وزیر نیرو در مراسم افتتاحیه بزرگترین نیروگاه خورشیدی مگاواتی اراک؛
تابناک تهران - وزیر نیرو، از ایجاد 5 اکو پارک توسط پژوهشگاه نیرو و تلاش برای تأمین 10 درصد برق مصرفی کشور از انرژی تجدیدپذیر خبر داد.
کد خبر: ۳۱۷۳۲۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۱ 24 October 2016
حمید چیت چیان وزیر نیرو در مراسم افتتاحیه اولین نیروگاه خورشیدی مگاواتی اراک  با بیان اینکه سرعت کُند توسعه فناوری‌ انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور جای تاسف دارد، گفت: نگاه اجمالی به روند توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در دنیا با آنچه که در ایران اتفاق می‌افتد صحت این امر را تایید خواهد کرد.

وی افزود: غلبه اقتصاد دولتی و عدم صحت و دقت تعرفه‌های صنعت برق موجب شده تا کشور در مسیری که دنیا در آن قرار گرفته و اکنون با شدت در حال پیش‌روی است، نباشد.

چیت‌چیان ادامه داد: اکنون تولید کننده برق پول سوخت خود را به درستی پرداخت نمی‌کند از طرفی مدیریت شبکه نیز نرخ درستی برای برق خریداری شده از نیروگاه و مصرف کننده قیمت واقعی برق مصرفی خود را نمی‌پردازد که این وضعیت اقتصادی صنعت برق علامت‌های اشتباه به مجموعه کشور می‌دهد.

وی اضافه کرد: اکنون متوسط قیمت خرید برق تجدیدپذیر از تولیدکننده خصوصی با کاهش نرخ در اوایل سال جاری به 370 تومان در هر کیلووات ساعت رسیده در حالی که قیمت متوسط هر کیلووات ساعت برق برای مصرف کننده 60 تومان و نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر 6 برابر نرخ فروش آن به مصرف کننده است.

به گفته چیت چیان این نرخ‌های غیر واقعی علامت‌های اشتباه می‌دهند و تولیدکننده به علت دریافت سوخت یارانه‌ای دیگر به فکر انرژی‌های تجدیدپذیر نخواهد بود از طرفی تولید برق با استفاده از سوخت‌های فسیلی هزینه‌هایی را از قبیل آلودگی هوا، خاک، منابع آبی و ... بر اجتماع تحمیل می‌کنند که در نظام حسابداری مالی درج نمی‌شوند.

وزیر نیرو تاکید کرد: صحت چنین شرایطی را شهروندان استان مرکزی می‌توانند تایید کنند چرا که در زمان استفاده نیروگاه شازند از سوخت مازوت وضعیت شهر اراک به لحاظ آلودگی‌ها قابل توصیف نیست.

وی اظهار داشت: متاسفانه تخصیص سوخت یارانه‌ای به برخی سرمایه گذاران سبب می‌شود تا آن‌ها به جای سرمایه گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر به احداث نیروگاه‌های فسیلی یا گازی روی آورند.

چیت‌چیان با اشاره به اینکه استفاده از سوخت فسیلی سبب هزینه‌هایی به مراتب بیشتر از قیمت واقعی تولید برق می‌شود، افزود: اگر به هزینه آلودگی‌های زیست محیطی، بهداشتی و سایر هزینه‌های عمومی ناشی از استفاده از سوخت‌های فسیلی توجه شود، به اهمیت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید برق از این منظر بیشتر پی خواهیم برد.

وی با بیان این مطلب که وزارت نیرو با علم و ایمان به اینکه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به نفع نسل‌های حاضر و آینده است خود را مصمم به توسعه این انرژی می‌داند، افزود: ما در پی این هستیم تا در آینده نزدیک قیمت‌های متفاوتی را در این زمینه نسبت به سایر برق‌های تولیدی از سوخت فسیلی ارائه دهیم.

وزیر نیرو تصریح کرد: انرژی خورشیدی یک منبع لایزال الهی است که هرگز تمام نمی‌شود و استفاده از آن باعث پایداری تولید برق کشور خواهد شد.

وی با بیان اینکه در زمان پیک مصرف برق، بهینه بودن استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، خود را بهتر نشان خواهند داد، افزود: یکی از ابزارهایی که می‌تواند تولید کننده برق پایدار در کشور باشد توسعه انرژی‌های خورشیدی است.

چیت‌چیان ادامه داد: استفاده از انرژی‌های خورشیدی نیازمند سرمایه‌گذاری‌های عمده نیست و هر خانوار ایرانی می‌تواند با نصب پنل‌های خورشیدی بر روی بام خانه خود، به سمت تولید نیرو برود.

وی تاکید کرد: کسانی‌که از تجهیزات داخلی در توسعه انرژی‌های نو استفاده کنند، قیمت خرید تضمینی برق آنان تا 30 درصد افزایش خواهد یافت.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه اخیراً در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس مناقصه تولید 800 مگاوات برق خورشیدی برگزار شد که قیمت تمام شده هر کیلووات ساعت آن 2.9 سنت بود، یادآور شد: این رقم به مراتب کمتر از تولید برق حرارتی است.

 وی خاطر نشان کرد: وزارت نیرو در پی آن است تا در سال جاری نیروگاه‌های با ظرفیت بیش از 10 مگاوات را در زمینه تولید انرژی‌های خورشیدی به بهره‌برداری برساند.

چیت چیان آنگاه به اکو پارک اشاره کرد و افزود: نیروگاه خورشیدی اراک به همراه 4 نیروگاه تجدیدپذیر دیگر که در سایر نقاط کشور ساخته شده است، به زودی تبدیل به اکو پارک می‌شوند. وی ایده آل کوتاه مدت و میان مدت کشور را در افزایش احداث نیروگاه‌های تجدید پذیر دانست و افزود: تلاش می‌کنیم تا در آینده، حداقل 10 درصد برق کشور از انرژی‌های تجدید پذیر تأمین شود.

نیروگاه خوشیدی یک مگاواتی اراک به عنوان بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور توسط پژوهشگاه نیرو احداث شده است و در این بازدید وزیر نیرو این نیروگاه را به صورت نمادین افتتاح کرد. این طرح تا ساعاتی دیگر توسط رئیس‌جمهور به صورت رسمی افتتاح می‌شود.

در ادامه محمدصادق قاضی زاده رئیس پژوهشگاه نیرو گفت: نیروگاه یک مگاواتی (هزار کیلو واتی) که در اراک احداث شده نخستین مجموعه نیروگاههایی است که به عنوان پارک انرژی شناخته خواهد شد و ما می‌خواهیم کارکرد توسعه فرهنگ را در منطقه داشته باشیم. همچنین براساس کارکرد، یک آزمایشگاه برای آن اقلیم ایجاد کنیم تا محصول تولیدی را که به بازار عرضه خواهد شد را در محیط واقعی تست کنیم. رویکرد دیگر ما این است که پژوهشگاه نیرو از کسانی که در بومی‌سازی فناوری فعالیت می‌کنند حمایتهای لازم را از این افراد بعمل خواهد آورد. مثلا اگر بخواهند کار تحقیقاتی را انجام دهند ریسک تحقیقاتی را پوشش دهیم وقتی که کار تحقیقاتی به سرانجام رسید برای تجاری سازی نیز اقدام کنیم تا این محصول تولیدی را روانه بازار کنیم. همچنین ریسک خرید تجهیزات نوآورانه ایرانی را پژوهشگاه نیرو پوشش خواهد داد تا بتواند نگرانی بخش خصوصی و شرکتهای دانش بنیان، محققان ایرانی را از بابت بازار هدف برطرف نماید. تا محققان و سرمایه‌گذاران با آرامش خاطر به سراغ ایده‌های نو و فناوری نو حرکت نمایند.

داوود محمدی در مراسم بهره‌برداری از اولین نیروگاه یک مگاواتی خورشیدی در اراک که ظهر امروز با حضور وزیر نیرو برگزار شد، افزود: اجرای نیروگاه یک مگاواتی خورشیدی از سال 92 آغاز شد که عمده‌ترین هدف آن نیز ایجاد یک طرح پایلوت با کیفیت استاندارد و در حد استاندارد‌های به روز جهانی بود.

داوود محمدی با بیان اینکه وزارت نیرو و پژوهشگاه نیرو احداث طرح‌های پایلوت را برای رسیدن به کیفیت پیش‌بینی کرده‌اند، افزود: این پروژه نیز در راستای ایجاد یک طرح پایلوت رقم خورد و پژوهشگاه نیرو قصد ورود به این حوزه برای تولید را نداشت چرا که ما عقیده داریم بخش خصوصی باید وارد حوزه احداث نیروگاه‌های خورشیدی شود.

وی اظهار کرد: کار اجرایی این نیروگاه کاملا به دست مهندسان توانمند ایرانی واگذار شد و در زمان احداث و اجرای کار 30 نفر به صورت مستقیم نیز مشغول به کار شدند.

گفتنی است بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور به عنوان نخستین مجموعه نیروگاهی امروز با ظرفیت تولید یک مگاوات برق در مساحتی بالغ‌بر 1/6 هکتار در اراک به بهره‌برداری رسید.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار