تابناک تهران- خطر بیخ گوش تهران است؛ خطر بروز یک حادثه غیر مترقبه بزرگ. حادثه ای که می تواند پایتخت را دچار بحران کند؛ خطر بروز یک زلزله. زلزله ای اگر بیاید می تواند گسل هایی را فعال کند که مناطق با تراکم جمعیتی بالا را درگیر کند و و خسارات مالی و جانی فراوانی را بر جا بگذارد بر همین اساس ضروری است از هم اکنون فکری برای آن روز شود. شاید به همین دلیل در مجلس پیشنهاد طرح تجمیع و یکپارچه شدن دستگاه‌های امدادی مطرح شده است.
کد خبر: ۲۹۶۹۴۲
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۴ 16 September 2016
زلزله‌ای «مهیب» برای پایتخت در راه است. این هشداری ست که سال هاست توسط کارشناسان داخلی و خارجی علم زلزله شناسی به مردم و مسئولان داده شده و گرچه شاید در عمل چندان جدی گرفته نشده اما به واقع جدی است و بنا بر مطالعات زمین شناسی، 30 سال نیز از زمان وقوع مجدد آن گذشته.

 گسل‌های فعال تهران، پنهان از نگاه آسوده مردم اما جایی درست زیر پای آن ها، در حال ذخیره انرژی و خشم از حرکت گام‌های بی‌شماری هستند که تهران را انباشته و روز به روز بر آن افزوده می‌شود.

 «من ایمان دارم که زلزله بزرگی در انتظار تهران است.» این را «بهرام عکاشه» پدر علم زلزله شناسی ایران و رئیس سابق بخش زلزله شناسی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران می گوید.

گروه زلزله مركز تحقيقات مسكن و ساختمان، مطالعات گسترده‌اي را روي «گسل‌هاي تهران» و همچنين «خطرپذيري ساير شهرهاي كشور به لحاظ زلزله» در دستور کار قرار داده بود که نتايج اين تحقيق دوساله، نشان مي‌دهد كانون زلزله و تجمع گسل‌هاي تهران بيشتر در مناطق پر تراکم است.

گروه زلزله مركز تحقيقات مسكن – وابسته به وزارت مسكن – هم در تحقيق خود به اين جمع‌بندي رسيده است كه اگر زلزله‌اي با بزرگي بيش‌ از 7 ريشتر در تهران رخ دهد، بیش از 30 درصد ساختمان‌ها تخريب مي‌شوند و به گفته محمدرضا آريا منش، معاون پژوهشکده زلزله شناسي؛ در صورت وقوع زلزله در شهر تهران بيش از 5 ميليون نفر جان خود را از دست خواهند داد.

بر همین اساس ضروری است که پیش از وقوع این حادثه تهران خود را آماده کند. امری که رییس سازمان مدیریت بحران کشور هم بر آن تاکید دارد وتعیین یک متولی واحد برای دستگاه های امدادی کشور ضروری دانسته و پیشنهاد تجمیع دستگاه ها و سازمان های امدادی را مطرح کرد.

این پیشنهاد اتفاقا موافقانی در مجلس دارد. به گفته امیر خجسته عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور «تجمیع و یکپارچه شدن دستگاه‌های امدادی درمجلس شورای اسلامی نیز درقالب یک پیشنهاد مطرح شده تا تمامی دستگاه های امدادی فعال حال حاضر کشور تحت یک مدیریت واحد و با اختیارات کامل تجمیع شوند.»

نماینده مردم همدان، معتقد است که سازمان مدیریت بحران کشور از اختیارات لازم درجهت مدیریت حوادث غیرمترقبه برخوردار نیستو انسجام و برنامه ریزی لازم و کافی دراین خصوص وجود ندارد.

خجسته با اشاره به اینکه در پایتخت چهار گسل فعال وجود دارد، تصریح کرد: به طورحتم اگر این گسل ها حرکت کنند تهران در معرض نابودی صددرصد قرار می گیرد، اما متاسفانه هیچ پیش بینی در حال حاضر برای کاهش خسارت های ناشی از این حادثه و مدیریت صحیح انجام نشده است؛ همچنین اینکه دستگاه‌ها و نهادها هیچ برنامه‌ای دراین خصوص تاکنون به مسئولان ذی ربط ارایه ندادند.

او با تاکید براینکه مسئولان مربوطه غافل از مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه به ویژه زلزله در پایتخت هستند، به خانه ملت گفت: به طورقطع اگر حادثه‌ای درتهران رخ دهد هیچ نهاد یا سازمانی دراین خصوص پاسخگو نخواهد بود، ضمن اینکه بودجه برای مدیریت حوادث غیرمترقبه دردست دولت است؛ بنابراین تا زمانی که برای مدیریت واحد پیش بینی های لازم صورت نگیرد نمی توان انتظارداشت که سازمان مدیریت بحران اقدامات قابل قبولی درمدیریت حوادث انجام دهد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت باید لایحه مدیریت یکپارچه و واحد درمدیریت بحران را به مجلس ارایه کند، گفت: اگر دولت لایحه ندهد مجلس با طرحی این موضوع را به سرانجام می رساند، هرچند که در لایحه حوادث غیرمترقبه پیش بینی لازم برای مدیریت واحد صورت نگرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار