چند سالی بود که مردگان تهرانی‌ها با بنز به بهشت زهرا منتقل می شوند. حال بنزها از رده خارج شدند و این بار قرار است مردگان با تویوتا جابه جا شوند.
کد خبر: ۳۰۵۲۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵ 02 October 2016
در سال 1345 برای نخستین بار کلنگ بهشت زهرا(س) به زمین زده شد و در سال 1349 آمادگی دفن را پیدا کرد.

نخستین فرد دفن شده در نزدیکی ساختمان اداری بهشت زهرا(س) قرار دارد که در 27 تیر 1349 در قطعه یک، ردیف یک و شماره یک دفن شد. نام او محمد تقی خیال بود.

بهشت زهرا(س) از سال 1349 تعدادی بنز خریداری کرد تا متوفی را با همان بنزهای سیاه که بعدها تغییر رنگ دادند جابه‌جا کند.

این کار ادامه پیدا کرد تا اینکه بنزها از رده خارج شدند و بعضی وقت‌ها برای انتقال جنازه از داخل شهر به بهشت زهرا(س) مشکلاتی ایجاد می شد.

مثلا در بین راه، دو یا سه بار ماشین عوض می‌شد. سازمان بهشت زهرا درصدد جایگزین کردن این آمبولانس‌ها بود. با کارخانه‌های تولید داخل مانند ایران خودرو و سایپا صحبت شد اما برای آنها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبود که آمبولانس تولید کنند بنابراین شهرداری مجبور شد مطالعه‌ای روی خودروهای خارجی انجام دهیم که در نهایت از طریق بخش دولتی و ایران خودرو دیزل، خودروهای بنز الگانس وارد کشور شد.

البته دو گزینه تویوتا و بنز نیز بود، ولی چون بنز از نظر مقاومت، بهتر بود به عنوان گزینه نهایی انتخاب شد.

بنزها از طریق دولت و به صورت ریالی خریداری شد و هریک حدود 37 میلیون تومان هزینه داشت.

در بسیاری از کشورها که از نظر اقتصادی از ما پایین‌تر هستند خودروهای حمل متوفی آنها ماشین‌های مدرن روز است.

حال سال ها از ورود این بنزهای 37 میلیونی می گذرد و آنها نیز از رده خارج شدند و شهرداری تهران این بار به جای بنز برای جابه جابه جایی اموات تویوتا وارد می کند.

مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره فرسودگی ناوگان بهشت زهرا(س) طی سال های گذشته گفت: به همین منظور 150 تویوتا حمل متوفی به مجموعه بهشت زهرا(س) اضافه می شود که این کار در جهت بهسازی سامانه حمل و نقل در این مجموعه در دستور کار قرار گرفت.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به زمان وارد شدن این خودروهای تویوتا به ناوگان مذکور خاطر نشان کرد: این تعداد خودرو به زودی وارد ناوگان می شوند و اگر به خودروهای بیشتری نیاز باشد، در سریع ترین زمان ممکن به این تعداد افزوده خواهد شد.

وی با بیان اینکه با جدیت موضوع نوسازی ناوگان آمبولانس های داخل و برون شهری سازمان بهشت زهرا(س) را دنبال کردیم، افزود: این کار در راستای برنامه 5 سال دوم شهرداری تهران در دستور کار قرار گرفت که مباحث اعتباری، مالی و نقدینگی آن هم انجام شده است.  

یزدانی با تاکید بر اینکه این آمبولانس ها مخصوص حمل متوفیان طراحی شده اند، افزود: در قسمت عقب این خودروها فضای مناسب برای قرار دادن متوفی وجود دارد و تمامی استانداردها در خصوص حمل جسد در این باره رعایت شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با بیان اینکه این آمبولانس ها از تهویه مناسبی که در روزهای گرم سال کاربرد اساسی دارد، برخوردار هستند، اضافه کرد: از سوی دیگر این خودروها برای انتقال متوفیان از تهران به دیگر شهرهای کشور نیز مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

هنوز این تویوتا ها وارد ناوگان بهشت زهرا نشده است و بزودی بهره برداری از آنها آغاز می شود.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار