رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه کتب کمک آموزشی غیراستاندارد حکم دوپینگ را در فرایند آموزش دارند گفت: نتیجه استفاده از این کتب این است که دانش آموز گرچه ممکن است در میدان آزمون پیروز شود ولی در میدان یادگیری پیروز نیست و ما باید آن را اصلاح کنیم.
کد خبر: ۲۲۸۰۵۵
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰ 11 May 2016
حجت‌الاسلام و المسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان درباره رویکرد تجاری موجود در بازار نشر آموزشی علی‌رغم اهداف سازمان پژوهش که بر تحلیلی بودن و تقویت تفکر در دانش‌آموزان تاکید می‌کند اظهار کرد: این موضوع دو خاستگاه دارد؛ نخست آنکه طبیعت بشر به آسان‌گیری و آسان‌سازی گرایش دارد یعنی سختی را تحمل نمی‌کند.

وی ادامه داد: برنامه درسی بر تفکر و تحلیل محتوا توجه دارد و فرایند یادگیری را در طول زمان می‌بیند، اما دانش‌آموز و دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت می‌خواهند آنچه ارائه می‌کنند قابل نمایش باشد و نمایش هم در قالب کمیت و عدد بیشتر به چشم می‌آید.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه قابلیت این نمایش در قالب کمی در مواردی چون تمایل مدارس به اعلام آمار قبولی در کنکور یا راهیابی دانش آموزانشان به مدارس تیزهوشان نمود پیدا می‌کند گفت: اینها باعث می‌شود میزان فروش تولیدات ناشرانی که در بخش آزمون‌ها یا کنکور فعال هستند بالا برود.

وی دومین علت ایجاد تضاد در بازار نشر آموزشی را وجود مشکلاتی در فرایند سنجش نظام آموزشی دانست و گفت: مشکل دوم این است که ما هنوز نتوانستیم آزمون و سنجش خوبی برای نظام آموزشی مان طراحی کنیم و آزمون‌های ما نشان‌دهنده عمق یادگیری نیست. ما آموزش را تنها با شاخص‌های کمی ارزیابی می‌کنیم و شاخص‌های کمی نیز به جای تحلیل و تفکر بیشتر رفتارهای سطحی را می‌سنجند، لازم است سازوکار سنجش را در نظام آموزشی‌مان اصلاح کنیم.

محمدیان افزود: به همین علت است که همیشه تاکید کرده‌ام کتاب‌های کمک آموزشی غیراستاندارد در فرایند یاددهی و یادگیری اخلال ایجاد می‌کنند؛ زیرا ما می‌خواهیم دانش آموز فکر کند ولی آنها می‌گویند "لازم نیست شما زحمت فکرکردن را بکشید، ما غذای آماده برای شما داریم". اینچنین است که کتاب‌هایی که تقریبا رونویسی از کتاب‌های درسی است و تنها پاسخ سوالات را در خود دارد با قیمت چند هزار تومان برای 50 صفحه عرضه می‌شود تا هم برای ناشر پولساز باشد و هم دانش آموز وقتش را صرف پیدا کردن پاسخ‌ها نکند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این روش نوعی دوپینگ کردن است و این کتاب‌ها حکم دوپینگ را در فرایند آموزش دارند گفت: نتیجه این است که دانش آموز گرچه ممکن است در میدان آزمون پیروز شود ولی در میدان یادگیری پیروز نیست و ما باید آن را اصلاح کنیم.

وی به بازدید از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در سال جاری اشاره و درباره اقدامات تشویقی سازمان پژوهش و برنامه ریزی در همسوسازی ناشران با اهداف آموزشی خود گفت: ما علاوه بر اینکه کتاب‌های مناسب را در کتابنامه رشد معرفی می‌کنیم در صفحات پایانی یکی از کتاب‌های هر پایه تولیدات برتر انتخاب‌شده را معرفی می‌کنیم و از همین‌ فهرست‌ها برای کتابخانه مدارس کشور اقدام به خرید می‌کنیم.

معاون وزیر افزود: باید با تشویق ناشرانی که علاقه مند هستند و برای کار فرهنگی انگیزه دارند بتوانیم قدم به قدم جلو برویم و آثار نامطلوب را از بازار نشر خارج کنیم.

وی با بیان اینکه در راستای نیل به اهدافمان ناشرها تقریبا با سازمان همسو شده‌اند و عملکرد ما نسبتا موفق بوده ولی متاسفانه این همسویی با ما در میزان فروش اثر مورد نظر تاثیر چندانی نداشته و ما در این بخش کم‌توفیق بودیم گفت: علت این است که عده‌ای از ناشران با تبلیغات وسیع خصوصا با در دست گرفتن رسانه ملی بازار نشر را دچار اختلال کردند. در همین راستا مذاکراتی با صداوسیما داشته‌ایم و از آنها خواسته‌ایم به استانداردهای سازمان پژوهش تمکین کنند و تنها آثار آموزشی استاندارد را تبلیغ کنند.

محمدیان تاکید کرد: باید در پی ایجاد فضاهای دیگری برای تبلیغ و معرفی آثار خوب باشیم که بخشی از آن می‌تواند مجلات رشد ما و نیز کلاس‌های ضمن خدمت معلمان باشد؛ به شرطی که خود ناشران وارد عرصه شوند و در آن سرمایه‌گذاری کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار