مدیر نظارت بر اجرای خطوط اصلی شرکت فاضلاب تهران با بیان اینکه پروژه احداث تونل انتقال فاضلاب غرب تهران از طریق فاینانس و تسهیلات 12 میلیون یورویی بانک توسعه اسلامی تا سال 97 به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: با اتمام این پروژه 50 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی پایین دست آبرسانی خواهد شد.
کد خبر: ۲۹۷۳۴۵
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۲ 17 September 2016
مسعود رضا ثامنی در حاشیه بازدید خبرنگاران از پروژه احداث تونل انتقال فاضلاب غرب تهران با تاکید بر اینکه پروژه تونل انتقال فاضلاب غرب تهران از زمانی که شروع شده تا 2 سال زمان خواهد برد،گفت: پروژه مزبور با تسهیلاتی بالغ بر 12 میلیون یورو از بانک توسعه اسلامی در حال احداث و اجرا است و امیدواریم تا سال 97 به اتمام برسد.

وی افزود: پروژه تونل انتقال فاضلاب غرب تهران 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با اتمام آن حدود 3.5 میلیون نفر را تحت پوشش خود قرار خواهد داد.

ثامنی خاطرنشان کرد: تونل انتقال فاضلاب غرب تهران به عنوان دومین تونل بلند انتقال فاضلاب با هدف جمع‌‌آوری فاضلاب مناطق مرکزی و غرب تهران به صورت حفاری تمام مکانیزه توام با اجرای پوشش ثبتی محافظت شده در برابر گاز H2S برای اولین بار در کشور به مرحله اجرا گذاشته شده است.

به گفته وی، مساحت تحت پوشش طرح بالغ بر 20 هزار هکتار است و از تقاطع بزرگراه آیت‌الله سعیدی با خیابان 30 متری جی تا بازار مبل یافت‌آباد و در ادامه بلوار معلم تا ضلع شمالی بزرگراه آزادگان در حاشیه ضلع جنوب شرقی آزاد راه تهران ساوه را تحت پوشش قرار داده و فاضلاب و پساب را به تصفیه‌خانه غرب تهران منتقل خواهد کرد.

مدیر نظارت بر اجرای خطوط اصلی شرکت فاضلاب تهران همچنین در خصوص اجرای خطوط اصلی فاضلاب تونل کمیل- امام خمینی نیز گفت: این تونل یکی از شریان‌های حیاتی فاضلاب تهران به طول 5300 متر در حال اجرا است.

ثامنی با بیان اینکه این تونل از میدان حر آغاز و در مسیر از خیابان امام خمینی تقاطع نواب، کمیل، هرمزان و 30 متری جی عبور می‌کند،گفت: این پروژه در نهایت به ابتدای تونل اصلی غرب تهران در بزرگراه آیت‌الله سعیدی متصل و به پایان می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه حفاری این تونل به روش سنتی و لاینینگ برای مقابله با خوردگی انجام می‌شود،ادامه داد: این پروژه که از محل اعتبارات جاری و با هزینه حدود 33 میلیارد تومان در حال اجراست در حال حاضر 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با توجه به مشکلات برای ایجاد هماهنگی با ارگان‌ها اگر منابع مالی به موقع تامین شود زودتر از موعد به بهره‌برداری می‌رسد.

ثامنی به یکی از مشکلات اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: برای اجرای این تونل عمدتا از سیمان تیپ 5 استفاده می‌شود بنابراین وقتی تولید سیمان و شن و ماسه متوقف می‌شود عملا عملیات اجرایی این طرح نیز متوقف می‌شود.

به گفته وی ظرفیت این تونل انتقال 6 متر مکعب بر ثانیه است و فاضلابی که در بخش مرکزی مناطق غربی و جنوب غربی تهران را در این مسیر جمع‌آوری و به تصفیه‌خانه غرب تهران در اتوبان ساوه منتقل خواهد کرد.

ثامنی تاکید کرد: به هر حال اجرای طرح فاضلاب تهران مهم‌ترین پروسه تکمیل مدیریت منابع آب است چرا که هر چقدر آب شرب تحویل شده را از باز چرخانی مجددا به شکل پساب در اختیار بخش کشاورزی و صنعت قرار دهیم کمک بزرگی به کاهش مصرف آب شرب خواهد کرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار