عضو شورای شهر تهران گفت: در حال حاضر برخی سوداگران به بناهای میراث فرهنگی، تاریخی و بناهایی که متراژ بالا دارند؛ روی آورده‌اند و آنها را شناسایی و خریداری کرده‌اند و برخی از بناهایی که ثبت نشده را مورد تعرض قرار می‌دهند؛ چون اقتصاد ساخت‌وساز و تجاری‌سازی در تهران وسوسه‌کننده است و درآمد بالایی دارد.
کد خبر: ۲۶۴۷۶۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹ 23 July 2016
احمد حکیمی‌پور،عضو شوراي شهر تهران با اشاره به انتقادات مطرح شده از سوی رییس‌جمهور در اجلاس ‌جهانی شوراها و شهرداران در حوزه شهری اظهار کرد: کسانی که در حوزه مدیریت شهری و آسیب‌های اجتماعی فعالند؛ در گذشته این مسائل را بارها و بارها مطرح کرده‌اند، ولی در حال حاضر با بیان شدن آن از سوی رییس جمهور بازتاب گسترده‌ای پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه مدیریت شهری نباید وابسته به درآمد فروش تراکم و شهر فروشی باشد، گفت: باید دارای درآمدهای پایدار در این زمینه باشیم که البته این مسائل سال‌های زیادی است که مطرح می‌شود اما حل نشده است.

حکیمی‌پور ادامه داد: وقتی درآمدهای شهرداری وابسته به فروش تراکم باشد، آفت بر اقتصاد شهر می‌زند و سوداگران زمین و مافیاهایی که تجاری‌ساز هستند به جان شهر می‌افتند.
این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: تهران محدوده مشخص و حریمی دارد اما در حال حاضر در حریم تهران غوغا است و تخلفاتی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به وجود زمین‌خواری در تهران گفت: ما می‌بینیم که پارک ها و فضای سبز را حتی مورد تعرض قرار می‌دهند و ساخت‌وسازهای بی‌رویه در این نقاط انجام می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر برخی سوداگران به بناهای میراث فرهنگی و تاریخی و بناهایی که متراژ بالا دارند؛ روی آورده‌اند و آنها را شناسایی و خریداری کرده‌اند و برخی از بناهایی که ثبت نشده را مورد تعرض قرار می‌دهند؛ چون اقتصاد ساخت‌وساز و تجاری‌سازی در تهران  وسوسه‌کننده است و درآمد بالایی دارد، بطوریکه  سوداگران به جان شهر افتاده‌اند.

حکیمی‌پور گفت: وقتی درآمد شهرداری وابسته به تراکم فروشی باشد و مازاد بر تراکم بخواهد بفروشد و شهر را اداره کند، بالاخره شهر یک توسعه نامتوازن می‌گیرد و فلسفه اصلی شهر و شهرنشینی که رفاه و آسایش مردم است؛ تهدید می‌شود، چون وقتی مبنا کسب درآمد بالا شد، این آثار را در پی دارد.

وی ادامه داد: در دهه 60 تهران با 60 میلیار تومان اداره می‌شد و در اواخر دوره شهرداری آقای کرباسچی این رقم به 600 میلیار د تومان رسید و الان به نقطه‌ای رسیده‌ایم که به بالای 25  هزار میلیار تومان می‌رسد که این یک هشدار است.

وی افزود: اینکه درآمدها مبتنی بر فروش تراکم‌ باشد؛ نشانه خوبی نیست و به مدیریت شهری و اقتصاد شهری لطمه می‌زند و باعث می‌شود؛ هزینه مدیریت و اداره شهر هم بالا برود، بنابراین ما باید به سمت درآمد پایدار برویم.

عضو شواری شهر تهران با بیان اینکه دولت لایحه‌ای را در این رابطه آماده کرده و لایحه دیگری هم در ارتباط با مدیریت جامع شهری تدوین کرده است، گفت:  اگر این دو لایحه به نتیجه برسد؛ مسائل خیلی بهتر خواهد شد.

وی تاکید کرد: من انتقادات رییس جمهور در اجلاس جهانی شوراها و شهرداران به مدیریت شهری را دغدغه به‌جا  و دلسوازنه‌ای برای تهران و سایر کلان شهرها می‌دانم.

حکیمی پور در خصوص فساد در مدیریت شهری اظهار کرد: در جایی که رانت وجود دارد و دسترسی به درآمدهای نجومی باشد؛ فساد هم رخنه می‌کند؛ در این رابطه از ابتدا هم حرفمان این بود که نظارت هوشمند و فرایندی را در عملیات مالی و درآمدهای شهرداری داشته باشیم.
این عضو شواری شهر تهران با اشاره به نقش نظارتی شورای شهر بر عملکرد شهرداری گفت: ما هر وقت سوالی  از داشبورد نظارتی شهرداری می‌پرسیم، می‌گویند؛ انجام شده است و در حال انجام است، اما سوال ما این است که چرا ما در جریان نیستیم، زیرا ما باید پاسخگوی مردم باشیم و ما شهردار را انتخاب کرده‌ایم و شهردار باید در برابر ما پاسخگو باشد.

وی افزود: مشکل اینجاست که شهرداری خود را نهادی جدا از شورا تصور می‌کند، در حالی که اینطور نیست و شهرداری باید در برابر شورا پاسخگو باشد.

منبع: ايلنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار