دکتر محمودزاده در همایش ملی فراوری پتانسیل های ژئوپلیتیکی توسعه در کرانه های اقیانوسی جنوب شرق ایران که به همت پژوهشگاه شاخص پژوه برگزار شد، به آسیب شناسی توسعه در سواحل مکران پرداخت.
کد خبر: ۳۱۳۷۷۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹ 18 October 2016
دکتر امیر محمودزاده در این همایش گفت: توسعه و پیشرفت، از فکر شروع ی شود. این همایش،نگاه به آینده ایران دارد و می تواند برای خروج از رکود اقتصادی در مکرانبه مسئولان ایده بدهد.

محودزاده با تأکید مشارکت بخش خصوصی در توسعه کشور، اظهار کرد: در حال حاضر بخش خصوصی می تواند توسعه را در کشور محققکند.ورود دولت برای عملیات اجرایی مکران مشکلات بیشتری را ایجاد خواهد کرد؛ در تمام دنیا این گونه توسعه ها توسط بخش خصوصی ایجاد می شود.

وی افزود: در دنیا تولید علم با بخش خصوصی است و شاید فقط در ایران باشد که بخش دولتی کار تولید علم را انجام می دهد.

رییس پژوهشگاه شاخص پژوه با تأکید بر اینکه برای توسعه سواحل مکران باید یک سند آینده پژوهانه تدوین شود، افزود:هر چقدر که برای پژوهش سرمایه گذاری شود، همان قدر هم توسعه رشد پیدا خواهد کرد ما پیشنهاد می کنیم که بدون برنامه و تفکرات علمی به مدل توسعه ای دست نزنیم که بعدها برای سرمایه گذاری های انجام شده پشیمان شویم.

محمودزاده با تأکید بر لزوم تغییر در شیب فرهنگی کشور، اظهار کرد: شیب فرهنگی ما با توسعه سازگاری ندارد؛ فرهنگ ما شیب بسیار افقی دارد اما شیب توسعه عمودی است. تکنولوژی به شدت در ایران دارد نفوذ می کند اما متأسفانه فرهنگ توسعه در کشور ما ضعیف است. توسعه ای که باید دنبال می کنیم توسعه فکر است و با رعایت این ملاحظه حداقل یکبار هم که شده مکران را خرابش نکنیم.

رییس پژوهشگاه شاخص پژوه با تأکید بر اینکه پژوهش، زیربنای توسعه است، خاطرنشان کرد: باید با برنامه و درایت و بهره گیری از مشاوره های عالی در حوزه مکران برنامه ریزی کنیم چون بهترین پایلوت  و نمونه برای اقتصاد مقاومتی مکران است و اگر با برنامه ریزی غلط فرصت ها را در مکران تخریب کنیم در حقیقت اقتصاد مقاومتی را خراب کرده ایم.

محمودزاده گفت: خیلی وقت ها ما پشت اقتصاد مقاومتی پنهان می شویم  و توسعه اشتباه را خلق می کنیم که بعد همه به صورت مذبوحانه باید تلاش کنند تا آن را اصلاح کنند .

رییس شورای سیاستگذاری همایش ملی فراوری پتانسیل های ژئوپلیتیکی توسعه در جنوب شرق ایران، تصریح کرد: ریشه بسیاری از مشکلات در کشور ما برنامه ریزی است، ما باید نگاه برنامه ریزی را به سمت آینده پژوهی ببریم و افق هایمانرا از 5 سال به 50 سال ارتقا دهیم چون با برنامه 5 ساله توسعه پایدار محقق نمی شود.

محمودزاده با بیان اینکه توسعه در کشور ما حزبی و سیاسی شده است، گفت: اگر ایران می خواهد اقیانوسی بشود ، اگر به اقتصاد دریایی و گردشگری آبی فکر می کنیم ابتدا باید مشکلات موجود کشور نظیر بیکاری، بی آبی و... را رفع کنیم.

وی با انتقاد از واگذاری بخشی از توسعه سواحل مکران به چینی‌ها و هندی‌ها، تصریح کرد: چرا باید قرارداد 90 ساله بخواهیم امضاء کنیم در حالی که این همه ظرفیت، این همه شرکت بزرگ، این همه منابع انسانیمتخصص در داخل کشور داریم که بدون استفاده رها شده اند؟ چرا برخی از مسئولان عادت کرده اند که همواره راحت ترین راه را انتخاب کنند، اگر ما فرصت ها و ظرفیت هایمان را در اختیار خارجی ها قرار دهیم یک ترکمنچای دیگر خلق کرده ایم.

وی افزود: اگر نگاهمان این باشد که مکان را به بیگانگان واگذار کنیم، مطمئن باشید یک ترکمنچای دیگر خلق می شود و تاریخ در مورد این اشتباهات راهبردی قضاوت خواهد کرد.

رییس انجمن آمایش سرزمین ایران با اشاره به زمان باقی مانده تا پایان چشم انداز بیست ساله، افزود: 9 سال دیگر به چشم انداز 20 ساله مانده است، آیا اهداف کشور در زمان باقی مانده محقق می شود؟ هرکس می گوید با این فرآیند و مسیری که در پیش گرفته شده، اهداف چشم انداز محقق می شود یا اشتباه می کند یا می خواهد دیگران را به اشتباه بیندازد.

رییس انجمن آمایش سرزمین اضافه کرد: یکی از محورها و پیشران ها که می تواند اهداف چشم انداز بیست ساله را محقق کند، توسعه سواحل مکران در جهت توسعه اقتصادی و ملی است. باید ترکیبی از اقتصاد انسان محور، اقتصاد آبی و اقتصاد دانش بنیان در مکرانبه کارگیری شود. باید با برنامه ریزی، عقلانیت و فکر کار را شروع کنیم.

محمودزاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهداف و ضرورت برگزاری این همایش، افزود: پژوهشگاه شاخص پژوه با هماهنگی شورای سیاستگذاری و کمیته علمی همایش، تصمیم گرفت دبیرخانه دائمی این همایش ملی را راه اندازی کند و هرسال یک همایش کاربردی را برای مسیر توسعه در مکران برگزار نماید.

وی ادامه داد: درخواست ما این است که اساتید ، دانشجویان، صاحب نظران و پژوهشگران، رساله ها، ایده ها و پژوهش هایشان را به موضوع توسعه مکران معطوف کنندو پژوهشگاه شاخص پژوه نیز تا حد امکان از این حوزه حمایت می کند چون وظیفه خودمان می دانیم که به فرامین مقام معظم رهبری عمل کنیم.

محمودزاده با اشاره به طرح مکنزی برای توسعه ایران، گفت: مکنزی یک برنامه توسعه برای ایران ارائه داده است اما حتی یکبار از مکران نام نبرده است، آیا او نمی داند که مکران موتور توسعه ایران می تواند باشد؟ قرار نیست آنها به ما ایده و مسیر صحیح را نشان بدهند، قرار نیست خارجی ها کاری برای ما انجام بدهند.خیلی از افراد در بیرون ایران نمی خواهند مکران توسعه بیابد.

وی تصریح کرد: اگر می خواهیم ایده ها و منویات مقام معظم رهبری را در حووزه اقتصاد مقاومتی پیاده سازی کنیم، باید بدانیم که موتور توسعه، پژوهش است،. پژوهش باید محور تمام برنامه ریزی ها در توسعه مکران باشد. توسعه سواحل مکران با بخش دولتی فعلا امکان پذیر نیست و تا مسئولان  اعتماد خلق نکنند سرمایه گذاران به سمت مکران تا نمی روند تا توسعه اتفاق نمی افتد.

رییس پژوهشگاه شاخص پژوه با تأکید بر اینکه جمعیت کیفی زیرساخت توسعه است، خاطرنشان کرد: باید کاری کنیم که جمعیت کیفی به سمت مکرانبرود،باید مشوق هایی تعریف کنیم که بخش خصوصی اعتماد کند و شریک دولت در توسعه مکران باشد.

وی در پایان گفت: شاید راهی را که دنیا 50 سال پیش طی کرده است را ما در این همایش در معرض مشورت و هم اندیشی قرار دادیم که چطور می توانیم توسعه را در مکران محقق سازیم.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار