کد خبر: ۲۸۳۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۵ 23 August 2016

به گزارش تابناک لرستان ،مدیرکل محیط‌زیست لرستان گفت: نخستین رکورد از پراکندگی شاه روباه یکی از ۴ گونه نادر روباه در ایران در استان لرستان ثبت شد.

  مهرداد فتحی بیرانوند ظهر امروز در جمع خبرنگاران در رابطه با شناسایی گونه‌ای نادر از چهار روباه شناسایی‌شده در ایران اظهار داشت: در راستای مطالعه و بررسی‌های مستمر در خصوص شناسایی و تعیین پراکنش گوشت‌خواران در سطح زیستگاه‌ها و زیست‌بوم‌های استان از طریق پایش و نصب دوربین‌های کمراترپ موفق به ثبت و رکورد گونه‌ای از چهار روباه شناسایی‌شده در ایران به نام شاه روباه یا روباه افغانی در منطقه رومشکان شدیم.

وی افزود: شاه روباه یکی از چهار گونه روباه موجود در ایران است که کوچک‌ترین و زیباترین گونه در میان آن‌ها محسوب شده و زیستگاه آن بیشتر از بیابان‌های مرکزی و شرقی ایران گزارش‌شده است.

مدیرکل محیط‌زیست لرستان بابیان اینکه زیستگاه شاه روباه یا روباه افغانی در مناطق کوهستانی افغانستان و ایران و برخی از نقاط دیگر خاورمیانه است، بیان کرد: دم بلند و بسیار پرمو تقریباً به‌اندازه بدن، گوش‌ها بسیار بزرگ و در قاعده بسیار پهن و وجود دو نوار سیاه در ناحیه صورت که از چشم‌ها به‌طرف بینی امتدادیافته‌اند، ازجمله ویژگی‌های ظاهری این‌گونه نادر جانوری است.

در ادامه محسن امیری کارشناس مسئول زیستگاه‌ها و امور مناطق استان در رابطه با نحوه عکس‌برداری ازاین ‌گونه گفت: ما برای شناسایی کلیه گوشت‌خواران استان در کلیه زیستگاه‌های تحت مدیریت و آزاد استان تمام تلاش خود را بکار گرفتیم تا بتوانیم ضمن ردیابی و نمایه یابی علاوه بر بیان احتمال حضور گونه‌ها مکان مناسب برای نصب دوربین را شناسایی کرده و موفق به ثبت این‌گونه شدیم و این نخستین رکورد ثبت‌شده از شاه روباه  در استان لرستان است.

به گزارش تسنیم، شاه روباه عموماً در ارتفاعات زیر 2000 متر در کوهه‌ای خشک یافت می‌شود که تمام سوابق ثبت‌شده در فلات ایران از تپه‌ها و کوهه‌ای در نزدیکی دشت‌ها است و این‌گونه از حضور در کوهه‌ای بلند و دره‌های گرم اجتناب می‌کند.

همچنین در خاورمیانه پراکنش شاه روباه به کوهه‌ای بیابانی، مناطق شیب‌دار، دره‌ها و صخره‌ها محدود می‌شود که تخریب زیستگاه، طعمه مسموم و قاچاق پوست از مهم‌ترین عوامل و آسیب‌هایی است که جمعیت این‌گونه را با تهدید جدی مواجه کرده است.


منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار