تهرانگردی با بوی ماه مهر؛
عضو شورای اسلامی شهر تهران، همزمان با فرارسیدن اول مهرماه و بازگشایی مدارس، از برخی مدارس تهران دیدن کرد.
کد خبر: ۳۰۰۷۱۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱ 24 September 2016
 احمد مسجد جامعی به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید و عید غدیر، تهرانگردی این هفته خود را به این موضوعات اختصاص داد. او در ابتدای برنامه خود به هنرستان ماندگار امام صادق (ع) که در نیمه اول دهه ۲۰ ساخته شده است حدود ۱۰۰ هزار متر مساحت دارد و رشته‌هایی همچون الکترونیک، برق، تأسیسات، چاپ، ساختمان، ساخت و تولید، صنایع چوب، صنایع فلزی، متالوژی، مکانیک خودرو و نقشه کشی عمومی در این هنرستان تدریس می‌شود، رفت.

بزرگترین مدرسه ایران زیر خاک فراموشی

او در این بازدید گفت:‌ این آموزشگاه پیش از انقلاب به عنوان آموزشگاه حرفه‌ای رضا پهلوی (مجتمع فنی ری) فعالیت می‌کرده و در منطقه ۱۲ حوالی میدان قیام قرار دارد که حدود ۷۰۰ اصله درخت چنار و سایر گونه‌های گیاهی دارد.

مسجد جامعی تصریح کرد: این مدرسه شامل سالن تربیت بدنی، زمین فوتبال، زمین والیبال و بسکتبال و ۱۴ کارگاه تخصصی است که افرادی همچون علیرضا محجوب نماینده مجلس، علی اکبر پرورش، اسدالله بادامچیان و بسیاری دیگر از چهره‌های علم و فن و تجارت کشور، در این هنرستان تحصیل یا تدریس کرده‌اند.

در این بازدید محمد محسنی، معلم و مدیر هنرستان ماندگار امام صادق (ع) که تهرانگردان را در این بازدید صبحگاهی همراه می‌کرد با بیان اینکه در گذشته در این هنرستان آموزشکده نیز وجود داشت اما بنا به دلایل سیاسی آموزش برای دانشجویان در این مدرسه برداشته و تنها آموزش دانش آموزان در دستور کار قرار گرفت، خاطرنشان کرد: این مدرسه بزرگترین مدرسه تهران است که ۱۴ کارگاه آموزشی و ۱۰ آزمایشگاه دارد اما متاسفانه آموزش و پرورش هیچ گونه اعتباری برای این هنرستان تقبل نکرده است.

او با بیان اینکه در روزگار نه چندان دور ۷۰ خدمه در این مدرسه بزرگ فعالیت می‌کردند که حالا به دو نفر تقلیل یافته است اظهار کرد: در گذشته این هنرستان ۱۵ انباردار و شش باغبان داشت که حالا خبری از فعالیت آنها نیست و ما مجبور هستیم برای جلوگیری از خشک شدن درختان این مدرسه، بعد ازظهرها و بعد از اتمام کلاس‌ها خودمان اقدام به آبیاری درختان کنیم.

محسنی با بیان اینکه در گذشته بیش از هزار نفر در این هنرستان تحصیل می‌کردند، ادامه داد: حالا تعداد دانش آموزان این هنرستان به ۵۰۰ نفر رسیده است.

پیشنهاد تاسیس موزه علم و فناوری در هنرستان

مسجد جامعی در ادامه به کارگاه‌های مختلف این هنرستان از جمله کارگاه نجاری و تراشکاری رفت و با اشاره به دستگاه‌های موجود در این هنرستان، اظهار کرد: در گذشته این سالن‌های بزرگ مملو از دانش آموزان بود اما حالا با کمتر از نصف ظرفیت خود فعالیت می‌کند و مابقی مساحت کارگاه خاک می‌خورد.

او با بیان اینکه به گفته مسئولان این هنرستان، اعتبار سالیانه وزارت آموزش و پروش به این هنرستان صفر است، تصریح کرد: عمده کارگاه‌های این هنرستان به دلیل نبود دانش آموز تقریبا نیمه خالی است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، با بیان اینکه این هنرستان زیرساخت‌های خوبی دارد و با توجه به سابقه حدود ۸۰ ساله می‌تواند نقش مهمی در منطقه ۱۲ و خیابان ری ایجاد کند، عنوان کرد: این مدرسه کارگاه‌های متعددی دارد که در چندین رشته مهندسی می‌تواند نسبت به تربیت هرچه بهتر دانش آموزان اقدام کند.

مسجد جامعی با بیان اینکه پیشنهاد می‌شود این هنرستان به موزه علم و فناوری دانش آموزان بدل شود گفت: در خیابان ۳۰ تیر موزه علم و فناوری وجود دارد اما این هنرستان می‌تواند با وجود داشتن دستگاه‌های قدیمی که عمدتا از سوی دستگاه‌های مختلف اهدا شده است به موزه علم و فناوری دانش آموزان تبدیل شود و پاتوقی برای رفت و آمد مدارس و دانش آموزان باشد و حتی منطقه ۱۲ را تحت تاثیر قرار دهد.

او با بیان اینکه ساختمان این هنرستان برای نیمه اول دهه ۲۰ و بعد از جنگ جهانی بوده است تاکید کرد: این هنرستان فضاهای کارگاهی سرپوشیده زیادی دارد و از آنجایی که در نزدیکی دروازه غار قرار دارد می‌تواند محیط پیرامونی خود را تحت تاثیر قرار دهد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، با بیان اینکه سرانه آموزشی هر دانش آموز در این هنرستان ۲۰۰ متر است افزود: باید برای حفظ هرچه بهتر این میراث شهر تلاش شود.

در ادامه تهران‌گردان به اردوگاه شهید چمران در ارتفاعات تهران، رفتند. این باغ ۹ هکتاری که برای «باتمانقلیچ» بود، زیر نظر آموزش و پرورش شهر تهران اداره می‌شود که پیش از این دفتر و تعمیرگاه تله کابین توچال بوده است.

مسجد جامعی با بیان اینکه دانش‌آموزان با ارائه مبلغ ۴ هزار تومان می‌توانند از این اردوگاه استفاده کنند، گفت:‌ البته با وجود مسافت طولانی و دسترسی‌های سخت به این اردوگاه عمده هزینه صرف جابجایی می‌شود.

او  افزود: ‌در این اردوگاه پیشنهاد شد که رویکرد این اردوگاه تغییر و کارکرد خاصی برای آن تعریف کنند تا جذابیت‌های استفاده از این اردوگاه افزایش پیدا کند.

از پیش دبستانی تا دبیرستان در یک مجموعه

احمد مسجد جامعی سپس به مجتمع آموزشی و پژوهشی شهید مهدوی رفت و میهمان مدیریت این مدرسه شد.  در این بازدید که صدیقه مهدی خواهر شهید مهدی مدیر این آموزشگاه و تعدادی از پرسنل آن حضور داشتند، عضو شورای اسلامی شهر تهران، گفت: این مدرسه از سال ۶۸ ایجاد شده و ۱۷ هزار متر زیربنا دارد که به تازگی حدود ۲۰ هزار متر زمین برای ایجاد اردوگاه اختصاصی دانش آموزان این مدرسه خریداری شده که به دلیل قرار داشتن در ارتفاع مانع از اشراف در این مدرسه دخترانه می‌شود.

او با بیان اینکه اولین مجوز ایجاد مدرسه غیرانتقاعی به این مدرسه داده شده است تاکید کرد: گویا در زمان وزارت دکتر نجفی در آموزش و پرورش، درخواست ایجاد یک مدرسه غیر انتفاعی داده شده و با موافقت وی، مدرسه‌ای در منطقه شش ایجاد شده است اما بعد از مدتی زمین این مدرسه را که ۵۵۰۰ متر بود خریداری شد و به مرور زمان زمین‌های اطراف خریداری شد و این مجتمع آموزشی شکل گرفت.

مسجد جامعی  با بیان اینکه به گفته مسئولان این مجتمع متاسفانه بخشی از مدارس غیر دولتی اشتباها فعالیت کرده و بااجاره کردن خانه‌ای آن را تبدیل به مدرسه کرده و شبانه روز حفظیات را به دانش آموزان می‌دهند تا از سد کنکور عبور کنند تصریح کرد: پرسنل این مجموعه سعی دارند تا در این مجتمع آموزشی نسبت به تربیت دانش آموزان اقدام  کنند تا در آینده شهروند خوبی برای کشورشان باشند.

صدیقه مهدوی نیز با بیان اینکه این مجتمع از پیش دبستانی تا پایان دبیرستان، دانش‌آموز جذب می‌کند خاطرنشان کرد: مجموعه ۱۵۰۲ دانش آموز در این مجموعه حضور دارند که توسط ۳۴۲ پرسنل، اداره می‌شوند.

دورهمی بچه‌های شاهپور

مسجدجامعی نیز با بیان اینکه شهید مهدوی نقش موثری در جبهه‌های جنگ داشته است افزود: خانواده شریف مهدوی‌ها را از قبل از انقلاب می‌شناسم و با عموی آنها همکاری داشتیم. رابط ما با او آیت الله بهشتی بود. مجموعه‌ای بود که می‌خواستیم نشریه‌ای برای کودکان و نوجوانان چاپ کنیم نشریه فلق را منتشر کردیم که حامی مالی آن آقا مهدوی بود. خوشحال هستیم که امروز شاهد کسب توفیقات این خانواده هستیم و انصافا این افراد در راستای آموزش قدم‌های بلندی را برداشته‌اند.

او اضافه کرد: مدیریت مدرسه شهید مهدوی قطعه زمینی حدودا ۵۰۰ متر برای ساخت مسجد خریداری کرده است.

در ادامه این عضو شورای اسلامی شهر تهران، به محل اجتماع سالانه دانش آموزان مدرسه جلال آل احمد (شاهپور تجریش) رفت و در جمع آنها قرار گرفت و به گپ‌وگفت پرداخت.

مسجد جامعی درباره این اجتماع اظهار کرد: هر ساله در اولین جمعه مهر ماه دانش آموزان قدیمی این مدرسه، در محل باغ فردوس و موزه سینما که قبلا مدرسه بوده است، گرد هم می‌آیند و در میان آنها پیرمردهای زیادی وجود دارد که سالیان سال از تحصیل آنها می‌گذرد.

او ادامه داد: در یک قسمت از این اجتماع  پیرمردها محلی برای نصب اعلامیه ترحیم دانش آموزان قدیمی که در طول یکسال جان خود را از دست دادند در نظر می‌گیرند تا مابقی همکلاسی‌ها از فوت همکلاسی قدیمی خود باخبر شوند.  این اجتماع خود جوش بوده و از فارغ‌التحصیلان سال‌های دور تا به امروز، در آن شرکت می‌کنند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در میان این افراد با سابقه ترین معلم که هفتاد سال عمر خود را برای تدریس گذاشته قرار دارد گفت: دکتر وحیدی از مدرسان باسابقه کشور است که حتی مراسم بزرگداشت و تمبر یادبود او نیز چاپ شده است و اگر این سنت نیکو به سایر مدارس تسری یابد قطعا موجب ایجاد فضای بانشاط و با طراوت در مدارس خواهد شد و این بازدیدهای سالانه به یک الگوی رفتاری بدل خواهد شد.

فداکارانی زیر چتر غدیر

مسجد جامعی در ادامه تهران گردی خود به مرکز خیریه نیک آفرینان غدیر رفت و از نزدیک از ۳۰۰دختر معلول ذهنی و حرکتی که در این مرکز بستری بودند، عیادت کرد. این مرکز که محل نگهداری دختران معلول حرکتی، جسمی و ذهنی است، در محله ازگل تهران قرار دارد و حسین زاچکانی‌ها، مدیریت آن را برعهده دارد.

مدیر عامل مرکز خیریه نیک آفرینان غدیر با بیان اینکه چند روز قبل و به مناسبت روز عیدغدیر، مسجد جامعی بدون اطلاع قبلی از این مرکز بازدید کرد و از او خواستم تا برنامه‌ای ترتیب دهد که افراد بیشتری از این مرکز بازدید کنند، خاطرنشان کرد: ‌مردم وقتی کودکان‌شان را در این مرکز ببینند، دیگر نمی‌توانند نسبت به این گونه مراکز بی‌توجه باشند و در هر کجای تهران که قرار داشته باشند دعای خیر خود را نصیب این مرکز می‌کنند.

او با بیان اینکه ۳۰۰ دختر معلول ذهنی، جسمی و حرکتی از ۱۴ تا ۴۰ سال در این مرکز به صورت شبانه روزی نگهداری می‌شوند بیان کرد: این مرکز ۵۰ سال قدمت دارد و ناصر گیوه‌چی قهرمان کشتی، ساختمان این مرکز را ساخته است.

زاچکانی‌ها با بیان اینکه تا ۵ سال پیش این مرکز دولتی بود اما با حمایت رئیس وقت بهزیستی خصوصی شد، تاکید کرد:‌ ساختمان فعلی که دختران در آن نگهداری می‌شوند از لحاظ استحکام، ایمنی لازم را ندارد و حتی چندین بار در چند نقطه دچار ریزش شده که به لطف خدا در حال ساخت ساختمان جدید با سطح اشغال ۲۵۰۰ مترمربع هستیم.

احمد مسجد جامعی نیز در ادامه با بیان اینکه اکثر افرادی که در این مرکز نگهداری می‌شوند، بدون خانواده هستند و معمولا به دلیل عدم توانایی فنی و مالی، خانواده آن‌ها را سر راه گذاشته و از طریق پلیس و بهزیستی در اختیار این مرکز قرار می‌گیرند، عنوان کرد: این مرکز کاملا خصوصی است و توسط خیرین اداره می‌شود؛ به گونه‌ای که ما حتی یارانه نیز دریافت نمی‌کنیم و این در حالی است که ۲۱۰پرسنل در این مرکز فعال هستند که عمدتا زنان سرپرست خانواری هستند که از طریق نگهداری این کودکان معلول امرار معاش می‌کنند.

مسجدجامعی عضو عالی افتخاری هیئت امنای نیک آفرینان غدیر شد

او ادامه داد: آنچه مدیریت این مجموعه می‌گوید، در یک مرکز دیگر ۱۱۰ دختر نگهداری می‌شوند که از لحاظ جسمی مشکلی ندارند اما از لحاظ ذهنی دچار مشکلاتی هستند که تحت آموزش مربیان قرار گرفته و تمام لباس‌های پرسنل و کودکان مراکز خیریه غدیر توسط آن‌ها دوخته می‌شود و حتی طبق قانون کار به آن‌ها حقوق می‌شود که این معلولان ذهنی موجبات افتخار خانواده‌شان را فراهم کردند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت:‌ این بنیاد خیریه در شهر قزوین نیز شیرخوارگاه دیگری دارد که کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست در آن نگهداری می‌شوند.

مسجد جامعی با بیان اینکه هزینه‌های جاری این مراکز ۶۵۰ میلیون تومان و هزینه نگهداری هر معلول در این مرکز ماهیانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است، افزود:‌ ساختمان جدید برای تکمیل به ۳۵میلیارد تومان نیازمند است و جالب است که نقشه این ساختمان جدید را هم یک معلول و به صورت رایگان کشیده است.

در پایان این بازدید نیز احمد مسجد جامعی به عنوان عضو عالی افتخاری هیئت امنای موسسه نیک آفرینان غدیر، منسوب شد.

در پایان این بازدید به پینشهاد عکاسانی که در این جمع حضور داشتند، قرار شد عکس‌های خود را به نمایش گذاشته و از مردم دعوت کنند برای کمک به این خیریه از عکس‌هایشان بازدید و با همت عالی، عواید آن را صرف هزینه‌های این موسسه کنند.

مسجد جامعی در ادامه به مدرسه مفید رفت و پس از بازدید از آن توضیح داد: مدرسه مفید بیشترین دانش‌آموز شهید را در منطقه به انقلاب اهدا کرده است و از ۱۰۲ شهید دانش‌آموز در منطقه دو، ۷۰ شهید مربوط به این مدرسه است و افراد معروفی در این مدرسه تحصیل کرده و یا به دانش آموزان تدریس می‌کردند.

او با اشاره به استفاده از ابزارهای نوین آموزشی در این دبیرستان خاطرنشان کرد:‌ مدرسه را دانش‌آموزان فارغ التحصیل اداره کرده و جالب است بدانید این مدرسه برنامه‌های زیادی برای ارتقای اخلاق گروهی دارد که این نشان می‌دهد مسئولان این مدرسه وقت زیادی برای تربیت کودکان صرف می‌کنند.

تهرانگردان سپس به خانه معلم واقع در منطقه ۹ رفتند. عضو شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به اینکه مجموعا ۹ خانه معلم در تهران وجود دارد، اظهار کرد: متاسفانه بر اساس آمارها ۷۰ درصد از پرسنل آموزش و پرورش که از خانه‌های معلم شهر تهران استفاده می‌کنند، برای درمان آمده و ۲۰ درصد نیز برای ارتقای سطح علمی به تهران می‌آیند و درصد کمی از این افراد برای تفریح وارد خانه‌ معلم می‌شوند.

احمد مسجدجامعی در ادامه مدرسه‌گردی خود به مدرسه سرور که مدرسه ویژه کودکان استثنایی است رفت و همراه با محمدعلی نجفی، وزیر اسبق آموزش و پرورش، از قسمت‌های مختلف این مدرسه بازدید کردند. نجفی درباره تاریخچه ایجاد مدرسه استثنایی در کشور عنوان کرد: زمانی که در وزارت آموزش و پرورش مسئولیت داشتم، یکی از مشکلات جدی ما، این کودکان بودند؛ امکانات محدود بود و پوشش آنها کم بود.

او ادامه داد: در آن زمان ۵۰ درصد این کودکان به مدرسه می‌آمدند و خانواده‌ها مطلع نبودند که با آموزش، بخشی از این معلولیت‌ها را می‌توان جبران کرد. معلمان این مدارس نیز نسبت به سایر معلمان، از امتیاز ویژه‌ای برخوردار نبودند.

نجفی با بیان اینکه بعد از یک سال به این نتیجه رسیدیم که یک سازمان آموزش و پرورش استثنایی راه‌اندازی کنیم، بیان کرد: اساسنامه‌ای تنظیم کردیم و به مجلس فرستادیم که در سال ۱۳۶۸ به تصویب رسید و از سال ۱۳۶۹ این طرح آغاز شد. در آن طرح برای معلمان مدارس استثنایی امتیازات ویژه‌ای در نظر گرفته شد و از آن سال به بعد با تحول خاصی در آموزش استثنایی روبرو شدیم.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به اینکه یکی از مشکلات جدی این دانش‌آموزان، سرویس ایاب و ذهاب، آنها است، عنوان کرد: بخش عمده این دانش‌آموزان خانواده‌های متوسط رو به پایین دارند که اگر به آنها کمک نشود، از خیر تحصیل فرزندانشان می‌گذرند.

او همچنین تاکید کرد: چند سال است که با تلاش‌های آقای مسجد جامعی، مسئله سرویس این دانش‌آموزان تا حدودی بر طرف شده است.

علی افروز اولین رئیس سازمان آموزش استثنایی نیز با بیان اینکه جای خالی آموزش ویژه و خاص برای دانش‌آموزان استثنایی خالی بود، گفت: با ایجاد سازمان آموزش برای کودکان استثنایی شاهد استقبال گسترده معلمان برای استخدام در این سازمان بودیم به گونه‌ای که حقوق و مزایای تعیین شده برای معلمان این سازمان به قدری بود که همه معلمان خواهان تدریس به این کودکان استثنایی بودند اما متأسفانه حالا در طی تاریخ سازمان استثنایی کشور با فراز و نشیب‌هایی همراه شده به گونه‌ای که دیگر جایگاه قبلی خود را ندارد.

او با بیان اینکه باید در رشته‌های آموزشی به کودکانی تحت عنوان آهستگان توجه ویژه‌ای شود، اظهار کرد: این کودکان IQ حدود ۸۰ درصد دارند اما آموزش‌پذیر هستند و سیر IQ آن‌ها دارای نوساناتی است و به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که این افراد توجه ویژه داشته باشند چرا که هرچقدر مسئولان برای آموزش هزینه کنند، بعداً هزینه کمتری در زندان‌ها می‌شود.

احمد مسجدجامعی نیز در ادامه با بیان اینکه در سال‌های گذشته جمعی از محققان، دانش‌نامه‌ای برای گروه‌های خاص همچون ناشنوایان و نابینایان نگارش کردند تصریح کرد: می‌توانم این تیم پژوهشی را با شما آشنا کنم تا در چاپ جدید نسبت به ویرایش اطلاعات و ورود ویژگی‌های کودکان آهسته به شما کمک کنند.

او با بیان اینکه ۶۴ مدرسه استثنایی وجود دارد که ۵۵ مدرسه آن دولتی است و مابقی غیردولتی هستند، افزود: حدود ۶ هزار دانش‌آموز استثنایی در این مدارس مشغول به تحصیل هستند.

در ادامه تهرانگردان به مدرسه روشن‌گران رفتند و از نزدیک در جریان فعالیت‌های این مدرسه که در امارت فخرالدوله بنا شده است قرار گرفتند.

مدیر این مدرسه ضمن دعوت از مسجدجامعی برای دیدن بخش‌های مختلف این عمارت در حال تخریب گفت: این عمارت توسط ایرانیت از محوطه حیاط مدرسه جدا شده است اما ریزش بنا امنیت دانش‌آموزان را دچار اختلال کرده است.

گفتنی است تهرانگردی دوم مهر احمد مسجد جامعی که تا پاسی از شب ادامه داشت، با دیدار با یکی از معلمان این عضو شورای اسلامی شهر تهران، به پایان رسید.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار