مشاور سازمان چای گفت:به نظر میرسد ۵۰ هزار تن چای سنواتی در انبارهای تهران و شمال موجود باشد.
کد خبر: ۲۸۶۹۸۸
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶ 29 August 2016
عبدالله میرحسینی مقدم، مشاور سازمان چای با بیان اینکه کشت و صنعت چای در کشور ما قدمتی ۱۱۷ ساله دارد، گفت:بیش از یک قرن طول کشید تا ۶۵ هزار خانوار چایکار گیلان ومازندران با دست توانای خود حدوداً ۳۲ هزار هکتار باغ چای برای تولید این محصول ارزشمند احداث کردند. درحال حاضر سطح زیر کشت باغ های چای کشور حدود  ۲۰ هزار هکتار تخمین زده می شود که ۶۰ درصد این باغات در کوهپایه با شیب تند و۴۰ درصد بقیه در دشت قرار دارند.

وی افزود: از نظر مواد متشکله آلی برگ سبز چای ایران از بهترین نوع برگ سبز چای دنیا است و تولید و توزیع آن احتیاج به مدیریت وتخصص دارد. بیش از ۸۵ درصد کشاورزان چایکار دارای مساحتی کمتر از یک هکتار هستند.

میرحسینی مقدم خاطر نشان کرد: بالغ بر یک صد و پنجاه کارخانه چای‌سازی برای تبدیل برگ سبز چای در طول دوره بهره برداری از اردیبهشت تا پایان مهر ماه به طور شبانه روز مشغول تولید چای خشک هستند. بیش از ۶۰ درصد اقتصاد شهرهای لاهیجان، لنگرود، رودسر، رامسر، تنکابن، صومعه سرا و۸۰ درصد اقتصاد شهرهای سیاهکل، املش، رحیم آباد، واجارگاه بستگی به تولید مستقیم چای دارد.

وی ادامه داد: خوشبختانه چای تولیدی در ایران یکی از سالم ترین چای دنیا است و از نظر باقی مانده سموم وکودهای شیمیائی در ردیف محصولات کشاورزی ارگانیک دنیا محسوب می شود.

میرحسینی مقدم با اشاره به اینکه افزایش دو برابری یا صددرصدی قیمت برگ سبز چای حداقل در سه سال اخیر که این افزایش قیمت فراتر از نرخ تورم سالیانه بوده بطوریکه در تاریخچه چای اگر بنگریم در بعضی از سالها تنها ۱۰ ریال به قیمت برگ سبز اضافه می شد درحالیکه تورم سالیانه بالای ۳۰ درصد بوده است، گفت:سال ۱۳۹۱،   ۱۱۹ هزار تن – درسال بعد، ۹۰ هزار تن – در سال ۱۳۹۳، ۶۵ هزار تن –  در سال گذشته، ۸۷ هزارتن تولید گردیده است که به تمام کمال با قیمت تضمینی مصوب خریدار شده است که البته کاهش تولید سال ۱۳۹۳ مربوط به کاهش نزول بارندگی وخشکسالی بوده است.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان دوره‌ بهره‌برداری حدود ۱۲۰ هزار برگ سبز تولید شود که بهای کل بالغ بر ۱۹۵ میلیارد تومان است. در این راستا درآمد چایکاران با رشد ۵۳ درصدی بوده است و واریزی بهای برگ سبز نسبت به سال گذشته رشد آن بالای ۵۰ درصد است که در تاریخ ۱۰ ساله اخیر چای کشور بی سابقه بوده است.

میرحسینی با اشاره به کاهش ۲۵ میلیون دلاری واردات چای در سال گذشته با تولید ۱۹ هزار و ۶۰۰ تن چای خشک ۲۵ میلیون دلار در واردات چای کشور صرفه جویی شده است، ادامه داد: پیش بینی می‌شود که این رقم با حدود ۶۰۰۰ تن افزایش به ۵/۲۶ هزار تن درسال جاری برسد که در این صورت ۶/۲۳ درصد نیاز کشور از مصرف ۱۱۰ هزار تن چای مورد استفاده  تامین شود.

وی افزود:با ادامه روند افزایش تولید برگ سبز چای در سال های آتی حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد نیاز چای مورد استفاده کشور ازطریق داخل همانند سال های گذشته تامین می شود. امیدواریم که حمایت از تولیدات داخل در سال های آتی نیز مد نظر دولت محترم قرار گیرد و مدل اقتصاد مقاومتی برای چای ایران به معنای واقعی آن عملیاتی گردد.

میر حسینی مقدم در خصوص وضعیت چای سنواتی، گفت: به نظر می رسد، حدود ۵۰ هزار تن چای سنواتی در انبارهای شمال و تهران موجود باشد که حدود ۲۵ هزار تن آن مربوط به سازمان تعاون روستائی است و اگر خدای نکرده این چای ها در داخل کشور بخش شوند تهدید جدی برای صنعت چای کشور محسوب می شود.

به گفته او با تدبیر خوبی که از طرف رئیس سازمان چای کشور با حمایت قوه قضائیه صورت گرفت مقرر شده است پس از پایان دوره بهره برداری سال جاری چای سنواتی از انبارهای توقف شده با مقررات قانونی به خارج از کشور صادر شود تا هم صاحبان این چای زیان و ضرر نبینند وهم فرصت خوبی باشد که تولیدکنندگان چای خشک در سال جاری بسان سال ۱۳۹۴ مشکلی در فروش چای نداشته باشند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار