با پذیرفته شدن استعفای سه وزیر از کابینه دولت یازدهم، روزنامه‌ها این روزها به مباحثی مانند شانس هر یک از وزرا در گرفتن رأی اعتماد و گمانه‌زنی برای پست بعدی وزرای استعفادهنده می‌پردازند.
کد خبر: ۳۱۹۳۴۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۴ 28 October 2016
روزنامه «شرق» در مطلبی با عنوان «در انتظار 3 وزیر» به حال و روز متفاوت سه وزیر پیشنهادی حسن روحانی در بهارستان اشاره کرده و آورده است: «مانند اولین باری که هر یک از آنها به مجلس نهم معرفی شده بودند، با مجلسی از مخالفان روبه‌رو هستند و نمی‌توانند از رأی‌ آوردن خود اطمینان صد درصدی داشته باشند. اما در این خوف و رجا هم، حال این سه نفر یکسان نیست. رضا صالحی‌امیری، که روحانی او را برای وزارت فرهنگ و ارشاد به مجلس دهم معرفی کرده، برخلاف روزهایی که برای وزارت ورزش به مجلس نهم معرفی شده بود، نگرانی‌های پیچیده‌ای برای گرفتن رأی اعتماد از مجلس دهم ندارد. او دیروز هم به فراکسیون زنان رفت و در جلسه یک‌ساعته با زنان مجلس، به سؤالات آنها پاسخ داد و با چهره‌ای که حکایت از رضایت داشت، از این جلسه خارج شد تا به اتاق مجاور، یعنی محل فراکسیون امید برود. در فراکسیون امید هم در کنار چهره‌هایی همچون حجت‌الاسلام مازنی و حجت‌الاسلام شیخ که اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس هستند، چند نفر دیگر از امیدی‌ها منتظر حضور صالحی‌امیری بودند تا مطالبات خود از وزارتخانه‌ای را که او قرار است در مصدر وزارتش بنشیند را بیان کنند و برنامه‌های وزیر پیشنهادی را بشنوند. در راهروهای پارلمان هم می‌شد از میان سخنان نمایندگان میانه‌رو و حتی اصولگرا به‌راحتی فهمید که صالحی‌امیری کار دشواری برای گرفتن رأی اعتماد از این مجلس ندارد و اگرچه تجربه نشان داده که نتیجه رأی‌ اعتمادها را تا آخرین لحظات نمی‌توان ‌پیش‌بینی کرد، اما تا اینجای کار از او با عنوان شانس بالاترین رأی بین سه گزینه معرفی‌شده نام می‌برند. در ادامه روزنامه شرق به احتمال رای آوری هر 3 وزیر اشاره ای کرده وآورده است: در نهایت آنچه تا پایان وقت دیروز از راهروهای مجلس به نظر می‌رسید، این بود که احتمال رأی‌آوری هر سه وزیر پیشنهادشده در جلسه رأی اعتماد، زیاد است؛ احتمالی که اگر تا روز رأی‌ اعتماد برخی از متغیرهای بیرونی، مانند آنچه بر معرفی‌نشدن نجفی تأثیر گذاشت، بر آنها اثر نگذارد، می‌تواند به واقعیت تبدیل شود یا در بدترین حالت، به رأی اعتماد دو نفر از سه گزینه معرفی شده منتهی شود.» 

روزنامه «آرمان امروز» نیز با انتشار مطلبی با عنوان «وزارت ارشاد خاکریز اول مخالفان دولت است» به گفت‌وگویی با  صادق زیبا کلام، استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب اشاره کرده و از او درباره نحوه‌ برکناری علی جنتی  نقل کرده است: «آقای روحانی انتظار داشتند زمانی که وزارت ارشاد برای برگزاری یک مراسم موافقت می‌کند در نتیجه آن وزارتخانه تمامی جوانب قانونی، حقوقی و شرعی را در نظر گرفته و بعد مجوز صادر کرده است و با توجه به اینکه همه زمینه‌ها و جوانب حقوقی را وزارت ارشاد در نظر گرفته‌اند، در نتیجه آقای روحانی انتظار داشت با توجه به قانونی بودن مجوزها زمانی که یک روحانی عالی‌رتبه به این مجوزهای قانونی انتقاد می‌کند و اجازه برگزاری کنسرت را نمی‌دهد و اجازه اکران فیلم در فلان شهر را نمی‌دهد، در مقابل این درخواست‌ها جنتی پای تصمیمات وزارتخانه متبوع خود ایستادگی کند، زیرا پشت این تصمیمات شرع و قانون بوده و زمانی که همه مجوزها قانونی و شرعی بوده، چرا وزیر ارشاد محکم از تصمیمات وزارت ارشاد دفاع نکردند؟ آقای روحانی به سرعت به دنبال تغییر نبودند. در صورتی‌که آقای احمدی‌نژاد با کوچک‌ترین ناملایمتی به دنبال تغییر می‌رفت و هیچ انتقادی را تحمل نمی‌کرد. در صورتی‌ که آقای روحانی سعه‌ صدر دارند و از این بابت مانند آیت‌الله هاشمی هستند و تحمل زیادی دارند. در ابتدا هم آقای روحانی درخواست استعفا از آقای جنتی را نداشتند، اما عملا مسیر به شکلی جلو رفت که هر چند آقای روحانی چنین چیزی را نخواستند، اما علاقه داشتند که به آقای جنتی بگویند که چرا پای تصمیمات قانون وزارت ارشاد ایستادگی نمی‌کنید و چرا عقب‌نشینی می‌کنید؟

زیبا کلام در ادامه با اشاره به توانایی علی جنتی در ایستادگی مقابل مخالفان، بیان کرد: شاید آقای صالحی امیری بهتر بتوانند این وزارتخانه را اداره کنند. چه بخواهیم و چه نخواهیم، آقای جنتی از ویژگی‌هایی از قبیل فرزند آیت‌الله جنتی بودن نزد سایر مسؤولان برخوردار بود و حتی ‌کمتر به وی انتقاد می‌شد. شاید هر کس به اندازه جنتی تحولاتی در وزارت ارشاد انجام می‌داد، با قدرت بیشتری در مقابل او ایستادگی می‌کردند و حتی شاید استیضاح می‌شد یا با فشار کنار گذاشته می‌شد.»

روزنامه « آفتاب یزد» نیز مطلبی را با تیتر «علی جنتی به کجا می رود؟!» را در صفحه نخست خود منتشر کرده و به گمانه‌زنی درباره سمت جدید وزرایی که استعفا دادند پرداخته و آورده  است: محمود گودرزی از دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران برای جانشینی حسن عباسی برگزیده شد و محتمل‌ترین گمانه‌زنی آن است که به پست قبلی خود در دانشگاه تهران بازگردانده شود و نیز علی اصغر فانی که یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس به شمار می‌رود نیز احتمالا ترجیح خواهد داد تا به تدریس در دانشگاه بازگردد و اندکی از دنیای سیاست فاصله گیرد و اما علی جنتی فرزند دبیر شورای نگهبان که چندین هفته در دو راهی عزل و استعفا قرار داشت و در نهایت با پذیرش استعفا صندلی خود در طبقه پنجم ساختمان روبروی مجلس شورای اسلامی را رها کرد و جای خود را موقتا به سید عباس صالحی سپرد و اما جنتی بودن وزیر سابق ارشاد باعث شده است تا رسانه‌ها همزمان به دنبال گشودن جعبه سیاه استعفای این دیپلمات سابق بر آیند و نیز در مجموعه ای از گمانه زنی‌ها! به دنبال این باشند تا جای بعدی استقرار وی را زودتر از دیگر رسانه‌ها اطلاع رسانی نمایند.

این روزنامه در ادامه به پس‌ های احتمالی  علی جنتی اشاره کرده است: به عنوان نخستین و دم‌دستی‌ترین گمانه‌زنی، علی جنتی را معاون سیاسی وزارت کشور در آینده‌ای نزدیک دانستند و این گمانه‌زنی از آن جایی قوت گرفت که جا به جایی وزارت کشور و استعفای علی جنتی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقریبا در یک زمان صورت پذیرفت. اگرچه تاکنون هیچ یک از مسئولان وزارت کشور به این جابه‌جایی و انتصاب احتمالی واکنش نشان نداده اند فلذا در بین سوابق کاری متعدد علی جنتی این پست یعنی معاونت سیاسی وزارت کشور نیز دیده می‌شود و چندان نیز بعید نمی نماید.

روزنامه «آفتاب یزد» در ادامه با یادآوری اینکه نخستین پست علی جنتی در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ریاست بر صداوسیمای مرکز خوزستان بوده است، آورده است: گمانه‌زنی‌های بعدی علی جنتی را روانه تپه‌های جام‌جم نمود؛ درست جایی که در اختیار علی عسگری قرار گرفت.

در ادامه این مطلب، آفتاب یزد چنین گمانه‌زنی و جابه‌جایی را  اندکی بعید دانسته است.

این روزنامه به سابقه کاری علی جنتی در حوزه‌ی پژوهش اشاره کرده و آورده است: برای علی جنتی همچنین نزدیک شدن به مرکز پژوهش‌های مجلس نیز محتمل است. نخست آن که وی سابقه کاری در این حوزه به عنوان پژوهشگر دارد و دیگر این که فرد باتجربه‌ای در امور سیاسی، اجرایی و دیپلماتیک به شمار می‌رود؛ اما در بین گمانه‌هایی که مورد بررسی قرار گرفت، چنین گمانه‌زنی ای دیده یا شنیده نشد.

«آفتاب یزد» به وزارت امور خارجه و تغییر استانداران نیز اشاره کرده است: «دیگر وزارتخانه‌ای که محتمل است علی جنتی سر از آن درآورد وزارت امورخارجه است؛ وزارت‌خانه‌ای که این وزیر مستعفی در دوران سپری شده هم به عنوان سفیر و نیز به عنوان مشاور با آن همکاری داشته است. از آن جایی که این روزها زمزمه تغییر استانداران همچنان به گوش می‌رسد چندان بعید و دور از ذهن نیست که استانداری یکی از استان‌های مهم کشور به علی جنتی  سپرده شود؛ استان‌هایی که وزن استانداری آن کم از وزارتخانه‌ای همچون ارشاد نباشد.»

روزنامه «آفتاب یزد» در پایان  آورده است: «اما از مجموعه گمانه‌زنی‌ها آن چه بیشتر مورد توجه می‌تواند قرار گیرد، سکوت همه جانبه علی جنتی و نزدیکان وی بوده است که تاکنون هیچ‌گونه واکنشی از سوی آن‌ها نشان داده نشده است. از میان انبوهی از گمانه‌زنی‌ها از معاونت سیاسی وزارت کشور گرفته تا قبول پست سفارت و نیز مواردی همچون صدا و سیما و مرکز پژوهش‌های مجلس، به جز مرکز پژوهش‌ها، صحت احتمالی تمامی گمانه‌زنی‌ها به منزله بازگشت جنتی به بدنه دولت حسن روحانی است و این یعنی وجود اراده‌ای که علی جنتی را مجاب کند که همچنان با تیم تدبیر و امید ادامه راه و همکاری دهد که اگر جز این باشد قطعا تنها گزینه‌هایی که همچنان روی میز باقی خواهد ماند، صدا و سیما و نیز مرکز پژوهش‌ها است.

روزنامه‌های «اعتماد» و «ایران» نیز مطالبی را با عنوان «روزهای شلوغ وزرا در پارلمان» و «حمایت فراکسیون‌های امید و مستقلین از وزرای پیشنهادی» در همین راستا منتشر کرده‌اند.
منبع: ایسنا
برچسب ها: صادق‌زیباکلام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار