تابناک تهران- در جریان بررسی لایحه اصلاح بودجه 95 در یکی از کمیسیون فرعی یعنی کمیسیون انرژی نمایندگان عضو این کمیسیون با درخواست دولت برای حذف کارت های سوخت مخالفت کردند تا سرنوشت این کارت ها یکبار دیگر به اما و اگر بیفتد.
کد خبر: ۲۷۸۴۴۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۶ 15 August 2016
کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی عصر دیروز بررسی یکی از مهمترین خواست های کنونی دولت حسن روحانی که در قالب لایحه اصلاح بودجه 95 به مجلس ارسال شده است را در دستور  کار قرار  داد.

لایحه اصلاح بودجه 95، لایحه ای است که که دولت نتوانسته بود رای آن را در قالب قانون بودجه از مجلس نهم بگیرد و آنقدر برای دولت اهمیت داشت که در نخستین روزهای تشکیل مجلس جدید، حسن روحانی اعلام کرد که قطعا مواد مورد نظر دولت که در مجلس نهم نتوانست مورد تایید قرار گیرد برای اخذ مجدد نظر مجلس طی لایحه ای به مجلس جدید ارسال خواهد کرد.

لایحه اصلاح بودجه 95 به مجلس ارسال شد و پیش از تعطیلات دو هفته ای مجلس، دولتی ها برای جلب نظر نمایندگان، در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه، به عنوان کمیسیون اصلی با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، در کنار رئیس کل بانک مرکزی و برخی دیگر از مقامات دولتی به تفصیل از لایحه دفاع کردند. با این وجود استدلالهای دولت نتوانست کمیسیون را قانع سازد.

غلامرضا تاجگردون رییس کمیسیون برنامه و بودجه روز بعد از رد کلیات لایحه اصلاح بودجه 95 در جمع خبرنگاران گفت: این امکان وجود دارد که دولت در فاصله تعطیلی مجلس با منتقدین و کسانی که در کمیسیون برنامه و بودجه نظری داشتند در مورد یک متن توافق کند و موضوع با رای دو سوم مجددا در کمیسیون مطرح شود.

دقیقا همین اتفاق افتاد و دولت در جریان تعطیلات مجلس با نمایندگان منتقد رایزنی کرد و در نهایت این رایزنی منجر به آن شد که روز یکشنیه ۱۷ مرداد در نخستین روز پس از تعطیلات کمیسیون برنامه و بودجه مجددا لایحه رد شده را در دستور بررسی خود قرار داد و در نهایت این بار نه تنها با کلیات آن موافقت شد بلکه در بررسی جزییات، جنجالی ترین بند آن یعنی سوخت شدن کارت‎های سوخت نیز مورد تایید قرار گرفت.

حذف کارت های سوخت یکی از اصلی ترین خواسته ای دولت و وزیر نفت است. بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت با تاکید بر اینکه موافق ادامه استفاده از کارت سوخت بنزین نیست می گوید که این کار هیچ توجیهی ندارد.

به گفته او در صورت استفاده از این کارت‌ها، اطلاعات مفید جدیدی جمع‌آوری نخواهد شد و فقط پول اضافی برای نگاه داشتن این سامانه و کارت‌های سوخت بنزین هزینه خواهیم کرد که برخی پیشنهاد کرده‌اند در صورت استفاده نکردن از کارت سوخت شخصی، هزینه‌ای اضافه از رانندگان گرفته شود که به نظر من نادرست است، زیرا سبب فساد می‌شود.

از سال 86 تاکنون نزدیک به 20 میلیون کارت سوخت صادر شده است که برای هر کدام از آنها مبلغ 180 هزار ریال هزینه شد، 80 هزار ریال وجه صدور کارت سوخت توسط مردم پرداخت و مابقی را دولت متقبل شد. مجموع اقدامات انجام شده به همراه تجهیز جایگاه ها برای بکارگیری کارت سوخت، بر روی هم سه هزار و 528 میلیارد ریال هزینه را به دوش کشور گذاشت.

با این حال ادامه حفظ کارت های سوخت که با تک نرخی شدن دیگر کارکردی ندارد به گفته وزیر نفت برای هزینه نگهداری کارت ن ها و  این سامانه آن دولت باید سالانه 20 میلیارد تومان هزینه کند.

این در حالی است که حذف کارت های سوخت منتقدین جدی نیز دارد. منتقدین حذف کارت سوخت معتقدند که این کارت ها منجر به کنترل مصرف و کاهش واردات، حذف قاچاق بنزین، زمینه سازی برای آزادسازی قیمت، جایگزین شدن CNG در سبد سوخت، صرفه‌جویی ارزی در پی کاهش مصرف شده است بر این اساس نباید به سادگی این کارت ها را برای همیشه سوزاند.

بر همین استدلال ها کمیسیون انرژی مجلس به عنوان کمیسیون فرعی بررسی لایحه اصلاح بودجه 95 با وجود موافقت کمیسیون برنامه و بودجه به عنوان کمیسیون اصلی، با حذف این کارت ها مخالفت کرد که تا یکبار دیگر سرنوشت کارت های سوخت به اما و اگر بیفتد. حال باید منتظر ماند و دید با ارسال لایحه اصلاح بودجه 95 در نهایت چه تصمیمی برای این کارت ها در صحت علنی مجلس گرفته خواهد شد.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار