کشاورزان شهرستان ری برای ادامه فعالیت کشاورزی این شهرستان بر سر دو راهی استفاده از آب های غیرمتعارف و رها کردن کشت و زرع مانده اند و کار برای ادامه فعالیت آنان سخت و پیچیده شده است.
کد خبر: ۲۹۵۷۴۹
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲ 14 September 2016
دشت ری از دیر باز یکی از محل های کشت و زرع استان تهران محسوب می شود و در تامین محصولات کشاورزی شهر تهران اعم از صیفی، باغی و زراعی نقش بسزایی داشته است.
شهرستان ری از قدیم الایام دارای حق آبه از منابع آب های سطحی و زیرزمینی تهران دارد ولی با تبدیل آن به کلان شهر این حق مسلم کشاورزان شهرستان ری به دلایل مختلف از جمله کمبود منابع تامین آب شرب تهران، آلوده شدن آب های سطحی به فاضلاب و پس آب های صنعتی و سایر موارد ضایع شده است.
شهر تهران به دلیل وجود جمعیت، ترافیک و صنایع مختلف صنعتی آلاینده، آب های سطحی و زیرزمینی که جزء حق آبه کشاورزان شهر ری است را مصرف و یا آلوده به انواع پساب های صنعتی حاوی انواع فلزات سنگین مانند سرب و جیوه می کند.
شهرداری تهران برای آسایش شهروندان تهرانی رودخانه هایی که روزگاری تامین کننده اصلی آب کشاورزی دشت ری بودند ولی امروز آلوده شده اند را کانال کشی و سرپوشیده کرده است ولی این کانال به محض خروج از محدوده شهری تهران به شکل رو باز در دشت ری رها می شوند و به دلیل کمبود آب و نبود حریم مناسب زمینه سوء استفاده و برداشت غیره قانونی برخی کشاورزان را مهیا می کند.
آبیاری محصولات کشاورزی با آب های آلوده به فاضلاب و پس آب های صنعتی باعث ایجاد انواع بیماری های عفونی و سرطان های مختلف در مصرف کنندگان این محصولات می شود که هزینه درمان این بیماری ها در بلند مدت بیش از ساخت تصفیه خانه برای کشور هزینه خواهد داشت.

** حق آبه های کشاورزان ری غصب شده است
رضا واحد یکی از کشاورزان دشت ری در خصوص آبیاری محصولات کشاورزی با فاضلاب به خبرنگار ایرنا می گوید: زمین های ما در کنار نهرفیروز آباد قرار دارد و حق آبه ما تامین نمی شود، آب تصفه خانه ای هم که در کهریزک ساخته شده است با اینکه در شهرستان ری قرار دارد ولی برای شهر ورامین فرستاده می شود.
وی ادامه می دهد: زمانی که آب تصفیه خانه کهریزک به ورامین ارسال می شود و حق آبه کشاورزان ری توسط شهر تهران آلوده می شود، کشاورزان برای تامین معاش و خشک نشدن زمین هایشان مجبور می شوند از فاضلاب برای آبیاری زمین هایشان استفاده کنند.
واحد اضافه می کند: کشاورزان دشت ری از لحاظ تامین آب مورد نیاز زمین هایشان به شدت در مضیقه هستند و گاهی از روی ناچاری دست به این کار می زنند.
یکی دیگر از کشاورزان یکی از روستاهای شهرستان ری با ناراحتی و گلایه از فشارهایی که نهادها برای امحای محصولات کشاورزی آنان می آورند می گوید: حق آبه و آب سالم کشاورزان شهرستان ری را گرفته اند و برای استفاده نکردن از آب های غیرمتعارف به کشاورز فشار می آورند.
حسن گرمابی ادامه داد: با مشقات فراوان محصولات کشاورزی را عمل می آوریم ضمن اینکه از آب چاه برای محصولات خود استفاده می کنیم اما این آب در مسیر کانال بخاطر نداشتن بودجه برای لوله کشی با آب فاضلاب آلوده می شود ولی در اصل آب چاه است.
کشاورز دیگری که مشغول سبزی کاری در باغ خود است می گوید: خودم و پدرانم سالهاست که در این مناطق مشغول کشاورزی هستیم اما سالهای اخیر مشکلات کم آبی باعث شده است تا برخی کشاورزان به استفاده از آبهای غیرمتعارف رو بیاورند.
رضا فغانی، کمبود نزولات آسمانی، ساخت و سازهای غیرمتعارف که باعث از بین رفتن قنات های کهن جنوب تهران شده است و آلوده کردن آب های سطحی در بالادست را از جمله عوامل مشکل آبی کشاورزان ری اعلام کرد.

**کلانشهر تهران آب های کشاورزی شهرستان ری را آلوده می کند
رئیس جهادکشاورزی شهرستان ری در همین ارتباط به ایرنا می گوید: زمین های شهرستان ری از طریق آب راه ها و قنات های گسترده ای که از آب باران و برف کوه های البرز تامین میشد سیراب می شدند که با تبدیل تهران به کلان شهر، آب با کیفیت قدیم به آب ناسالم و غیرمتعارف تبدیل شده است.
ابوالفضل خلیل پور ادامه داد: عامل اصلی آلودگی آب و تبدیل شدن آن به آب غیرمتعارف وجود کارخانه ها و مناطق مسکونی در مسیر آب است که از طریق این محل ها آب به انواع فاضلاب خانگی، پس آب صنعتی و آب جوی های تهران آلوده می شود.
وی اضافه کرد: ایجاد زیر ساخت های توسعه شهری تهران از جمله بزرگراه ها، تونل های مترو و راه آهن بسیاری از مسیر آبراه ها و قنات های چند صد ساله شهرستان ری مانند قنات هزار ساله میدان خراسان به فیروز آباد و امین آباد را خشک کرده است.
خلیل پور با بیان اینکه در حال حاضر آب سیلاب های زمستانی به همراه فاضلاب تهران برای کشاورزان ری باقی مانده است، عنوان داشت: تصفیه خانه کهریزک با هدف تصفیه بخشی از فاضلاب تهران در شهرستان ری احداث گردیده ولی آب حاصل از آن به کشاورزان ورامین تعلق گرفته است، در صورتی که حداقل باید 30 درصد از آب برای کشاورزان شهرستان ری تخصیص داده شود.
وی تصرح کرد: سالانه بین 280 تا 360 میلیون متر مکعب آب از دو رودخانه سرخه حصار و فیروز آباد عبور می کند که اگر این میزان آب تصفیه و در اختیار کشاورزان قرار گیرد می تواند 60 هزار هکتار زمین کشاورزی را جوابگو باشد و نیاز کشاورزان شهرستان ری را برآورده کند.
وی با اشاره به هزینه 300 میلیاردی ساماندهی آب های جنوب تهران، بیان داشت: مسئولان باید به مقوله ساماندهی و تصفیه آب رودخانه های جنوب تهران به عنوان یک طرح ملی به بنگرند و جلوی آلوده شدن محیط زیست و هدر رفت آب این دو رودخانه را با ایجاد تصفیه خانه مدرن بگیرند.

** کارشناس: ایجاد تصفیه خانه راه حل مشکلات آبیاری کشاورزی است 
عضو هیات علمی گروه آموزشی مهندسی آب دانشگاه تبریز در گفتگو با ایرنا با بیان اینکه آب های آلوده به سه دسته کلی فاضلاب، پس آب و زه آب تقسیم می شوند می افزاید: فاضلاب حاصل استفاده آب در مصارف خانگی است و از لحاظ آلودگی فاقد فلزات سنگین در درون خود است.
عبدالرضا واعظی ادامه می دهد: پس آب حاصل استفاده آب در صنایع مختلف و زه آب باقی مانده آب مصرفی در کشاورزی است که هر دو این آب ها به دلیل وجود فلزات سنگین و سموم مختلف به کار رفته در کشاورزی اگر بدون تصفیه و فیلترهای قوی به چرخه گردش آب در طبیعت بازگردد باعث آلودگی محیط و محصولات کشاورزی می شود که خطرات جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.
وی اضافه می کند: آب های آلوده شهر تهران اگر فقط فاضلاب بود می شد با ایجاد یک تصفیه خانه محیطی ساده، ایجاد آبشار مصنوعی و تغذیه مصنوعی آب های زیر زمینی به راحتی و از طریق طبیعت آن را تصفیه و وارد چرخه مصرف کرد ولی با وجود جیوه و سرب باید تصفیه خانه مدرنی در مسیر این رودخانه های آلوده ایجاد شود.
واعظی با بیان اینکه آب مصرفی در کشاورزی باید منطبق با استاندارد سازمان خواروبار و کشاورزی جهانی (فائو) باشد خاطر نشان کرد: در کشورهای توسعه یافته هیچ پس آبی بدون یک مرحله تصفیه در طبیعت رها نمی شود و این موضوع بیان گر اهمیت آب مناسب برای کشاورزی و طبیعت را نشان می دهد.
وی با اشاره به میزان آب آلوده ای که هر روز از رودخانه های شهر تهران وارد طبیعت می شود، می افزاید: با توجه به مضراتی که آب های آلوده برای طبیعت دارند، خشک سالی های مداوم، کمبود آب سالم و نیاز کشاورزان دشت ری انتظار می رود که مسئولان برای ساخت تصفیه خانه مدرن و منطبق با استاندارهای جهانی اقدام لازم را مبذول نمایند.

**ساخت تصفیه خانه 830 میلیارد تومان هزینه دارد
رئیس اداره امور آب شهرستان ری به ایرنا در خصوص حق آبه کشاورزان شهرستان ری می گوید: حق آبه کشاورزان شامل قنات، چاه و رودخانه می باشد که در اسناد زراعی آنان قید شده است و کشاورزان از این طریق می توانند برای احقاق حق خود اقدام کنند.
تصفیه خانه جنوب تهران واقع در کهریزک مربوط به تصفیه فاضلاب خانگی شهر تهران است و آب حاصل از تصفیه آن نیز جهت جبران حق آبه کشاورزان ورامین در ارتباط با ساخت سد ماملو اختصاص داده شده است و سهم اندکی از آن به شهرستان ری تعلق دارد.
وی در مورد بستر سازی مناسب و سرپوشیده رودخانه های شهر تهران در داخل آن و رهایی این رودخانه به صورت نامناسب در دشت ری می افزاید: ساماندهی رودخانه های تهران باید به گونه ای باشد تا از آلوده شدن مجاری آب سطحی جلوگیری شود وگرنه سرپوشیده کردن رودخانه ای که در آن فاضلاب جریان دارد حذف صورت مسئله است.
بیدختی با بیان اینکه سرپوشیده کردن رودخانه های با استانداردهای محیط زیستی و مدیریت منابع آب مغایرت دارد، ادامه می دهد: سرپوشیده کردن حدود 80 کیلومتر از رودخانه های سرخه حصار، فیروزآباد، کن، کرج، شور، قرچک، جاجرود و سایر رودخانه های آلوده استان تهران به عبارتی نقض غرض است.
وی تاکید می کند: شرکت آب منطقه ای، استانداری و شهرداری تهران باید در خصوص ساماندهی آب های سطحی تهران و عدم آلوده شده مجراهای آن به تصمیم روشن و اقدامات لازم الاجرایی برسند.
بیدختی در خصوص وظایف و اقدامات اداره امور آب شهرستان ری در راستای کمتر آلوده شدن و استفاده غیره قانونی از آب رودخانه در سطح شهرستان ری، می گوید: گروه های گشت و بازرسی آب های سطحی این اداره دائما از مسیر رودخانه های هفتگانه شهرستان ری بازدید می کنند و در صورت مشاهده تخلف در تجاوزات به بستر و حریم آب های سطحی و منابع آلوده کننده آن با متخلفان برابر قانون برخورد می کنند.
وی با بیان اینکه 8 هزار لیتر فاضلان در ثانیه از بستر رودخانه های شهرری عبور می کند، اضافه کرد: این میزان عبور فاضلاب با میزان آب رودخانه کرج برابری می کند و با توجه به مسئله کم آبی و کشت گسترده در دشت ری احتمال استفاده این فاضلاب را باید از طرف کشاورزان داشته باشیم.
بیدختی ادامه می دهد: اداره امور آب شهرستان ری برای جلوگیری از هدر رفت منابع آب و جلوگیری از استفاده فاضلاب در کشاورزی طرح ساماندهی آب های جنوب تهران را دستور کار خود قرار داده است که بر اساس آن با ساخت تصفیه خانه های مدرن و پیشرفته از هدر رفت آب و تخریب طبیعت توسط فاضلاب جلوگیری می شود.
وی در توضیح طرح ساماندهی آب های جنوب تهران می گوید: این طرح شامل دو تصفیه خانه بر روی رود خانه سرخه حصار و نهر فیروز آباد، یاغچی آباد و بهشتی است و آب حاصل از تصفیه آن با خطوط توزیع به روستاهای شهرستان ری برای جبران حق آبه و جلوگیری از آبیاری زمین های کشاورزی با فاضلاب خام منتقل خواهد شد.
بیدختی عنوان داشت: هزینه اجرای طرح ساماندهی آب های جنوب تهران که شامل احداث تصفیه خانه، مخازن تنظیم پس آب، خطوط انتقال و توزیع می باشد 830 میلیارد تومان برآورد شده است.
وی می گوید: رئیس جمهور در سفر استانی به شهرستان ری 100 میلیارد تومان به اجرای طرح ساماندهی و احداث تصفیه خانه اختصاص داده است که امیدواریم به زودی ابلاغ شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار