سال 93 هم تمام شد، اما اداره کل میراث فرهنگی استان تهران هنوز ماموریت خود را برای تعیین حریم بناهای تاریخی تهران روی نقشه انجام نداده است.
کد خبر: ۲۲۴۱۲
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۰ 13 April 2015
به گزارش  ایسنا، پس از هر تخریبی که در یکی از بناهای تاریخی تهران رخ می‌دهد، یکی از مهمترین علت‌هایی که شهرداری آن منطقه در کنار ادعای خود مبنی‌ بر گرفتن استعلام از میراث فرهنگی دارد، نداشتن حریم برای آن بنای تاریخی است؛ علتی که هرچند به نظر می‌رسد دستگاه‌های متولی مدیریت شهری گاهی اوقات برای از سر باز کردن خبرنگاران آن را مطرح می‌کنند، با این وجود قطعا میراث فرهنگی هم به دلیل پر مشغله بودن‌اش گاهی اوقات این وظایف را فراموش می‌کند.

نصرالله آبادیان - شهردار منطقه‌ 11 تهران - گفت: پس از ابلاغ طرح تفصیلی شهر تهران در سال 91، یکی از مهم‌ترین مواردی که به عنوان ماموریت به اداره کل میراث فرهنگی استان تهران اعلام شد، تعیین حریم بناهای تاریخی شهر تهران روی نقشه بود، اتفاقی که با وجود مشمول زمان شدن هنوز انجام نشده است.

وی با اشاره به این‌که میراث فرهنگی استان تهران موظف شده بود این اقدام را در طول سال 1392 انجام دهد، افزود: سال 93 نیز به پایان رسید، اما هنوز اداره کل میراث فرهنگی تهران، وظیفه‌ خود برای تعیین حریم بناهای ثبتی و واجد ارزش تهران را انجام نداده است تا با نشستن این حریم روی نقشه، اگر کسی خواست کاری در نقطه‌ای از محدوده‌ی بناهای تاریخی تهران انجام دهد، محدودیت‌ها را بشناسد.

او در ادامه با تاکید بر موظف بودن شهرداری‌های تهران در هر منطقه‌ای برای استعلام از میراث فرهنگی در زمان صدور هر نوع پروانه‌ای اظهار کرد: در هر بخشی که یک بنای تاریخی واجد ارزش وجود داشته یا در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است‌، شهرداری خود را موظف می‌داند تا بدون استعلام از میراث فرهنگی هیچ پروانه‌ای را صادر نکند.

آبادیان ادامه داد: اگر می‌بینید پروانه‌ای صادر شده‌، علت آن نبود حریم برای آن بنای تاریخی یا ثبت نشدن یا واجد ارزش نبودن آن است، چون شهرداری خود را مکلف می‌داند همه‌ی تلاش خود را برای پایدار نگه‌داشتن بناهایی که متعلق به تاریخ و تمدن تهران هستند انجام دهد، تا مردم از آنها استفاده لازم را ببرند.

شهردار منطقه‌ 11 تهران تاکید کرد: خوشبختانه وضعیت اعلام درخواست پروانه یا استعلام‌ها مانند گذشته دستی نیست و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیکی با استفاده از سیستم‌های IT درخواست خود را اعلام کنند، بنابراین تعیین حریم بناهای تاریخی روی نقشه‌ی حریم در این زمان کار را برای حتی میراث فرهنگی نیز راحت‌تر می‌کند.

او گفت: با تعیین حریم روی نقشه‌ی حریم خانه‌های تاریخی فردی که در یک بخش از تهران تقاضای ساخت‌و‌ساز دارد، می‌تواند با مراجعه به دفتر خدمات الکترونیکی و تشکیل پرونده ساختمانی در هر منطقه درخواست خود را اعلام کند. اگر حریم بناهای تحتIT در سامانه موجود باشد، هر فردی که قصد گرفتن پروانه دارد از محدودیت‌ها مطلع می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط کنونی که هنوز هیچ اقدامی از سوی اداره کل میراث تهران انجام نشده است، به نظر می‌رسد در حال حاضر بیشتر باید به بحث‌های اصلی مانند تولید سند و نقشه‌های کتاب طرح تفصیلی تهران توجه و بناهای تاریخی را حفظ کرد.

آبادیان، با تاکید بر لزوم عملیاتی کردن این ماموریت توسط اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، اضافه کرد: از زمانی که به شهرداری منطقه 11 تهران آمده‌ام بیش از سه بار از بناهای تاریخی در این منطقه دیدن کرده و آنها را مورد بررسی قرار داده‌ام، بنابراین وظیفه‌ی خود می‌دانم اگر وضعیت یکی از بناهای تاریخی با مشکلی مواجه شود،برای برطرف کردن آن چاره‌ای بیندیشم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار