با گذشت این مدت قصد وقت‌کشی و ادامه روند ساخت و ساز را داشته است.

تندگویان با بیان اینکه در حال حاضر ساخت این پروژه به دلیل تخلفات ماده 100 و نه از نظر ایمنی، توسط شهرداری متوقف شده است، گفت: البته مالک با توجه به دریافت پروانه ساخت از شهرداری، ادعا می کند که اسناد و مدارکش در هنگام صدور پروانه مورد تایید قرارگرفته و در این میان سازمان نظام مهندسی نیز به دلیل اجرایی نشدن ماده 33 از قانون نظام مهندسی ساختمان در زمان اخذ پروانه ساختمان مذکور به طور شفاف اعلام نکرده که پروژه از لحاظ ایمنی و سازه دچار مشکل می‌باشد. این سازمان تنها در پاسخ به نامه های متعدد ما در رابطه با توقف پروژه، مالک را مجاز به ادامه فعالیت ساختمانی در جهت رفع عیوب بنا، دانسته است. واضح است همین پاسخ سازمان نظام مهندسی ساختمان نشان از وجود ایراداتی در ملک مورد بحث دارد. ضمن آنکه در جلسات منعقده شرکت مشاور ناظر از عیوب اعلامی سازمان ابزار بی اطلاعی نموده است.

همچنین در اسفند سال 93ابوالفضل کلایی مالک مرکز تجارت جهانی فردوسی نشست خبری برگزار کرد تا به ابهامات موجود در این پروژه که اعضای شورا به آن واکنش نشان داده‌اند پاسخ دهد.

وی با اشاره به اینکه این پروژه سنگین بوده و ابهاماتی در پروژه ایجاد کرده‌اند، گفت: ساخت چنین مجموعه‌ای با کاربری‌های مختلف بسیار سنگین است.

وی ادامه داد: این ساختمان رأی کمیسیون ماده 5 را دارد، پروانه آن در سال 90 و یک بار در سال 92 و مجددا پروانه تکمیلی در مرداد 93 گرفته شده است.

مالک مرکز تجارت جهانی فردوسی اضافه کرد: تغییر نقشه با وضع موجود از منطقه 12 صادر شده است و این پروژه تأییدیه‌های مختلفی از نظام مهندسی، سازمان بازرسی کل کشور، سازمان بازرسی شهرداری، تأییدیه شهردار منطقه و ... را داشته است.

وی در خصوص کاربری‌های این پروژه گفت: ساخت و ساز در منطقه 12 به دلیل مباحث میراثی بسیار سخت است.

به گفته کلایی تجمیع بانک‌ها، تجمیع صراف‌ها، تجمیع طلا و جواهر و سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی از جمله اقدامات انجام شده در این مرکز است.

وی در خصوص تأمین پارکینگ برای این پروژه گفت: در فاز اول 1200 پارکینگ تعبیه شده است.

کلایی ادامه داد: پیش‌بینی‌هایی انجام شده تا طبقه‌ای از این مرکز تجارت جهانی را به بورس تعلق دهیم.

وی اضافه کرد: فضای ورزشی در این مرکز ایجاد شده و همچنین در آینده نزدیک در صورت همکاری شهرداری 2 هزار متر زمین در همین نزدیکی تهیه کرده‌ایم که هتل 5 ستاره در رابطه با مرکز تجارت جهانی ایجاد کنیم.

مالک مرکز تجارت جهانی فردوسی اضافه کرد: طبیعی است به دلیل ساخت چنین پروژه‌ای در این منطقه رقبایی داشته باشیم و افرادی هم کم لطفی کنند و تنش‌هایی ایجاد کنند.

وی اضافه کرد: چرا فقط روی این پروژه حساسیت نشان می‌دهند، گروهی اخاذ در اواسط سال فروش پروژه‌های این مرکز را برعهده داشتند که به دلیل زیاده‌خواهی آنها را اخراج کردیم. این افراد به ارگان‌هایی همانند شورای شهر، ستاد بحران، بازرسی کل کشور، بازرسی شهرداری و ... عکس‌هایی را ارسال کردند که درست نبوده است، شکایتی علیه این افراد انجام داده‌ایم حتی یک شب بازداشت شده‌اند و تعهد دادند دست از کارهایش بردارند. در حال حاضر نیز از یکی از خانم‌ها که در این پروژه بود شکایتی در ناحیه 2 کرده‌ایم که پرونده وی باز است.

وی تأکید کرد: نامه‌های ارائه شده از شهرداری موجود است و مشکلی وجود ندارد و ابهامات برای این پروژه به دلیل همان گروه اخاذ بوده است. اینکه می‌گویند سازه دچار مشکل است باید بگوییم که آخر مرداد ماه امسال دوباره پروانه گرفته‌ایم.

وی از رسانه‌ها خواهش کرد که حقیقت را بگویند و ادامه داد: ما نمی‌خواهیم از کسی بد بگوییم؛ از مقامات می‌خواهیم به جای اینکه با ما برخورد کنند پاسخ آنها را بدهند.

به گفته کلایی با این افراد به عنوان فروش املاک قرارداد بستیم، آنها از کل پروژه عکسبرداری کردند و اطلاعات را بیرون دادند و از ما در یک مرحله 5 میلیارد، در مرحله بعد 3 و 2 میلیارد درخواست کردند و ما پول به آنها ندادیم.

مالک مرکز تجارت جهانی فردوسی در خصوص مسائل فنی پروژه گفت: چون من در خارج از کشور کم کار کرده‌ام سبک‌سازی ساختمان مهم است. در این پروژه 500 هزار کیلوگرم بار پروژه را کم کرده‌ایم.

به گفته کلایی تهران بر روی خط زلزله است و ما سعی کرده‌ایم از متریال‌های استاندارد استفاده کنیم.

کلایی تأکید کرد: با این پروژه دشمنی کرده‌اند؛ امیدوارم خداوند آنها را به راه راست هدایت کند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه گفته می‌شود شما برای ساخت پارکینگ خانه عامری‌ها را تخریب کرده‌اید، گفت: این هم باز توطئه‌ای بیش نیست، اصلا خانه عامری‌ها نیست بلکه این خانه متعلق به خانمی به نام معصومه لواسانی بود.

مالک مرکز تجارت جهانی فردوسی تأکید کرد: مصوبه کمیسیون ماده 5 را داریم و تخلفی صورت نگرفته است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه شما از اعضای شورای شهر شکایت کرده‌اید، گفت: اصلا بحث نبوده است، کنترل کیفیت ساختمان در تهران به عهده چه شخصی است؟ سازمان نظام مهندسی می‌تواند نظارت مستمر داشته باشد و فقط سازمان نظام مهندسی اظهارنظر کند. مجددا کارشناسان مدارک را ارائه می‌کنند و با توجه به آن بازدیدهایی صورت بگیرد. اگر مشکلی وجود داشته باشد که اصلا مشکلی نیست مشکل را برطرف می‌کنیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه این خانه برای عامری‌ها بوده و از شورای سوم روی آن بحث‌هایی مطرح شده است، گفت: این یک ساختمان پکیده قدیمی بوده که با گزارش‌های انجام شده معلوم شد وجهه تاریخی ندارد. این حرف‌ها کذب محض است، چیزی به اسم خانه عامری‌ها وجود ندارد.

مالک مرکز تجارت جهانی فردوسی در پاسخ به این پرسش که نقشه سازه را نداده‌اید، گفت: باید به سازمان نظام مهندسی نقشه را ارائه دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا نقشه را به شهرداری نمی‌دهید، گفت: وقتی دفتر خدمات پروانه صادر می‌کند تمام این نقشه‌ها وجود دارد.

وی تأکید کرد که تأییدیه‌هایی داریم که هیچ‌گونه تخلفی صورت نگرفته است.

کلایی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه قرار بود 1400 پارکینگ تأمین شود، گفت: 1200 پارکینگ در فاز یک تأمین شده است.

یکی از خبرنگاران به کلایی گفت که پروژه متوقف است و شهربان هر روز جلوی ساختمان ایستاده است، گفت: به دلیل هیاهویی که ایجاد شده است.

مالک مرکز تجارت جهانی فردوسی در پاسخ به این پرسش که تخلفات در زمینه کمیسیون ماده 100 دارد، گفت: ما پرونده‌ای نداریم و تخلفی صورت نگرفته است.

کلایی در پاسخ به این پرسش که غفرانی رئیس سازمان نظام مهندسی گفته این ساختمان نیاز به مقاوم‌سازی دارد، گفت: باید نقشه‌های ما را ببینند. هرگز بحث مقاوم‌سازی وجود نداشته است. به دلیل بافت فرسوده تا صفر خیابان دیوار حائل ایجاد کرده‌ایم.

به گفته مالک مرکز تجارت جهانی فردوسی مشکلی با شهرداری نداریم و پروژه متوقف نیست.

کلایی از بهره‌برداری از فاز یک پروژه در اردیبهشت سال 94 خبر داد و گفت: به صورت سرقفلی واحدها را واگذار می‌کنیم و مالکیت با ماست.

وی در پاسخ به این پرسش که شناسنامه فنی برای ساختمان گرفته‌اید، گفت: مگر می‌شود شناسنامه فنی نگیریم، این ساختمان گرید دارد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه نقدهایی آقای تندگویان عضو شورای شهر در این زمینه دارد، گفت: آقای تندگویان ممکن است تابع جوی‌ای افراد قرار گرفته‌اند، من قصد ندارم راجع به ایشان صحبت کنم، مردم قضاوت کنند.

کلایی در پاسخ به این پرسش که اعلام شده مجوز بهره‌برداری اعلام شده منوط به ایمن‌سازی است، گفت: هیچ مشکلی ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر اعلام شود باید این پروژه مقاوم‌سازی شود، گفـت: اگر اینطور باشد حتما تمکین می‌کنیم.

شهرداری تهران اعلام کرده است که بزودی جلوی فعالیت صرافی های داخل مرکز را می‌گیرد.

عابد ملکی شهردار منطقه 12 که قبلاً این مرکز را از راه قانونی پلمب کرده بود امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت:طبق قانون این مرکز اجازه بهره برداری ندارد و باید حتما مقاوم سازی شود.

وی در ادامه گفت: گزارش های رسیده مبنی بر اینکه تعدادی از صرافی های داخل این مرکز در حال فعالیت است که از راه قانونی فعالیت آنها را هم متوقف می کنیم.

شهردار منطقه 12 افزود: تمامی درهای ورودی این مرکز را مسدود کرده ایم و فقط 2 در باقی مانده که یکی برای تردد کارگران برای ایمن سازی و دیگری برای ورود مصالح است.

هنوز معلوم نیست سرنوشت مرکز تجارت جهانی چه می شود. هنوز ایمن سازی این مرکز در هاله‌ای از ابهام است و تاکنون برای مقاوم سازی آن اقدامات جدی صورت نگرفته و مردم همچنان در این مرکز در حال تردد هستند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار