این روزها وقتی در کنار خیابان می ایستید تا مسیری را در پایتخت طی کنید، خودروهای مسافرکش زیادی جلوی پایتان توقف می کنند؛ افرادی که تورم و بیکاری آنان را از شهر و روستا به تهران یا به قول خودشان 'بهشت' کشانده است.
کد خبر: ۲۲۹۴۱۹
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰ 14 May 2016
هنگام تردد در خیابان های پایتخت اگر به پلاک های خودروها توجه کنید، حتما در بین خودروهایی که در حال عبور هستند به تعداد قابل توجهی از پلاک هایی شهرستانی بر می خورید که به لحاظ مشکل بیکاری و برای درآمد زایی دشواری های پایتخت را تحمل می کنند و به کار مسافرکشی روی آورده اند.

هنگامیکه برای تردد در مسیری کوتاه در یکی از خیابان های تهران به ویژه در مرکز شهر منتظر تاکسی ایستاده اید، خودروهای مسافر کشی را می بینید که رانندگان با لهجه شهرستانی، مسافران را به سمت خود فرا می خواند.

این موضوع بیشتر در خیابان های اصلی و بزرگ، مرکز شهر و میادینی از جمله میدان ونک و نیز مسیرهای منتهی به جنوب شهر دیده می شود.

در یکی از ترددها با یکی از مسافرکشان که از استان لرستان و شهر خرم آباد بود و خودرو پراید به شماره پلاک 41 داشت و برای کار به تهران آمده هم مسیر می شویم.

وی که عبدی نام دارد؛ 23 ساله است و در دانشگاه افسری قبول شده اما به دلایلی که نخواست آن را بیان کند، انصراف داده و به همراه چهار تن از همشهریانش برای کار به تهران آمده است.

عبدی گفت: به همراه سایر همشهریانم در خیابان 13 آبان شهر ری منزلی را اجاره کرده ایم و در تهران به مسافرکشی مشغول و ماهیانه 400 هزار تومان اجاره خانه پرداخت می کنیم.

او و همراهانش از ساعت شش صبح فعالیت خود را آغاز و تا پاسی از شب در مسیر میدان های ولیعصر(ع)، انقلاب و راه آهن مسافرکشی می کنند.

عبدی می گوید درآمدش بد نیست؛ از ماندن در شهرستان بهتر است؛ روزانه حداقل یکصد هزار تومان در می آورم.

به گفته وی، درآمد مسافرکشی در تهران آنقدر خوب است که یکی از همراهانش در ازاء ماهیانه 600 هزار تومان خودروی پرایدی را اجاره کرده و در تهران مسافرکشی می کند. 

او که پدرش دامدار است و برادرانش در شهر خرم آباد کابینت سازی دارند؛ علاقه ای به همکاری با اعضای خانواده نداشته و بیکاری خود را عامل حضور در تهران می داند و می گوید تهران بهشت است؛ مردم آن پول دارند و در کنار آنها می توان راحت زندگی کرد.

این مسافرکش که رانندگی را تازه آموخته و هنوز بر کار خود مسلط نیست، رانندگی در تهران را به دلیل حجم بالای خودروها سخت می داند؛ او می گوید در تهران حتما باید از راهنما استفاده کنیم و مراقب موتور سواران نیز باشیم.

او که بر روی شیشه جلوی خودرواش مجوز آرم طرح ترافیک هفته ای نصب کرده می گوید: این هزینه ها در تهران اضافی است؛ مردم تهران نباید قبول کنند که اینگونه هزینه ها را متحمل شوند و نتوانند در مسیرهایی که می خواهند تردد کنند. 

از سوی دیگر یک تاکسی خط چهار راه ولیعصر(عج)-میدان ونک در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از حضور مسافرکشان شهرستانی گلایه دارد و می گوید سازمان های مربوطه باید در این خصوص چاره اندیشی کنند.

اسلامی، حضور رانندگان شهرستانی را موجب مزاحمت و اخلال در کار تاکسی دارها می داند و می گوید که این افراد هیچ قانون و قاعده ای را رعایت نمی کنند و هر روز با رانندگان تاکسی درگیر می شوند.

او می گوید فقط کافی است به یکی از این افراد چیزی بگویید تا طایفه شان برای کتک کاری حاضر شوند.

این راننده تاکسی با بیان اینکه اصالتا کرمانی و یک شهرستانی است و 25 سال است که در تهران کار می کند، ادامه می دهد که نبود شغل در شهرستان ها موجب شده تا این افراد به تهران هجوم آورند و از طریق شغل های کاذب امرار معاش کنند.

بسیاری از شهروندان حرف این راننده تاکسی را قبول ندارند و کار کرد خودروهای شخصی در کنار تاکسیداران را بسیار خوب می دانند و می گویند به هنگام روزهای بارانی بیشتر رانندگان تاکسی از سوار کردن مسافران خودداری و فقط دربستی کار می کنند در حالیکه این رانندگان خودروهای شخصی هستند که به داد مسافران در هوای سخت بارانی رسیده و آنها را به مقصدهایشان می رسانند.

اقبال شاکری عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز درباره حضور مسافرکشان شخصی، صرف نظر از شهرستانی یا تهرانی بودن آنها می گوید: تورم و بیکاری در شهرستان ها و در تهران افراد را به سمت مسافرکشی بطور پاره وقت و یا تمام وقت سوق می دهد.

وی گفت: شورای اسلامی شهر تهران آیین نامه ساماندهی مسافرکشی شخصی در شهر تهران را تصویب کرده و تمام افرادی که قصد جا بجایی مسافر بطور تمام وقت و یا پاره وقت دارند باید از این آیین نامه تبعیت کنند.

شاکری گفت: بر اساس این آیین نامه باید افراد با تشکیل شرکت و زیر نظر اتحادیه خودروهای کرایه پس از احراز صلاحیت فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه جان و مال شهروندان باید حفظ شود و از گزند باید محافظت شوند خاطر نشان کرد که در حوزه فعالیت مسافرکشان شخصی شهروندان باید مراقب باشند که از هر خودوری عبوری برای تردد استفاده نکنند.

عضوشورای شهر تهران گفت: فروش مجوز طرح ترافیک هفته ای و روزانه نیز ممنوع است و تنها در شرایط اضطرار و ثبت نام در سامانه طرح ترافیک می توانند از این مجوز استفاده کنند.
وی با تاکید بر اینکه مسافرکشی غیر قانونی است گفت که نیروی انتظامی وظیفه برخورد با این افراد را برعهده دارد و باید با آنان بر اساس قانون برخورد کند.

سرهنگ حسن عابدی جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران نیز دراین باره گفت که مسافرکشی با خودرو شخصی بر اساس آیین نامه غیر قانونی است و با متخلفان برخورد می شود.

وی گفت: برخورد با این افراد در دستور کار پلیس راهور قرار دارد؛ ضمن اینکه مردم و شهروندان باید از مشکلات ناشی از استفاده از خودروهای مسافرکشی شخصی آگاه باشند.

عابدی افزود: بسیاری از این مسافرکشان با پلاک های شهرستان در ایستگاه های اتوبوس و یا تاکسی توقف کرده و با تشکیل گروه اقدام به جابجایی مسافر می کنند که پلیس با آنان برخورد می کند.

وی تاکید کرد: پلیس بر اساس قانون عمل کرده و خودرو متخلفان علاوه بر اعمال قانون در صورت داشتن شکایت، توقیف می شود. 

عبدی های بسیاری زمین، خانه و کاشانه خود در شهرستان ها را رها کرده و به امید زندگی بهتر در بهشت تهران به پایتخت آمده اند، زندگی در پایتخت با خیابان های شلوغ و ترافیک سرسام آورش جریان دارد و هر روز این مسئله تکراری بر مکرارت شده است. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار