رقابت سلبریتی‌ها و میلیاردرها در یک حراج تاریخی؛
شاکردوست در دو دوره پیشین حراج تهران نیز خریدهایی از طریق اعزام نماینده‌اش به این حراج داشته؛ اما در این دوره برای نخستین بار شخصاً در حراج حضور یافت و خرید کرد که خریدش توسط حسین پاکدل اعلام شد. شاکردوست مدتی است که سراغ جمع آوری آثار هنری و ایجاد کلکسیون رفته و ظاهراً مجموعه‌ای نه چندان وسیع از آثار هنری را تا اینجا خریده است.
کد خبر: ۲۳۷۱۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۸ 29 May 2016
حراج تهران در پنجمین سال برگزاری‌اش در شرایطی با رکوردهای تاریخی در فروش آثار هنری همراه بود که حضور چهره‌ها در این حراجی پررنگ‌تر از سال گذشته بود، به گونه‌ای که الناز شاکردوست پس از دو سال حضور غیابی در این حراج، امسال شخصاً حضور یافت و نخستین اثر عرضه شده در این حراج را خریداری کرد.

به گزارش «تابناک»، پنجمین حراج هنری تهران در شرایطی شب گذشته (شامگاه جمعه هفتم خرداد 1395) برگزار شد که رضا کیانیان دیگر چکش حراج را به دست نداشت و با توجه به خداحافظی‌اش در انتهای حراج سال 1394، اجرای حراج پنجم به طور کامل توسط حسین پاکدل صورت پذیرفت؛ اقدامی که برای مجریان یک دستمزد خاص دارد و بر خلاف تصور عوام، درصدی از فروش در حراج تهران به مجریان تعلق نمی‌گیرد.

فروش 79 اثر در مجموع به قیمت 25 میلیارد و 362 میلیون تومان، فروش شش اثر بالای یک میلیارد تومان که چهار اثر آن به هنرمندانی تعلق دارد که در قید حیات هستند و فروش 54 اثر بالای یکصد میلیون تومان، بخشی از دستاوردهای این رویداد فرهنگی اقتصادی بود که مسیر رو به رشد این حراج و گسترش سریع ظرفیت اقتصادی این حراجی جوان را نشان می‌دهد.

این حجم از سرمایه گذاری نشان می‌دهد که توجه به آثار هنری به عنوان کالاهایی که به مرور زمان از ارزش افزوده‌ای بالایی برخوردار می‌شوند، بیشتر شده و احتمالاً رشد گردش مالی حراج تهران در دوره‌های آینده، پلکانی و با منحنی تند خواهد بود.

از اتفاقات جالب دیگر آنکه برخی چهره‌ها و سلبریتی‌ها نیز حضور جدی در این حراج داشتند, از جمله این چهره‌ها الناز شاکردوست، بازیگر سینما بود که نخستین اثری را که روی میز حراج رفت و متعلق به ناصر اویسی بود، به قیمت 95 میلیون تومان خریداری کرد. 


شاکردوست در دو دوره پیشین حراج تهران نیز خریدهایی از طریق اعزام نماینده‌اش به این حراج داشته، ولی در این دوره برای نخستین بار شخصاً در حراج حضور یافت و خرید کرد که خریدش توسط حسین پاکدل اعلام شد. شاکردوست مدتی است که سراغ جمع آوری آثار هنری و ایجاد کلکسیون رفته و ظاهراً مجموعه‌ای نه چندان وسیع از آثار هنری را تا اینجا خریده است.

آنا نعمتی، بازیگر سینما نیز از دیگر چهره‌هایی بود که در این حراج حضور یافت؛ اما اعلام نشد اثری خریداری کرده است. علی دایی بازیکن سابق و مربی کنونی فوتبال نیز در کنار طیف وسیع مشاغلش که از تولیدی لوازم ورزشی تا جواهر فروشی را شامل می‌شود، به خرید آثار هنری نیز می‌پردازد و پای ثابت حراج تهران است؛ اما اینکه آیا او خریدی در حراج پنجم داشته نیز همچون آنا نعمتی نامشخص است.

این حراج که به آثار اساتید کلاسیک و مدرن ایران اختصاص داشت، 15 تابلو از نقاشی آکادمیک ایران شامل آثار اساتید نقاشی واقع گرا، نگارگری نوین و قهوه خانه را در کنار 65 اثر از اساتید مدرنیست ایران ارائه کرده بود و آثار هنرمندان معاصر در این مجموعه غایب بوده و به حراج دیگری موکول شده است.

عنوان گران‌قیمت‌ترین اثر هنری به فروش در ایران به نقاشی 120 در 180 سانتیمتریِ «درختان» اثر سهراب سپهری رسید که در رقابتی نفس‌گیر میان چندین خریدار، سه میلیارد تومان چکش خورد. دومین رکورد این شب نیز به تابلوی دیگری از سپهری تعلق گرفت که یک میلیارد و 550 میلیون تومان فروخته شد.


نقاشی از یک گلدان زیبا اثر منوچهر یکتایی هنرمند 94 ساله که به عنوان آخرین اثر به روی میز حراج رفت، یک میلیارد و 470 میلیون تومان چکش خورد. تابلویی از استاد محمود فرشچیان در نخستین حضور در حراج تهران به رکورد یک میلیارد و 250 میلیون تومان دست یافت؛ "تعالی" عنوان این تابلوست که با تکنیک اکریلیک روی مقوا در سال 1383 خلق شده است. دو نقاشی خط هم به جمع میلیاردی های اقتصاد هنر ایران راه یافتند: تابلوی آبی رنگ " رقص آبی"، سید محمد احصایی و تابلوی ص+ ه+ ص حسین زنده رودی.

حراج تهران پنجم، حائز رکورد جالب توجه فروش هشت اثر بالای 500 میلیون تومان هم بود‌: اثر زیبای "خانواده سبز" منیر شاهرودی فرمانفرماییان بانوی 94 ساله که آیینه کاری و نقاشی پشت شیشه را تلفیق نموده 900 میلیون تومان چکش خورد،  نقاشی " طبیعت بیجان"  بهمن محصص که در سال 1347 خلق شده 850 میلیون تومان و نیز اثری از منصور قندریز از بنیانگذاران سبک سقاخانه که در سال 1343 خلق شده  850 میلیون تومان به فروش رسیدند؛ تابلوی من و پرواز اثر جلیل ضیاپور  از پیشگامان مدرنسیت ایرانی 720 میلیون تومان،  اثر بدون عنوانی از منوچهر یکتایی 700 میلیون تومان، اثر بدون عنوانی از حسین زنده رودی 650 میلیون تومان،  نقاشی از حسین کاظمی 550 میلیون تومان و نقاشی دو قطعه ای از آیدین آغداشلو از مجموعه خاطرات انهدام، سال صفر سال یک، 500 میلیون تومان چکش خوردند.

آثار جمع دیگری از بزرگان هنر ایران در این شب به قیمت های خیره کننده ای دست یافتند؛ سه اثر از سه استاد برجسته، جداگانه به رکورد 450 میلیون تومان دست یافتند: نقاشی شکار حیوانات علی اکبر صادقی، نقاشی انتزاعی از فریده لاشایی و نیز کاری از مسعود عربشاهی، هر سه روی عدد 450 چکش خوردند، مجسمه ای از پرویز تناولی از سری دیوار 400 میلیون تومان، و اثری از مهدی ویشکایی که پرتره یک زن است 360 میلیون تومان به فروش رسیدند.      


در ادامه اثری از پرویز کلانتری که یک هفته است، دنیای فانی را وداع گفته، به روی میز حراج رفت. حسین پاکدل، مجری حراج از حضار خواست به یاد او از جای برخیزند؛ نقاشی کویری کاهگلی او 320 میلیون تومان فروخته شد. اثری از ابوالقاسم سعیدی 300 میلیون تومان، سه اثر از پرویز تناولی، مسعود عربشاهی و ناصر عصار هر یک 280 میلیون تومان ، دو اثر از بهجت صدر به همراه اثری از کمال الملک هر یک 260 میلیون تومان، سه اثر از جلیل رسولی، پروانه اعتمادی و حسین کاظمی هر یک 240 میلیون تومان، سه اثر از جعفر پتگر، کوروش شیشه گران و نصرالله افجه ای هر یک 220 میلیون تومان، سه اثر از ژازه تباتبایی، ناصر عصار، سیراک ملکونیان هر یک 200 میلیون تومان، دو اثر از غلامحسین نامی و ژازه تباتبایی هریک 190 میلیون تومان، دو اثر ازمحسن وزیری مقدم و سید محمد احصایی هر یک 180 میلیون تومان، نقاشی خط رضا مافی 160 میلیون تومان، دو اثر از لیلی متین دفتری و مهدی ویشکایی هر یک 140 میلیون تومان، اثری از حسین طاهرزاده بهزاد تبریزی 130 میلیون تومان، پنج اثر از سونیا بالاسانیان، هوشنگ پزشک نیا، صداقت جباری، منیر شاهرودی فرمانفرماییان و هانیبال الخاص هر یک 120 میلیون تومان، دو اثر بهمن دادخواه و عیسی بهادری 110 میلیون تومان و دو اثر از ایران درودی و هوشنگ پزشک نیا هر یک 100 میلیون تومان چکش خوردند.

بیست و پنج اثر هم در پنجمین حراج تهران زیر یکصد میلیون تومان به فروش رسیدند: سه اثر از ناصر اویسی، کیخسرو خروش و علی محمد حیدریان هر یک 95 میلیون تومان، نقاشی سیراک ملکونیان 90 میلیون تومان، سه اثر از عبدالرضا دریابیگی، علی اکبر مزین الدوله و حسین ارژنگی هر یک 85 میلیون تومان، دو اثر از حسین قوللر آقاسی و حسین محجوبی هر یک 75 میلیون تومان، نقاشی از احمد اسفندیاری 70 میلیون تومان، دو اثر از محمود جوادی پور و جواد حمیدی هر یک 65 میلیون تومان، چهار اثر منوچهر نیازی، ابوالحسن صدیقی، علی اصغر پتگر و هادی هزاوه ای هر یک 60 میلیون تومان، دو اثر از محمد مدبر و محسن سهیلی هر یک 55 میلیون تومان، دو اثر از منصوره حسینی و میشا شهبازیان هر یک 50 میلیون تومان، نقاشی علی رخساز 44 میلیون تومان، نقاشی دیگری از احمد اسفندیاری 42 میلیون تومان، نقاشی از جلال شباهنگی 34 میلیون تومان، اثری از محمد ابراهیم جعفری 32 میلیون تومان و نقاشی از حسینعلی ذابحی 30 میلیون تومان. 

تصاویر: محمد نمازی
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار