مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های شهرآفتاب ضمن اعلام برنامه ‌های این نمایشگاه برای سال96 در مورد حواشی کم کار بودن نمایشگاه، رقابت با نمایشگاه سئول، تبدیل شدن به قطب نمایشگاهی خاورمیانه و... توضیحاتی را ارائه کرد.
کد خبر: ۳۲۳۳۱۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۷ 04 November 2016
سید محمد سیدی با تشریح برنامه‌های نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب گفت: صنعت نمایشگاهی در ایران بکر و مستعد است و سعی داریم نمایشگاه شهرآفتاب را به عنوان بنگاه اقتصادی تازه متولد شده با استراتژی جدید دنیا که تاکنون در ایران کمتر به آن توجه شده است، اداره کنیم.
‎وی با بیان اینکه هر سیستمی دارای مراحل مختلفی از جمله آغاز و تولد، رشد و بلوغ است، ادامه داد: دوران نمایشگاه شهرآفتاب به شکل خوبی با برپایی نمایشگاه بین المللی کتاب آغاز شد و حالا کم کم دوران آمادگی برای شروع فعالیت را طی می‌کند.

سیدی با بیان اینکه صنعت نمایشگاهی زمان بر است و باید برنامه ریزی‌های بلند مدت داشته باشیم تا میزان بازدهی به نسبت سایر نمایشگاه‌ها ارتقاء یابد، تأکید کرد: بر همین اساس برای برپایی نمایشگاه‌ها شتابزده عمل نمی‌کنیم و از نمایشگاه کتاب به بعد تا کنون دو نمایشگاه دیگر در مجموعه شهرآفتاب برگزار شده که این نمایشگاه‌ها تنها به عنوان آزمایش و بررسی‌همه جانبه میزان توانایی و پاسخگویی به مخاطبان بود.

وی افزود: تا پایان سالجاری، چهارده نمایشگاه دیگر در نمایشگاه شهرآفتاب برگزار خواهد شد؛ اما همه این نمایشگاه‌ها تا پایان سال 95 برای کسب آمادگی برگزار می شود. چراکه معتقدیم هرچقدر برنامه ریزی طولانی‌تر باشد، اثرگذاری نمایشگاه بیشتر خواهد بود.


‎سیدی با بیان اینکه یکی از استراتژی‌های نمایشگاه شهرآفتاب ایجاد برند درنمایشگاه است گفت: برندسازی در صنعت نمایشگاهی یکی از استراتژیک‌ترین شیوه ها است و برهمین اساس باید تلاش کنیم تا شهرآفتاب به عنوان یک برند در عرصه های مختلف در سطح دنیا شناخته شود به مانند نمایشگاه AMB آلمان که به مرکز نمایشگاهی فلز دنیا بدل شده است.
‎وی با اعلام خبر انعقاد تفاهم نامه با نمایشگاه آلمان تصریح کرد: با توجه به پتانسیل های موجود در شهرآفتاب با مسئولان این نمایشگاه آلمانی قرار داد بستیم که بخشی از این نمایشگاه که مربوط به فلز است در سه سال متوالی در تهران و شهر آفتاب برگزار شود که علاوه بر انتقال ارزش افزوده سبب می شود که ما بتوانیم در منطقه شناخته شویم.
‎سیدی در مورد وضعیت سایت نمایشگاه یین المللی تهران با بیان اینکه این سایت نمایشگاهی نیز تا چند سال ابتدایی فعالیت خود موفق شده بود که تنها یک نمایشگاه برگزار کند، اظهار کرد: سایت نمایشگاهی سئول را رقیب شهرآفتاب نمی‌دانیم؛ البته برخی از صاحب نظران معتقد هستند که در سایت نمایشگاهی سئول باید نمایشگاه‌های «های تک» با تعداد بازدید کننده کم برگزار شود و در شهر آفتاب نمایشگاه‌های بزرگ با تعداد مراجعه کننده بیشتر .

وی با بیان اینکه متأسفانه به هر دلیلی صنعت نمایشگاهی در تهران متمرکز شده اما بررسی‌ها نشان داده که پایتخت به سه نمایشگاه احتیاج دارد تا بتواند به حجم تقاضا ها پاسخ مناسب دهد، گفت: برای اینکه بتوانیم در افق نمایشگاهی خود، در برندسازی موفق باشیم لازم است میزان حجم و تعداد نمایشگاه های خود را افزایش دهیم چرا که مثلاوقتی می بینیم نمایشگاه "هانوفر آلمان" میزان ٥٠٠ هزار متر مربع فضای مسقف دارد و آن را با فضای نمایشگاهی در تهران مقایسه می‌کنیم متوجه می شویم که چه راه طولانی پیش رو داریم چرا که اگر متراژ همه نمایشگاه‌های ایران را در نظر بگیریم حتی به یک/ سوم نمایشگاه "هانوفر آلمان" نمی رسیم و این مسئله نشان می‌دهد که باید هرچه زودتر فکری به حال فضاهای نمایشگاهی شهرآفتاب کنیم چراکه باتوجه به موقعیت جغرافیایی نمایشگاه سئول و بافت اطراف آن و همچنین محدودیت‌هایی که برای برگزاری نمایشگاه ایجاد خواهد شد، قطعا مسئولان برگزاری نمایشگاه به شهرآفتاب اقبال بیشتری نشان خواهند داد و باید آماده شویم.


مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های شهرآفتاب با بیان اینکه این نمایشگاه 25 هزار متر مربع فضا دارد که در قالب سه سالن مسقف تحویل داده شده گفت: برای ساخت 12سالن دیگر نمایشگاه شهرآفتاب که فاز دو ساخت نمایشگاه محسوب می‌شود؛ باید براساس مصوبات شورای شهر، سرمایه گذار جذب شود که برای این مهم سرمایه گذارانی اعلام آمادگی کرده اند که با برخی از آنان در حال مذاکره هستیم. هرچند که سازمان مشارکت های مردمی شهرداری تهران پکیج جذب سرمایه گذار را پیگیری می‌کند؛ اما باید بگویم که تعدادی از سرمایه گذراران داخلی و خارجی برای ساخت فاز دو شهرآفتاب اعلام آمادگی کرده و حتی به زودی میزبان گروه سرمایه گذار از اسپانیا و آلمان هستیم که به غیر از ساخت فاز دو شهر آفتاب آماده هستند تا در بخش های دیگر نیز همکاری داشته باشند.

وی با بیان اینکه تمام زیرساخت های لازم برای ساخت 12سالن دیگر این نمایشگاه آماده است، گفت: به دلیل رقابت در عرصه صنعت نمایشگاهی باید هرچه زودتر متراژ نمایشگاه شهرآفتاب افزایش یاد و برهمین اساس بنا بر بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد برای اینکه بتوانیم به حجم مراجعات پاسخ مناسب دهیم به ده سالن نیازمندیم که این سالن‌ها می‌توانند موقتی باشند؛ البته نباید از جنس چادر باشند اما می‌توان با استفاده از مصالح سبک ساختمانی نیاز ما را تا ساخت کامل فاز دو نمایشگاه برطرف کنند چرا که اگر فرض را براین بگذاریم که سرمایه گذار کار ساخت فاز دو و 12سالن را از فردا اغاز کند چندین سال زمان نیاز است تا این سالن‌ها ساخته شود و این سالن‌های موقت می‌تواند نیاز ما را تا تکمیل فاز دو مرتفع کند.

سیدی با بیان اینکه هزینه ساخت هر سالن موقت ده میلیارد تومان تخمین زده شده است که شورای شهر می‌تواند در تبصره‌های بودجه سال آتی این کمک به شهرآفتاب را بگنجاند، افزود: شهرآفتاب برای پاسخگویی به حجم مراجعات نیاز دارد که به توسعه فضای خود بیاندیشد و برای انجام این مهم نیاز به همراهی شورا و یا سرمایه گذراران دارد.

وی در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر کم کاربودن نمایشگاه آفتاب با اشاره به استقبال بی نظیر از نمایشگاه شهرآفتاب گفت: تقویم نمایشگاهی برای نیمه اول سال 96 پر شده و بسیاری از تقاضاها روی دستمان مانده و در نتیجه باید به سرعت به فکر توسعه نمایشگاه باشیم اما مسئولان نیز نباید از نمایشگاهی که هنوز در تحویل موقت است و توسعه فیزیکی نیافته، توقع زیادی داشته باشند. من قول می دهم اگر مسئولان مشکلات فیزیکی شهرآفتاب از جمله کمبود فضای نمایشگاهی را حل کنند نمی‌گذرایم حتی برای یک روز هم خالی بماند. چراکه ما می خواهیم شهرآفتاب را به قطب نمایشگاهی منطقه بدل کنیم؛ اما کافی است نیم نگاهی به نمایشگاه‌های کشورهای همسایه از جمله نمایشگاه های امارات بندازیم و متوجه می شویم که کجای معرکه ایستاده ایم!

وی افزود: برخی به ما انتقاد می کنند که نمایشگاه شهرآفتاب خروجی مناسبی نداشته است که باید بگویم ما به دنبال برندسازی و تبدیل شهرآفتاب به یک برند معتبر نمایشگاهی هستیم و نمی‌توانیم با برگزاری فستیوال‌های متعدد همچون نمایشگاه‌های بهاره ،پاییزه و... خود را مشغول کنیم بلکه به دنبال آن هستیم که ضمن برندسازی تقویم نمایشگاهی خود را برای بلند مدت و برای سالهای متمادی فیکس کنیم؛ اما قطعا اگر فشارها بیشتر شود ممکن است ماهم از اهداف غافل شویم و به برگزاری صرفاً فستیوال‌های مختلف محلی روی بیاوریم که این از اهداف ما نیست.

سیدی با اشاره به اثربخشی برگزاری نمایشگاه در صنایع اقتصادی و .... گفت: فستیوال ها سود آور نیستند بلکه باید از سوی دستگاه‌های مختلف حمایت شوند به عنوان مثال اگر از نمایشگاه یا بهتر بگویم فستیوال کتاب حمایت نمی شد و یارانه خرید کتاب وجود نداشت آیا باز هم شاهد استقبال ناشران و مردم می بودیم؟ برخی از ما می‌خواهیم نمایشگاه شهرآفتاب را به بوستان بدل کنیم؛ اما ما نمیخواهیم اینگونه شود بلکه در برنامه ریزی‌های انجام شده شهرآفتاب قطب نمایشگاهی منطقه است.

وی در مورد رقبای منطقه‌ای نمایشگاه شهرآفتاب نیز با بیان اینکه ابزارهایی برای تبدیل شدن به قطب نمایشگاهی لازم است گفت: در حال حاضر نمایشگاه های امارات از لحاظ متراژ در منطقه رتبه  اول است اما با تکمیل فاز دو نمایشگاه شهرآفتاب یعنی ساخت 12سالن باقی مانده، ایران از نظر متراژ نمایشگاهی به قطب خاورمیانه بدل می شود که امیدواریم این مهم با کمک شورای شهر و یا جذب سرمایه گذار هرچه زودتر عملیاتی شود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار